N Nerre skrev:
Idag är ju många bilder som tas med mobilen 15-20 megapixel, men det är få bildskärmar som kommer upp i den upplösningen (och ännu färre mobiltelefoner).

Jag har faktiskt ställt ner min mobil till nånstans mellan 5 och 10 megapixel för att spara lagringsutrymme.
Spelar egentligen ingen roll men jag vill bara flika in att de flesta medelsvenssons mobiltelefoner har en skärm med högre upplösning än datorskärmen. Om man tänker sig att medelsvensson har en hyfsat modern mobil samt en vanlig halvmodern skärm som ”endast” är full-hd.

Sen kan jag tycka att det är lite dumsnålt att i dagens läge ställa ner kvaliteten på sina bilder bara för att spara utrymme. Antingen det eller så kanske man är en av de som har så många bilder sparade på mobilen att man aldrig kommer orka kolla igenom alla.

N Nerre skrev:
Du menar att det är helt ok att ladda upp bilder på 10 GB styck, för att man kan zooma i dem?

Det finns ju en gräns för hur mycket man behöver zooma, och eftersom lagringsutrymme kostar så måste man kompromissa.
Det är nog ingen som menar att vi vill kunna ladda upp bilder som är flera gb stora. En fil som är tillräckligt bra för oss här på byggahus.se behöver inte vara mer än ett par mb storr. För min del får byggahus.se gärna begränsa filstorleken men bara om det sker automatiskt samt om begränsningen är rimligt satt.

Magnus E K
N Nerre skrev:
Du menar att det är helt ok att ladda upp bilder på 10 GB styck, för att man kan zooma i dem?

Det finns ju en gräns för hur mycket man behöver zooma, och eftersom lagringsutrymme kostar så måste man kompromissa.

Visst hade det varit cool om alla bilder var såna här, men det skulle kosta rätt mycket i lagringsutrymme.
[länk]
Nej, naturligtvis måste det finnas en rimlig gräns. Men den har inget att göra med upplösningen på bildskärmen.

Maria T
Har varit/är fortfarande lite överraskad att det aldrig verkar vara något problem att ladda upp bilder till byggahus.se som beror på filstorleken, trevligt att lite spontant kunna göra ett inlägg från mobilen utan att ha tagit fotot en sväng via datorn (ja, jag är lite omodern i vissa avseenden) för att förminska det.
Ok, jag kan ta ett foto och maila det till mig själv och välja att sänka bildkvalitén, vilket jag ofta använder av andra skäl, men jag är helt enkelt en sån person som hellre pillar och redigerar foton på laptopen än i mobilen även om jag vet att möjligheterna där är många. Bara lite frustrerande för en person som jag med lite krumma och stela händer :cry:
När jag upptäcker något extra intressant inlägg på BH så väljer jag ibland att zooma in, dock har jag inte stött på att zoomandet inte går att göra, så jag gissar att jag inte gör det så frekvent.

Lång utläggning, men mitt svar är att jag är fullständigt nöjd med om jag kan ladda upp några bilder här utan att behöva "förminska" dem, som det oftast är när jag t ex lägger upp auktioner på Tradera. (Blocket har blivit bättre, sällan nåt trix där).

Mikael_L
Ifall BH vill ha förminskade bilder (för att hålla ner utrymmet, eller bandbredden) så är det nog bäst att det görs av forumets mjukvara, av sig självt.
Och visst kanske det kan vara OK att regelmässigt dra ner lite på alla 10-20mpix-bilder som mobilerna idag spottar ur sig. Det sitter ändå inte tillräckligt bra sensorer och tillräckligt bra optik för att alla de där megapixlarna ska vara till någon nytta. Bildbrus och dynamiskt omfång, t.ex. är så crappigt att det ändå inte ger något att zooma in närmare pixelnivå.

Man behöver ju inte dra ner det maximalt, men en bildfil på 1-2MB som är bra komprimerad (bra algoritm) går att zooma mycket ordentligt i.

Men helt rätt, lägg inte ansvaret på BH-användaren. Även om jag själv ofta redigerar (mest beskär) och minskar size på bilderna jag skickar in, så tycker jag inte det är något ansvar man ska lägga på användaren, det måste forumet sköta ifall det ska finnas någon begränsning.

Men sen misstänker jag att man från forumets håll gärna vill att bilderna vid första visningen ska vara hyggligt komprimerade, för att spara bandbredd både på server likväl som klientsidan.
Men om det sen går att klicka fram en högupplöst för att zooma in i, så blir alla glada och nöjda.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag stör mig lite på ”bevakningar”. När jag trycker på den kommer jag till sidan som visar alla mina bevakade ämnen. Det kanske är bara jag, men i 99 fall av 100 vill jag då läsa i de trådar jag bevakar där det har skrivits något nytt.
Jag skulle alltså vilja att knappen/länken bevakningar går till mina bevakade trådar med olästa inlägg i.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag stör mig lite på ”bevakningar”. När jag trycker på den kommer jag till sidan som visar alla mina bevakade ämnen. Det kanske är bara jag, men i 99 fall av 100 vill jag då läsa i de trådar jag bevakar där det har skrivits något nytt.
Jag skulle alltså vilja att knappen/länken bevakningar går till mina bevakade trådar med olästa inlägg i.
Jag håller med till fullo. Jag vill också komma till olästa bevakningar först.

Maria T Maria T skrev:
Lång utläggning, men mitt svar är att jag är fullständigt nöjd med om jag kan ladda upp några bilder här utan att behöva "förminska"
Min korta kommentar är att behöver jag själv förminska bilder för att kunna ladda upp dem så struntar jag i nästan alltid i det. De som kräver dessa manuella moment av mig slipper mina bilder.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Har ni ändrat något igen?

Klickar jag på bilden i detta inlägg:

[länk]

Händer absolut ingenting.

Högerklickar jag däremot och väljer "View Image" får jag upp en zoombar högupplöst bild.
Jag gissar att det beror på om bilden visas oskalad, så blir den inte längre klickbar. En högupplöst bild som är för stor för att visas i full skala blir då klickbar.

Alfredo Alfredo skrev:
Har ni ändrat något igen?

Klickar jag på bilden i detta inlägg:

[länk]

Händer absolut ingenting.

Högerklickar jag däremot och väljer "View Image" får jag upp en zoombar högupplöst bild.
Nej vi har inte ändrat något. Det blir så när någon länkar in en bild. Problemet med att länka in bilder är att när bilden inte längre finns tillgänglig på den externa sajten så kommer bilden att bli trasig och det kommer att bli svårare att förstå innehållet. Av den anledningen vill vi att man laddar upp bilder istället för att länka in bilder.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gissar att det beror på om bilden visas oskalad, så blir den inte längre klickbar.
Fast den jag länkade till är inte klickbar men finns "någonstans" som högupplöst. Så här ser inlägget ut:

Mekaniskt tangentbord med färgglada tangentkapslar i profilvy på en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här kan jag zooma om jag väljer högerklick->View Image:

Tangentbord med färgkodade knappar märkta med 'ROLL', 'PITCH', 'YAW' samt andra kontroller.
Skapa konto

Alfredo Alfredo skrev:
Fast den jag länkade till är inte klickbar men finns "någonstans" som högupplöst. Så här ser inlägget ut:

[bild]

Och så här kan jag zooma om jag väljer högerklick->View Image:

[bild]
Ja, men bilden är infogad som en extern bild och ligger inte sparad hos oss.

Gränssnitt för att infoga en extern bildlänk i ett diskussionsinlägg med en förhandsbild av tangentbord.
Skapa konto

En lösning på detta ofog är att vi slutar visa upp inlänkade bilder som bilder, utan istället visar upp dem som länkar. Men en annan lösning skulle kunna vara att vi sparar en kopia av bilderna så att de finns kvar även i framtiden.

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Nej vi har inte ändrat något. Det blir så när någon länkar in en bild.
Ahah! Missade att det var en "inlänkade" bild. Inte uppenbart om man bara är en vanlig luser.

Problemet med att länka in bilder är att när bilden inte längre finns tillgänglig på den externa sajten så kommer bilden att bli trasig och det kommer att bli svårare att förstå innehållet. Av den anledningen vill vi att man laddar upp bilder istället för att länka in bilder.
Ni borde "tvinga" användarna att faktiskt ladda upp bilderna. Ett d-a otyg när bildlänkar efter att tag går sönder och i värsta fall gör hela trådar värdelösa.

Sen inser jag att det finns detaljer som exempelvis copyright som kan ställa till det för god journalistik... Bortsett från det borde ett enkelt cronjobb kunna korrigera användarnas misstag och ersätta dumma länkar med de riktiga bilderna. :cool:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men en annan lösning kan vara att vi sparar en kopia av bilderna så att de finns kvar även i framtiden.
Vi skriver om varandra... :D

Ja kan/får/vågar ni det så ja tack!

Alfredo Alfredo skrev:
Måste man och vem är man?
Den som betalar för lagringsutrymmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.