Mikael_L
Jo, jag tog nog bort information/ikon om att jag var premium. Tyckte inte det var något viktigt att visa upp.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Keiller @richardtenggren @Mikael_L @Nötegårdsgubben @Karlia @a.o.f @Alfredo @Demmpa @[SKPG]Zamora @13th Marine
Något gick fel i nattens uppdatering vilket gjorde att aktiva användare och premiumanvändare har fått se annonser trots att det inte ska ske. Felet ska nu vara åtgärdat. Tack för feedback!

Och ja, Mikael_L är (eller ska i varje fall vara) premium. Jag tror bara att han vid något tillfälle valt att inte visa någon premium-ikon i sina inställningar.
@Mikael_L välj gärna en ikon så att vi kan bekräfta att så är fallet hör av dig).
Tack - jag förstod inte varför jag varit så suuur denna morgon - förrän jag insåg att BH fyllde min skärm med skräp :thinking:
Nu är jag glad igen :love:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Buggrapport om bilder, kanske WAI:

1. Skriver ett inlägg, laddar upp bilder A, B, C.
2. Skriver lite till, laddar upp bilder D, E, där E råkar vara identisk med tidigare uppladdad C.
3. Skriver klart inlägget, har klistrat in de bilder som ska vara med på rätt platser.
4. Postar inlägget.
5. Inser att det kommit med en dublett av en bild, eftersom icke inklistrade bilder följer med per automatik längst ner. Inte en funktionalitet jag uppskattar, men fine.
6. Redigerar inlägget genom att ta bort den genererade bildinklistringen.
7. Inlägget har fortfarande en extra bild, eftersom den blivit orphaned eller vad man kallar det och därmed klistrats in igen. Buu!

Exempel där detta hände:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sloejd-pa-resa.432693/#post-4439334

ullberg
Förut var man tvungen att välja. Någon specialeditor för att helt bli av med bilden, provar att lägga in två här varav bara en klistras in:

Förväntat utfall: en i texten (den jag klistrade in) och en i slutet av inlägget (den jag inte klistrade in)

EDIT
: Faktiskt utfall: enligt ovan, nu i redigeraläge ser jag att jag direkt har tillgång till bilderna, provar att ta bort bildtaggen ovan och trycka på radera på båda nedan för att testa. Tar även skärmdump på denna sida jag sedan kan ladda upp.

ullberg ullberg skrev:
Förut var man tvungen att välja. Någon specialeditor för att helt bli av med bilden, provar att lägga in två här varav bara en klistras in:

[media]

Förväntat utfall: en i texten (den jag klistrade in) och en i slutet av inlägget (den jag inte klistrade in)
Precis. Försök nu redigera inlägget och ta bort den sista.

ullberg
jonmo jonmo skrev:
Precis. Försök nu redigera inlägget och ta bort den sista.
Funkade bra för mig (tog förvisso bort båda bilderna), inlägget ovan ser nu ut så här för mig:
Skärmdump av ett diskussionsforumsinlägg om att redigera och ta bort bilder i forumtrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag gjorde var att använda radera-knapparna när jag redigerade:
Skärmdump av ett webbforum med en öppen redigeringspanel som visar alternativ för att radera bifogade bilder.
Skapa konto

Detta är dock på en iPad så jag vet inte om det är fullt webbgränssnitt som inte syns i mobilen, kan välja Edit på detta inlägg i mobilen strax

Edit: även i mobilen har jag raderafunktionen (denna gång markerad med blått)
Skärmdump av ett redigerat foruminlägg om bildhantering på Byggahus.se, med markerade raderaknappar.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ah, smart. Det måste jag missat. För sent att redigera för mig nu. Då vet jag till sen. Tänkte annars att den kod som genereras till inlägget kanske inte borde genereras om vid en redigering.

@jonmo Jag raderade nu dubbletten som låg längst ner i ditt inlägg.

När vi uppdaterar vår editor så kommer uppladdade bilder att visas upp i större format vilket gör det enklare att se vilka bilder man laddat upp.

Gränssnitt för bilduppladdning med två bilder: en med alkoholflaskor och en med tegeltak.
Skapa konto

Och när man redigerar sin bild så syns även bilderna inne i textfältet vilket förenklar redigerandet. Idag skrivs bara den kryptiska attachmentkoden ut när man redigerar
Kod:
[ATTACH]557190[/ATTACH]
något som gör att det inte är så enkelt att härleda vilken bild som avses.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
@jonmo Jag raderade nu dubbletten som låg längst ner i ditt inlägg.

När vi uppdaterar vår editor så kommer uppladdade bilder att visas upp i större format vilket gör det enklare att se vilka bilder man laddat upp.

[bild]

Och när man redigerar sin bild så syns även bilderna inne i textfältet vilket förenklar redigerandet. Idag skrivs bara den kryptiska attachmentkoden ut när man redigerar
Kod:
[ATTACH]557190[/ATTACH]
något som gör att det inte är så enkelt att härleda vilken bild som avses.
Precis, men när jag redigerar inlägget och tar bort [vad jag uppfattar som genererad] attachmentkod, så genereras den om när jag sparar. Det var det jag ställde mig frågande till. Redigering av inlägg skulle kunna skippa autogen av attach-tag.

Den autogenererade koden visas idag upp som en placeholder för en inklistrad bild när du redigerar.

Anledningen till detta tror jag är att bilderna annars kan försvåra redigeringen (eftersom de tar plats). Om du inte klickar på ”Klistra in” eller ”Klistra in nedanstående bilder” så kommer bilderna att visas upp längst ner och då kommer du inte se några autogenererade kodsnuttar i texten.

Det som jag tror förvillar är att när du klistrar in en bild mellan text i ditt inlägg så visas bilden upp där som en miniatyr. Men när du sparar och redigerar senare så visas bilden istället upp som en kodsnutt.

En annan sak som förvillar är att du tror att du raderar en bild bara för att du raderar kodsnutten. Men det gör du ej, du måste klicka på Radera där nere (till höger i desktop) för att ta bort bilden.

Om du har laddat upp flera bilder så måste du scrolla ner för att se alla dina bilder.

Hela denna bildhantering hade förenklats om bilderna hade laddats upp separat, dvs utan att du kan klistra in bilderna på särskilda platser.

Mikael_L
Hela denna bildhantering hade förenklats om bilderna hade laddats upp separat, dvs utan att du kan klistra in bilderna på särskilda platser.
Dock är åtminstone jag nöjd och glad över möjligheten att lägga bilderna var man vill i texten, så det hoppas jag inte någon blir sugen på att ta bort.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Verkligen! Många inlägg skulle bli väldigt dryga att läsa om man inte kunde placera in bilderna i texten som man ville.
Mycket scrollande upp och ner för att läsa texten till bilden, titta på bilden, fortsätta läsa, titta på nästa bild osv.

Vad har hänt med bilder istället för att se en modal-box när jag klickar på en bild så skickas jag vidare till något som känns som en mobil sida trots att jag använder en laptop.
Inte nog med att det jag avskyr designen utan jag kan inte längre öppna bilder i större format (original) och för att se detaljer.
Jag vore glad om ni kunde backa denna ändringen och återställa som det varit tidigare.

• Gilla
Magnus E K och 8 till
  • Laddar…
Jag hittar heller inte den högupplösta versionen av bilder längre. @Per Eskilsson hur gör man? Helst inte fler klick än tidigare, gärna färre.

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fördelen med att kunna kolla i full upplösning har rätt ofta varit uppenbar när vi eltråderna har haft att kolla in bilder på detaljer i elcentraler och annat, där man inte annars kunnat ge vettig feedback.

• Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.