Mikael_L Mikael_L skrev:
Fördelen med att kunna kolla i full upplösning har rätt ofta varit uppenbar när vi eltråderna har haft att kolla in bilder på detaljer i elcentraler och annat, där man inte annars kunnat ge vettig feedback.
Jag har också ofta använt funktionen att ta upp bilden i full storlek, för att förstå frågeställarens problem. Bilder på värmeanläggningar med rör kors och tvärs. Planlösningar där zoom behövs för att se detaljer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fördelen med att kunna kolla i full upplösning har rätt ofta varit uppenbar när vi eltråderna har haft att kolla in bilder på detaljer i elcentraler och annat, där man inte annars kunnat ge vettig feedback.
Ja denna upplösning gör ingen glad. Bild från:

https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/page-626#post-4447978

Rörig elcentral med många säkringar och ostrukturerade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja denna upplösning gör ingen glad. Bild från:

[länk]

[bild]
Nä eller hur.
Jag använder iPhone-appen och funderade hur det ser ut på webben, går in på webben och inser att jag inte inloggad så bilderna är blurriga. Nåväl innan jag loggar in så inser jag att uppmaningen att skapa konto och logga in för att se högupplösta bilder klingar lite falskt.
 
granis70 granis70 skrev:
skapa konto och logga in för att se högupplösta bilder klingar lite falskt.
Fast detta är säkert bara en tillfällig miss för bilderna brukar normalt gå att se med den upplösning de faktiskt laddats upp med (tror jag i alla fall, bra upplösning hur som helst) så detta fixas säkert snart, eller hur @Per Eskilsson ? ;)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tanken är kanske god att man enbart kan bläddra genom bilderna i en tråd, men gillar ändå hur det var förut mer. :)
 
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tanken är kanske god att man enbart kan bläddra genom bilderna i en tråd, men gillar ändå hur det var förut mer. :)
Ja, jag kan faktiskt hålla med.
Jag provade att bläddra i ett par trådar, där bilderna är en stor del av behållningen, men det finns många rena textinlägg mellan.
Och på sätt och vis var det riktigt finurligt, ifall man vill hitta en viss bild, eller hitta en del av tråden som handlar om en bild. Eller bara njuta av bilderna, skippa allt snömos som skrivs .. :cool:
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tanken är kanske god att man enbart kan bläddra genom bilderna i en tråd,
Tanken må vara god men om implementationen medför att det blir omöjligt att se bilderna med "full upplösning" är implementationen trasig och måste lagas. Så ser jag det. ;)
 
  • Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Tanken må vara god men om implementationen medför att det blir omöjligt att se bilderna med "full upplösning" är implementationen trasig och måste lagas. Så ser jag det. ;)
Det jag åsyftade men min slutkläm också ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det jag åsyftade men min slutkläm också ;)
Jag är inte lika finkänslig som du. :oops:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
Jag menade också att det finns både fördelar och nackdelar.
Jag tror inte jag skulle använda bläddringsfunktionen så väldigt ofta, men troligen ibland.

Men mer saknar jag att kunna zooma in max ibland.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Den nya bildvisningsfunktionen måste ni fixa till. Att kunna zooma och panorera i den fulla upplösningen är ju helt nödvändigt för väldigt många bilder.
 
  • Gilla
Centano och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dock är åtminstone jag nöjd och glad över möjligheten att lägga bilderna var man vill i texten, så det hoppas jag inte någon blir sugen på att ta bort.
tveksamt tveksamt skrev:
Verkligen! Många inlägg skulle bli väldigt dryga att läsa om man inte kunde placera in bilderna i texten som man ville.
Mycket scrollande upp och ner för att läsa texten till bilden, titta på bilden, fortsätta läsa, titta på nästa bild osv.
Nej, vi har ingen vilja att ta bort möjligheten att infoga bilder inne i texten. Många längre inlägg skulle bli alldeles för svårlästa då.

Vi vill bara försöka förenkla hanteringen. Idag är det bara lite svårt att förstå att om man tar bort en infogad bild i texten när man redigerar så försvinner inte bilden från inlägget, utan då ligger den kvar synlig längst ner i inlägget. Man måste alltså ta bort bilden under textinlägget vilket inte alltid är så självklart.
 
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
om man tar bort en infogad bild i texten när man redigerar så försvinner inte bilden från inlägget, utan då ligger den kvar synlig längst ner i inlägget. Man måste alltså ta bort bilden under textinlägget vilket inte alltid är så självklart.
Sant. Det tog ett tag för mig att klura ut detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast detta är säkert bara en tillfällig miss för bilderna brukar normalt gå att se med den upplösning de faktiskt laddats upp med (tror jag i alla fall, bra upplösning hur som helst) så detta fixas säkert snart, eller hur @Per Eskilsson ? ;)
Vi kommer göra det möjligt att se högupplösta bilder, vi har bara inte hunnit med. I desktop kommer vi sannolikt göra så att man ser en större bild när man öppnar upp den.

Typ så här fast med högre upplösning:
Man i blå tröja håller en grå kattunge i sin famn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En katt tittar nyfiket ut från en kartong med ena tassen framsträckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att man enkelt ska kunna swipa sig igenom flera bilder och filmer i samma inlägg samt scrolla sig igenom fler bilder (kanske alla) i tråden.

Vi kommer försöka skapa fler bildstilar än de vi har idag, idag har vi bara 2 stycken, original och 700 px breda. Originalbilderna blir ibland för tunga (tar för lång tid att ladda in) och våra miniatyrer (som är 700 px breda och inte direkt är några miniatyrer) är ofta för pixliga för att se detaljer samtidigt som de är för stora för att snabbt visas upp i ett rutnät där vi visar upp många bilder samtidigt. Vi behöver göra detta både för av prestanda och kvalitetsskäl.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi behöver göra detta både för av prestanda och kvalitetsskäl.
Mmmm, anade något sådant.
Det är ju rätt mycket trafik hela tiden, och att alltid skicka ut högsta upplösning kan nog lätt drabba prestanda rätt svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.