Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

718 Röster 76,7%
  • Nej

218 Röster 23,3%
  • Antal röster
    936
Krilleman Krilleman skrev:
Kan absolut ha med saken att göra...
Men rimligtvis så bör man då inte enkom separera "förpackningar för återvinning" kontra hårdplast...
FTI hade ansvaret för förpackningar fram tills årsskiftet 2023/2024.
[länk]

Där fallerar ditt argument mot det fakta vi blir matade med...
Viss hårdplast gör man annat än livsmedelsförpackningar av tex plastmöbler, avloppstankar(HDPE), plastgolv(PP) till balkonger eller liknande.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
M maxmsm skrev:
Vet ej, tänk om någon använde en tom plastflaska till att förvara tex ogräsgift i och när giftet var slut så pantades flaskan med gift som hade migrerat in i plasten, inte nyttigt.
Det var just därför som (4:- pant) flaskan försvann (2L)...
Den var allt för bra för att hantera allehanda vätskor i dess hårdflaska.

Den flaskan kunde pantas i gul back... (4x2L)

Dagens flaskor 1,5,1,4L-flaskor är ju mjuka av en anledning...

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det var just därför som 4:- flaskan försvann (2L)...
Den var allt för bra för att hantera allehanda vätskor i dess hårdflaska.

Den flaskan kunde pantas i gul back...

Dagens flaskor 1,5,1,4L-flaskor är ju mjuka av en anledning...
Det enklaste/bästa är nog att bränna plasten i ett kraftvärmeverk.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Och alla som rycker lös plastkorken, tvättar den i diskmedel + varmvatten + sorterar den rätt, blir fortfarande blåsta.

87% av all "återvunnen plast" bränns 2020. (Energiåtervinning)
För den mesta plasten vi "återvinner" kan vi inte ta om hand om .
Det blir till energi...

Plastflaskor återvinns enkom för det finns ett ekonomiskt incitament för detta. (PANT) Dessa återvinns inte för miljöns skull. Det är slutanvändaren i godhetens namn som bekostar återvinningen. Återigen är det INTE miljön som är orsaken.

Naturvårdsverket säger såhär 2020:
[länk]
[bild]

Och då ska det tilläggas att det åker mängder med lastbilar för just att "återvinna plast" från samtliga av Svea Rikes återvinningsstationer. Och just ja, dom lastbilarna kör enkom plast....

Vad kan siffran vara för 2024?!

Det får vi nog inte reda på svart på vitt först om ett par år. Ett vanligt sätt att försköna resultaten, satt i system...

Realitetens ord som jag vill lyft för framtiden:
Visdomen bedrar sanningen.
Jag läser det som att 87% av allt plastavfall bränns, inte 87% av all återvunnen plast. Vi lägger plasten i rätt behållare om det inte är för kladdigt men diskar den såklart inte.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Samma som?:

Skall tilläggas att denna typ av reklam aldrig skulle tillåtas i PK-ismens Svea Rike.

[media]
Precis som den!

Unikt namn
87% av mina mjölkkorkar ligger mellan frukostbordet och kaffemaskinen där jag kastar dom.

På senare tid ligger dom i en insjö av spilld mjölk från alla fastsittande korkar. 😢

Man ska inte gråta över spilld mjölk sägs det, men nog gråter jag lite inombords alltid.... Vem fel är det?

C
K Klass0n skrev:
Tror det är rätt stor skillnad mellan länder i hur noga gemene man är att slänga skräp på rätt ställe.
You bet...

• Ledsen
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
P Perplexus skrev:
Jag läser det som att 87% av allt plastavfall bränns, inte 87% av all återvunnen plast. Vi lägger plasten i rätt behållare om det inte är för kladdigt men diskar den såklart inte.
Om vi räknar enkom som ditt ditt exempel, så blir det ju ännu mer pinsamt för nivån av återvunnen plast i helheten rent procentuellt...

R Rkarlsson skrev:
Ah. Aldrig hänt mig. Jag drar förvisso loss korken, men jag klarar ju av att sätta tillbaka den och det har aldrig läckt eller rivit alls.

Pepsi
cola
vatten
annat :p
Ja drar man loss korken går det ju bra… då blir det ju nästan som innan ändringen.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag skrev i humortråden, det krävs en dansk för att lyckas med detdär.

Rotera flaskan 90 grader längs med den axel som går genom botten och kork så slipper du detta problem.
För mig så skrapar fortfarande korken mig i ansiktet på de flesta PET hur jag än roterar. Om jag inte river av korken helt förstås.

Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
De var väl på 1,5 liter.

[länk]
Jag vill minnas att dom var på 2L, men jag kan ha fel.
Det var många år sedan nu...

Plastflaskan i sig var "hård" och många hade dessa för bensin...
Tvätten för dessa 4:- rådde inte på detta och många blev förgiftade som följd.

Plastbacken för dessa var gul i kvadrat och rymde 1x4.

Hittar dock inga bilder.... Varför inte då?!
🤔

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om vi räknar enkom som ditt ditt exempel, så blir det ju ännu mer pinsamt för nivån av återvunnen plast i helheten rent procentuellt...
Tvärtom väl? Om vi antar att hälften av plasten går till återvinning och hälften till värmeverk (förutom alla korkar som seglar på de sju haven såklart) så är väl nivån mindre pinsam om 87% bränns totalt än om 87% bränns av det som åker till återvinning, alltså att 93,5% av det totala bränns.

Notera att detta inte är ett förfäktande av korkar som sitter fast eller ett slag för återvinning. Tycker också att miljöaspekter ofta verkar missas helt av "miljövänner" och -parti.

Detta var bara en reaktion på att du skrev något annat än vad som stod i det du länkade

F
mikethebik mikethebik skrev:
Ett elände med dessa korkar, inte minst på youghurt, det första jag gör när jag öppnar är att slita bort korken för att det inte ska sulla och kladda när man (försöker) hälla upp, korkfan är i vägen och det blir kladd när man ska stänga.
Har visserligen bara hänt en gång, den första innan jag sedan dess regelmässigt sliter bort korken.
Är också i vägen när man ska dricka ur en PET-flaska, häller man upp ur den funkar det bättre men nu tar jag som vana att alltid rycka bort korken, även från mindre flaskor.
Instämmer helt. Idiotiskt påfund som inte tillför något förutom kladd.

F
H Hybro skrev:
Har sett i tidningen att korkar framöver ska göras av pressad pappersmassa.

Tillbaka till naturen m a o.
Vi får väl se hur länge det funkar..Sugrör av papp blev väl ingen kioskvältare..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.