Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    670 Röster 77,5%
  • Nej

    194 Röster 22,5%
  • Antal röster
    864
Fattas lite produktutveckling, vissa är bra andra frustrerande. Gör det nytta är det värt det. I sverige är det säkert marginellt men i EU gör det säkert en hel del. Jag kan lida lite för att det ska bli bättre.

För mig med barn är det även rätt tacksamt, annars får man gärna leta korkar på golvet efter frukost.
 
  • Gilla
Michael2 och 5 till
  • Laddar…
Fastsatt kork kan vara mycket besvärligt för människor med nedsatt handstyrka och rörlighet.

Jag förstår poängen men nu ska detta egentligen gälla för drycker tex läsk som man dricker på språng. Men nu sitter de på fil, grädde etc där man faktiskt intar drycken i hemmet och har tillgång till sopsortering.
Ingen dricker ju grädde på språng eller tex yoghurt.

Lite som att plastpåseskatten ska rädda miljön. Vi importerar billiga kläder och varor från länder som helt saknar avfallshantering, där sopor helt sonika tömt ut i närmaste vattendrag. Att sätta krav på företag, att investera och stödja reningsverk/avfallshantering hade varit ett bättre insats av EU än korkat förslag om korkar.
 
  • Gilla
  • Älska
Lostmoose och 17 till
  • Laddar…
BirgitS
B BörjeF skrev:
Fastsatt kork kan vara mycket besvärligt för människor med nedsatt handstyrka och rörlighet.
Redan en skruvkork som inte är fastsatt kan vara omöjlig för människor med typen av problem, hade en gammal släkting som inte kunde hantera dem, så jag ser inte att det är någon nämnvärd skillnad.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
G
Korklösningen i sig är ju bra enligt mig själv men.....

Det är också helt jeevla onödigt med korkar på allt. Hade gått lika bra med den avrivbara flärpen åtminstone på pappersförpackningarna.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
janwide
Jag tycker det är bra med fastsatta korkar. Tidigare slängde jag de alltid i havet eller i skogen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
gaia och 20 till
  • Laddar…
M
janwide janwide skrev:
Jag tycker det är bra med fastsatta korkar. Tidigare slängde jag de alltid i havet eller i skogen.
Nu blir man ju tvungen att ta med hela paket när man skall slänga sina korkar i skogen och havet, jag tycker det blir alldeles för mycket att bära på med detta nya system!

Det var bättre förr!
 
  • Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 10 till
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
De kartongerna är redan blandade plast och papp, utan korken.

Vad jag förstår så var efterfrågan på paket med skruvkork stor, i kombination med att det minskar matsvinn.
Och sedan bränner man förpackningen inklusive plastkork och plaskorken är mer plast än plastkassar vi inte skulle använda.
 
  • Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
Jag har fyra barn som dricker mycket mjölk och yoghurt. Det spills mycket mer med de nya korkarna. Vad blir miljöeffekter ökat matsvinn? Hur mycket ökat matsvinn blir det? Hur mycket mer transporter kommer det krävas när det spills och kladdas mer? Hur mycket mer städutrustning går åt för att sanera, hushållspapper och rengöringsmedel? Ärligt intresserad.
 
  • Gilla
  • Haha
Landbogården och 11 till
  • Laddar…
F
Tidigare så sorterade jag kork och kartong för sig men nu slänger jag hela kartong med kork i papp istället.

Jag gillade de gamla kartonger utan kork. Funkade hur bra som helst. Visst innehållet kanske håller något längre med kork men det är inget problem hos en barnfamilj.

Jag blir rätt trött på sådana här lösningar. Lite som pappsugrören. Häromdagen köpte jag sån där påsjuice till dottern med sugrör. Gick fan inte att penetrera påsen med det klena sugröret. Fick klippa upp med sax. Idioti.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ankmamma och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och sedan bränner man förpackningen inklusive plastkork och plaskorken är mer plast än plastkassar vi inte skulle använda.
Gör man?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
River av korken varje gång.
Inte alltid korken håller sig borta även fast man böjt den bakåt så att den klickat till.
Läcker burkfaan fast jag skruvat tillbaks korken så kastar jag den, så inte blir det mindre matsvinn eller miljövänligare sortering eftersom jag kastar burken där jag är när den läcker.
Varför skapa en produkt som gör livet mer komplicerat, ökar kostnaden för produkten och gör folk irriterade så att dom kastar skräpet där dom står..
Så du är en av de som skiter fullkomligt i om du kastar en burk på en åker om du råkar vara där?

Burkar har inte dessa korkar, det är ju flaskor och tetra.

Att du kastar på marken är ju bara dumt och korkat på tal om korkar.

Och inte en enda flaska har läckt efter jag dragit av korkarna. Kan ju undra vad du köpt?
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag tycker det är bra med fastsatta korkar. Tidigare slängde jag de alltid i havet eller i skogen.
Samma här, men nu när de sitter fast med en liten plastbit är det helt omöjligt.
 
Blir mer kladd tyvärr bara med dessa och då gäller det inte barnen bara utan samma för en annan på mjök å yoghurt. Drickorna är inte mycket bättre för dom är svåra att få till ordentligt så blivit en del extra tvättmaskiner när flaskan hamnat i gympa påsen
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
JanneJanne123
If you’re having kork problems I feel bad for you son, I got 99 problems but korkar ain’t one.
 
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.