Hej forumansvariga.

Jag är rätt ny i forumet .. och jag har precis råkat ut för att ha postat men har upptäckt något jag vill ändra / ta bort. Pga att någon time-out har passerats eller för att någon svarat efter mig så får jag inte längre redigera mitt inlägg. Det här är inte bra.

Jag anser att år 2021 så ska vi ha lämnat bastard operators-konceptet bakom oss och lita på att folk sköter t ex redigeringsfunktionen på ett ansvarsfullt sätt. "Bovar" som förstör är långt mycket färre än vi som är seriösa och behöver funktionen. Håller ni inte med?

Ser att redigeringsmöjligheten tagits upp X antal gånger, inte bara i den här tråden. Är forumansvarig bussig och ger officiell feedback gällande detta? Den här funktionen avgör huruvida jag vill ha kvar mitt konto här eller inte.
 
M M Risberg skrev:
Jag är rätt ny i forumet .. och jag har precis råkat ut för att ha postat men har upptäckt något jag vill ändra / ta bort. Pga att någon time-out har passerats eller för att någon svarat efter mig så får jag inte längre redigera mitt inlägg. Det här är inte bra.
Tiden man har för att redigera inlägg är en (1) timme, detta är oberoende om någon svarat i tråden eller inte.

Tidigare (många år sedan) så kunde man redigera/ta bort inlägg under lång tid.
Men det missbrukades, det var personer som ställde en fråga och så fort dom hade fått svar på frågan så tog dom bort tråden/inlägget.

Om det är faktafel mm som man vill ändra efter att en timme har gått så kan man alltid anmäla sitt inlägg och förklara vad det är man vill ändra och varför, sedan tar en moderator och bedömer om det behöver ändras och gör det i så fall.

Blogg från Marlen Eskilsson angående redigera inlägg:
https://www.byggahus.se/bloggar/inl...rivit-detta-gaeller-och-sa-haer-goer-du.5064/
 
  • Gilla
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
- Enklare att ladda ner bilder /…/
- Möjligt att öppna länkar i webbläsaren
Tack!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
MultiMan
Av min erfarenhet från forum så behövs det definitivt en tidsgräns för redigering då allt för många har inställningen att forum är en kundtjänst, där man ställer frågor och andra ställer upp och svarar, gratis. När man fått den hjälpen tänker man inte på att andra i framtiden kan ha hjälp av just den frågan och svaren, utan raderar sin fråga. Det händer särskilt ofta om man inte är nöjd med svaren, rätt vanligt även i detta forum.

@Per Eskilsson Tack för att ni fortsätter utveckla, lyssna och förbättra/förändra, oftast till det bättre!
 
  • Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
En egenhet jag upptäckte redan i förra versionen men som hängt med även till den nya är att markeringen för nya notiser (den röda cirkeln med relevant nummer i) inte kommer fram direkt när man öppnar appen och kommer till startsidan. Så fort jag klickar på senaste eller bevakningar kommer den fram så fint, men inte innan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Demmpa och MultiMan, jag respekterar naturligtvis er åsikt i frågan. Även din faf, vars inlägg inte syns här längre men som jag hann se ...

Skärmdump från forum där användaren faf citeras och en länk till Byggahus.se är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Själv håller jag inte med och drev jag ett forum hade jag försökt lösa problemet ni målar upp på ett annat sätt. Själv tycker jag att teknik ska jobba för oss människor och inte tvärt om. En fördel med att ett nätforum inte är tryckt papper är bl a att det ger oss möjlighet att ändra och uppdatera uppgifter. DET tycker jag är en större fördel än nackdelen med att någon ibland tar bort ett inlägg och förvirrar.

Att lita på en person är inte alltid lätt. Vem ska man lita på? Ja, t ex en person som har år av medlemskap och tusentals inlägg kanske? Stjärnor i betyg t o m. Ni båda har ju det. Skulle ni sabba för forumet och riskera att stängas ute? Troligen inte. Det skulle förmodligen vara ett säkert kort för admin att låta er redigera inlägg.

Jag är rätt ny. Hur gör man med mig? Ja, t ex: låt mig ha möjlighet att betala för mitt medlemskap. Det är bevisat mycket mindre risk att jag sabbar något som jag betalat för än som jag fått gratis.

Två idéer. Vad tänker ni om dem?

(Det stör mig att jag nu vet att jag inte hinner med att kontrollera mitt inlägg efter skrivfel då jag har ont om tid just nu .. men ändå vill göra min röst hörd. Jag gillar det här forumet. Jag blir bara så ledsen när en admin sätter krokben för en funktion som annars är så given i IT-världen; att man kan redigera det som är digitalt. Det må handla om någon OCD att jag vill att det ska bli bra och korrekt .. inte vet jag. Är iaf förmodligen inte förrän ikväll igen som jag har tid att uppdatera mitt inlägg om jag ser något fel — och det är långt mycket längre än en timme som jag ges. Tycker det är tråkigt.)
 
Redigeringsreglerna finns väl mest av praktiska skäl? För att kunna följa en diskussion är det en förutsättning att man inte ändrar början av diskussionen under resans gång.
Om man ändrar sig eller har behov av att förtydliga så kan man ju skriva ett nytt inlägg med sina nya ståndpunkter.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Risken är stor att de som kommenterar inte läser mer än första inlägget i och för sig.. Men då går det att kontakta admin för att göra ett tillägg till första inlägget.

Jag tycker också att en timme är bra tid att redigera. Gör själv en del slarvfel som jag gärna korrigerar. I forum där inlägg går att ta bort blir läsligheten påverkad. Här hamnar jag ofta när jag försöker kolla upp olika sätt att renovera mitt hem (tänka sig!) skulle inlägg vara borttagna skulle sökresultatet vara värdelöst.
 
@M Risberg skit i stavfel, det är många som har olika grad av dyslexi som stavar fel ”titt som tätt”.
Det är ganska sällan någon blir påhoppad i detta forum, å än mindre pga stavfel.

Jag har flera inlägg där jag i efterhand har sett stavfel, till och med stavfel som gör att det blir ett annat ord än det jag menar, men jag tror att typ ”alla” fattar vad jag menar iaf.


Sedan så blir trådarna lustiga när inlägg redigeras långt i efterhand, det händer redan nu när inlägg raderas efter att folk har svarat på inlägget.


Ibland när jag skriver inlägg så (paus på 15-20 minuter) blir jag tvungen att sluta skriva innan hela inlägget är färdigskrivet å postat.


Sen är en del (många?) dåliga på att markera vad som är editerat.
Edit: likt detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Karlia
Språket är ett verktyg för att göra sig förstådd. Enstaka stavfel påverkar inte förståligheten, det går att läsa ändå.

Som språkfascist blir jag framförallt otroligt störd av mina egna språkfel men ser jag dem inte när jag läser igenom min kommentar, då får det vara. Brukar inte skriva vad jag redigerat, vid längre inlägg kan jag också behöva ändra syftningsfel.

Edit:även vid korta inlägg kan jag behöva korrigera..
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Det är ganska sällan någon blir påhoppad i detta forum, å än mindre pga stavfel.
Såvida man inte blandar ihop kW och kWh eller använder fel kombination av gemener och versaler t ex i Mbit/s...
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
hsd
Ja det kan bli tokigt när mobilen finner egna ord, sp det är bra att kunna redigera och fel brukar man se när posten dyker upp
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B
Jag håller med om att nuvarande tidsperiod på 1 timme är bra. Men en funktion för att kunna göra ett tillägg tilll ursprungsinlägget kanske skulle vara bra för att få bort en del av de inlägg där någon postar ett "meningslöst" inlägg efter efter att bara läst första inlägget och att TS problem redan är löst för flera hundra inlägg sedan.
 
richardtenggren
Det största problemet för mig autocorrect, det är väldigt ofta den byter till fel ord om man skriver något ord som saknas i ordlistan.

Kanske man kunde tillåta att lägga till ytterligare text, men inte ta bort något av det ursprungliga inlägget efter en timme?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
B breakman skrev:
Men en funktion för att kunna göra ett tillägg tilll ursprungsinlägget kanske skulle vara bra för att få bort en del av de inlägg där någon postar ett "meningslöst" inlägg efter efter att bara läst första inlägget och att TS problem redan är löst för flera hundra inlägg sedan.
En del andra forum har en funktion där trådskaparen kan markera en fråga som löst. Då ändras rubriken, vilket iallafall borde stoppa en del sena postare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.