M
Allt tillhöger om bilden i trådlistan (svar, läst, senast, forum) borde kunna göras effektivare. Tar mycket plats. Bättre att lägga som tunn text under varje rad och ge mer bredd till annat.
 
Test
Micke64 skrev:
Allt tillhöger om bilden i trådlistan (svar, läst, senast, forum) borde kunna göras effektivare. Tar mycket plats. Bättre att lägga som tunn text under varje rad och ge mer bredd till annat.
Typ så här?
 
  • Skärmdump av byggforum med diskussionstrådar om byggrelaterade ämnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gillar starkt att den gråa bakgrunden i inläggen kom tillbaka. Betydligt snällare för ögonen.
Kunde inte låta bli att testa att färga om header raden i inläggen.
Att få den gröna raden att täcka hela bredden tror jag blir mycket jobb men är det någon (förutom jag då) som gärna skulle vilja se det ungefär så här?

Skärmdump av ett foruminlägg med grå bakgrund, användarinformation och diskussion om designförslag.

Sen har jag ett förbättringsförslag till (dock vässentligt lägre prio). Knapparna Gilla, svara osv, Kan vi få dem fixerade vid botten av inläggen?
inläggen 237 och 238 i den här tråden visar rätt tydligt hur dessa knappar flyter omkring i höjd i inlägget istället för att vara fixed i botten på inlägget.
låser man fast dem så har man också möjligheten att kunna lägga ett "ribbon" runt dem för att de ska framhävas bättre mot bakgrunden
 
M
Test test skrev:
Typ så här?
Ja. precis så.
 
M
Kan man få att citat är expanderade som standard eller ett tydligare sätt än lilla pilen att visa på att det finns mer text. Det blir exempelvis lite dumt i ett av mina inlägg...
Skärmdump av två diskussionsinlägg, ett ihopfällt och ett utfällt, med citat och kommentarsfält.

Jag menar inte att det är tur att människor är dumma utan att det är bra att vi vet mer numera.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Trycket jag på deltagit och bevakning är det samma trådar som kommer upp. Måste vad nåt fel nu!
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Rekommenderar dig att utforska "Mer"-knappen. Den gör samma sak som "Utökat svarsruta" gjorde på gamla sajten. Efter du klickat på Mer så kan du klicka på Verktyg för att få fram alla verktygsknappar.
Det blir det tyvärr inte bättre av. Trycker man på mer så laddas ett helt nytt fönster, dvs ännu mera bildförändring, jag vill ju se mindre förändring.
Det jag önskar är mer en funktion motsvarande hur det fungerar på sweclockers forum.
Deras svarsruta rymmer X antal rader text och när det behövs så blir det en scrollbar i svarsrutan. på så sått hålls sidan konstant i storlek och utseende och det är enbart innehåller i svarsrutan som förändras.

En fråga till: Kan man stänga av "Fler svar har publicerats ....". Det är ytterligare en sak som stuvar om sidan (helt i onödan)
 
Martin_B
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Klicka på din profilbild uppe i gröna listen och välj Inställningar > Länkar i trådlistor > Första olästa inlägget så slipper du jaga den lilla pricken..
Jag har gjort denna inställning men när jag trycker på trådrubriken i bevakade trådar så hamnar jag på första inlägget på sidan ändå. Har jag gjort något fel?
Eller hur kommer jag till första olästa inlägg redan från listan med bevakade trådar?

EDIT: Nu vet jag hur det fungerar. Man skall trycka på länken under rubriken. Trycker man på rubriken hamnar man på första inlägget oavsett inställning, trycker man på länken precis nedanför så hamnar man på första olästa ifall man har det så inställt. Funkar fint.

PS: Det går tydligen att redigera långt efter ett inlägg, såg jag ju nu i och med detta :) ...så detta är ju nytt sedan uppdateringen. Ifall det är bra eller dåligt låter jag vara osagt, finns ju både för och nackdelar så klart. DS.
 
Redigerat:
M
Hittat en bugg i inlägg med flera citat. Det senare citatet går inte att expandera så då syns inte all text där.
Skärmdump av ett diskussionsforums inlägg med bugg där ett citat inte går att expandera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
M
På sidan "Följer" hamnar gamla trådar som är "fästa" över senaste inläggen. Det är störande.

Mitt fel. Jag trodde att jag var på Följer, men jag stod i en annan forumkategori. Varför är Följer markerad?

Skärmdump av forum med markerad flik "Följer" och en öppen tråd om "Information & feedback".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
De som vill ha en lite lugnare och mer seriös skärmbild att titta på, och inte vill ha en egen profilbild, kan göra som jag för att ta bort de färgade cirklarna från sin egen avatar:

Klicka på följande länk> https://www.byggahus.se/forum/account/avatar
Tryck på "Bläddra..."
Och klistra sedan in denna länk:
https://www.byggahus.se/forum/data/avatars/m/6/6419.jpg
Tryck "Öppna"

Fungerar inte det sista, så ladda bara ner jpeg bilden på datorn, och gör sedan om proceduren med Bläddra och Öppna bild.

Klart.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tanken är väl att det ska tvinga folk till att lägga upp profilbilder. :D Det funkade på dig. Jag slår vad att om jag byter färg till illrosa kommer fler ladda upp.
Så om jag tycker det är jobbigt med andra medlemmars färgcirklar så är tanken att jag skall göra vadå? Ladda om min egen? Nu får du förklara din logik för mig @Per Eskilsson :)

Snälla, fäst "senaste inläggen" så man kommer åt den utan att behöva börja om från början via Forum osv.
När beslutar ni vad som händer med "deltagit"? Kan själv inte ha det via notiser, aktiverar jag den funktionen så blir jag ju dränkt i en miljard trådar från min gamla moderatortid som alla handlar om gräsklipparrobotar och annat totalt ointressant.

Det blev klart bättre när ni la en nyansskillnad i rutorna men skulle man kunna få välja om man vill ha mer? Det är fortfarande för vitt för mina ögon. Har även rätt så svårt att se TS-markeringen samt sid-markeringen. För liten nyansskillnad för mig. #gammal

Allt ovan gäller PC.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Mitt första intryck kvarstår. Jag ser mig själv som en sur bakåtsträvare som skarpt ogillar de allra flesta "moderniserade" webbsidor jag sett på senare år, men inte BH som jag tycker har lyckats med sin uppgradering. Övergången var smidig, inga problem alls. Allt (nästan) fungerar som tidigare och det kostande knappt något alls att komma på banan igen. Här ser jag inga av de allvarliga misstag som andra webbuppgraderingar dras med, som t.ex att förstöra alla sparade länkar som t.ex elsäkerhetsverket gjorde.

Jag är därför mäkta förvånad över alla klagomål på att man inte hittar "senaste", "deltagit" etc. Alla kan väl inte vara lika gamla griniga gubbar som jag utan ha en viss förmåga att hitta knapparna på en webbsida!!? Modeordet "följa" är väl etablerat eller, t.o.m jag har uppfattat det? Nåt extra musklick kan väl vara ok.

Visserligen hatar jag verktyg där man måste spela nåt dj.. äventyrsspel för att hitta alla funktioner, men här gick det bra. Trots det kanske BH skulle ha varit behjälpt av en herdelig användarhandledning som beskriver alla funktioner och hur man hittar dem.

Några önskemål och buggar har jag naturligtvis:

- Bredare sida (valbart)
- Visa alla inlägg
- Visa fler inlägg per sida (i trådar och senaste)
- Om man klickar på t.ex "Följer" och sedan backar, då är "Följer" fortfarande understruken som om den fortfarande vore aktiv.
- Man behöver inte bekräfta "markera allt som läst", inför istället en ångra-funktion om det är möjligt.
- Fortfarande lite fattigt på färg, väldigt vitt.
- Förhandsgranskning? Hittar den inte.

Fler önskemål kommer säkert med tiden.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gillar för övrigt att citat visas nedkortade. Folk citerar för ofta och för långt. Med det sagt, några ord till skulle gärna få vara med i förhandsvisningen av citat.
Jag hatar det. Gillar inte alls att man måste klicka på orginal för att begripa vad det handlar om.

Mycket bättre om folk lär sig citera rätt, jag formulerade en utmärkt regel för det när jag var forummoderator i början av 90-talet:
"Högst 30% av ett inlägg får bestå av citat, elelr, i kortare inlägg, högst tre rader. Att citera ett inlägg och bara skriva "Jag håller med" eller liknande är inte tillåtet".
 
  • Gilla
RilleRock och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Hur menar du? Var hittar du denna 7 dagarsbegränsning?
Trycker på notiser, tidigare stod av ......skäl visas bara de senaste 7 dagarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.