Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    697 Röster 77,4%
  • Nej

    203 Röster 22,6%
  • Antal röster
    900
/Höghus

Kollage av två bilder, man dricker från större läskflaska märkt 2022 och mindre flaska märkt 2024 som skämt om minskande produktstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Landbogården och 13 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
Vi har råkat ut för att öppnade mjölkpaket läcker om man lägger dem ner i kylen som vi behöver göra vilket den tidigare modellen med rena skruvkorkar inte gjorde och vi har provat att köpa flera olika fabrikat men ungefär samma skit över hela linjen.
 
  • Gilla
  • Haha
Ankmamma och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför plastkork över huvud taget på mjölkpaket? De gamla "bryt upp, vik tillbaka" fungerade bra utan plast. Visserligen är jag uppväxt med Gefleortens Mejeriförenings mjölk och då fick man lära sig hur man öppnar tidigt. I början var det nog inte ens plastlaminerad kartong utan med ett vaxskikt på insidan. Vi överlevde. :)
När jag var liten så hade vi "pyramiderna" som man klippte av toppen på, aldrig några konstigheter där, mycket bättre förr.....
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mer eller mindre alla PET-flaskor med läsk/vatten. Ett fåtal funkar hjälpligt men på de flesta skrapar korken mig i ansiktet när jag ska dricka direkt ur flaskan.
Ah. Aldrig hänt mig. Jag drar förvisso loss korken, men jag klarar ju av att sätta tillbaka den och det har aldrig läckt eller rivit alls.

Pepsi
cola
vatten
annat :p
 
JanneJanne123
Arla mellanmjölkförpackning med 1,5 % fett och gröna vertikala ränder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var inte det här en bättre förpackning? Speciellt till ”filmjölk” eller yoghurt där det är en omöjlighet att krama ur det sista ur de här nya underliga förpackningarna med en topp gjord av plast. De korkarna behöver inte sitta fast i förpackningen av någon anledning förövrigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Bergkamp och 13 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
/Höghus

[bild]
Som jag skrev i humortråden, det krävs en dansk för att lyckas med detdär.

Rotera flaskan 90 grader längs med den axel som går genom botten och kork så slipper du detta problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
Höghus Höghus skrev:
/Höghus

[bild]
Trebildssekvens av en person som cyklar, tittar irriterat på flaskan i framhjulet, och faller. Text: "Dumma kork som sitter fast".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Hatar också när man ska ta sig ett kvällsdopp i havet, men man först måste vada igenom alla plastkorkar från mjölkpaket som ligger där.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jkdsfsuoh och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
namnbyte namnbyte skrev:
Hatar också när man ska ta sig ett kvällsdopp i havet, men man först måste vada igenom alla plastkorkar från mjölkpaket som ligger där.
Jag känner igen det där.
Allt för vanligt nuförtiden i alla svenska insjöar.

När man ska ta sig ett kvällsdopp i Svea Rike så måste man slå sig fri från alla plastkorkar från mjölk och fil-förpackningar innan man kan bada "på riktigt".

Tokigt värre!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Var inte det här en bättre förpackning? Speciellt till ”filmjölk” eller yoghurt där det är en omöjlighet att krama ur det sista ur de här nya underliga förpackningarna med en topp gjord av plast. De korkarna behöver inte sitta fast i förpackningen av någon anledning förövrigt.
Dom där klämde man väl ihop, här var det mjölk i smalare högre förpackning, dom yttre, dom höll formen
Gamla mjölkförpackningar i olika storlekar, en är ihoptryckt och en med öppnat lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Om "miljön" vore det största argumentet så skulle alla tillverkare gå tillbaka till vik eller riv-öppning.

Allt annat är hyckleri i godhetens namn.

Om så vore fallet skulle plasten för just korken utgå till 100%.


Arla Ekologisk Gammaldags Mjölk tetra med viköppning, bäst före-datum synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rad av Arla ekologiska mjölkförpackningar i blå hållare, med fokus på plastkorken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det har jag funderat över.
Locket skulle till plast men plasten som sitter fast på kartongen ska till papper? Så då kan pappersåtervinningen uppenbarligen hantera den mängd plast?

Och nu när korken sitter fast så står det iaf på vår mjölk att allt ska i pappersåtervinningen.

Så helt onödigt att separera dom från början om någon nu gjorde det..
Tror nog att sortera så mycket som möjligt sparar nån resurs. Vissa har ju tom att man kan separera hela plastlocket, vilket många säkert inte ids men win win för dom som ids
 
Det är ju ganska dumt det här påhittet...

Dom som tidigare inte sorterade korkarna eller skruvade tillbaka dom rycker garanterat lös korken nu och slänger den i brännbart, vi som sorterade och skötte oss blir förbannade nu och rycker lös korken och slänger den i brännbart 🙂
 
Krilleman
Och alla som rycker lös plastkorken, tvättar den i diskmedel + varmvatten + sorterar den rätt, blir fortfarande blåsta.

87% av all "återvunnen plast" bränns 2020. (Energiåtervinning)
För den mesta plasten vi "återvinner" kan vi inte ta om hand om .
Det blir till energi...

Plastflaskor återvinns enkom för det finns ett ekonomiskt incitament för detta. (PANT) Dessa återvinns inte för miljöns skull. Det är slutanvändaren i godhetens namn som bekostar återvinningen. Återigen är det INTE miljön som är orsaken.

Naturvårdsverket säger såhär 2020:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/
Textutdrag som beskriver att 87 procent av plastavfallet används för energiåtervinning och endast 10 procent blir ny plast.

Och då ska det tilläggas att det åker mängder med lastbilar för just att "återvinna plast" från samtliga av Svea Rikes återvinningsstationer. Och just ja, dom lastbilarna kör enkom plast....

Vad kan siffran vara för 2024?!

Det får vi nog inte reda på svart på vitt först om ett par år. Ett vanligt sätt att försköna resultaten, satt i system...

Realitetens ord som jag vill lyft för framtiden:
Visdomen bedrar sanningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
Dags att beställa den här gamla klassikern. Bara att trycka in i mjölkpaket och sedan spara till nästa.

/Höghus

Sex genomskinliga flasktutshällare med blå och röda lock visas på en online-shoppingplattform, avsedda för mjölkkartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.