Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

718 Röster 76,7%
  • Nej

218 Röster 23,3%
  • Antal röster
    936
Krilleman
Höghus Höghus skrev:
Dags att beställa den här gamla klassikern. Bara att trycka in i mjölkpaket och sedan spara till nästa.

/Höghus
Vad har du in din mjölk? 😱

Sex stycken flerfärgade dryckespåsar för flaskor visas på en produktförsäljningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman Krilleman skrev:

[bild]
Har du aldrig köpt vodka på bib?

/Höghus

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Nej, jag har aldrig köpt vodka/gin/rom på "bib".

Däremot har jag ofta köpt dessa drycker på festis a la Kicki.

Bag-in-box vin med märket "Tre Äpor", svart och gult tema och illustration av tre apor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Höghus
  • Laddar…
nino nino skrev:
Dom där klämde man väl ihop, här var det mjölk i smalare högre förpackning, dom yttre, dom höll formen
[bild]
Pyramiden, en underbar förpackning!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Jag har köpt gin på bib, det var på den tiden man drack gin-fläder ut en ombyggd brandsläckare.

Dock vit utfällning i ginen, så vi brukade säga "man måste filtrera fulginen"

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

[bild]
Denna modellen är tydligen för flaskor men tidigare fanns det en modell för våra dåvarande mjölkförpackningar som man tryckte igenom pappen och sedan skruvade fast, en genialisk produkt som inte orsakade återvinningsproblem.

Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
"man måste filtrera fulginen"
Samma som?:

Skall tilläggas att denna typ av reklam aldrig skulle tillåtas i PK-ismens Svea Rike.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Hatar också när man ska ta sig ett kvällsdopp i havet, men man först måste vada igenom alla plastkorkar från mjölkpaket som ligger där.
Vilket hav är det som du tar kvällsdoppet i?

M maxmsm skrev:
Denna modellen är tydligen för flaskor men tidigare fanns det en modell för våra dåvarande mjölkförpackningar som man tryckte igenom pappen och sedan skruvade fast, en genialisk produkt som inte orsakade återvinningsproblem.
Jag tror denna är för pappförpackningar.

/Höghus

Och alla som rycker lös plastkorken, tvättar den i diskmedel + varmvatten + sorterar den rätt, blir fortfarande blåsta.

87% av all "återvunnen plast" bränns 2020. (Energiåtervinning)
För den mesta plasten vi "återvinner" kan vi inte ta om hand om .
Det blir till energi...

Plastflaskor återvinns enkom för det finns ett ekonomiskt incitament för detta. (PANT) Dessa återvinns inte för miljöns skull. Det är slutanvändaren i godhetens namn som bekostar återvinningen. Återigen är det INTE miljön som är orsaken.

Naturvårdsverket säger såhär 2020:
[länk]
[bild]

Och då ska det tilläggas att det åker mängder med lastbilar för just att "återvinna plast" från samtliga av Svea Rikes återvinningsstationer. Och just ja, dom lastbilarna kör enkom plast....

Vad kan siffran vara för 2024?!

Det får vi nog inte reda på svart på vitt först om ett par år. Ett vanligt sätt att försköna resultaten, satt i system...

Realitetens ord som jag vill lyft för framtiden:
Visdomen bedrar sanningen.
Jag har arbetat en stor del av livet i plastindustrin och material som varit utanför "huset" får inte återanvändas till någon produkt som har med livsmedel att göra.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
M maxmsm skrev:
Vilket hav är det som du tar kvällsdoppet i?
Vättern, Vänern, Mälaren, Siljan...
Ja det gäller valfri insjö i Svea Rike, där frodas korkarna vilt så du inte har möjlighet att bada.

Har du missat det?

Det är ju just DÄRFÖR korkarna numera sitter fast. Så du slipper detta enorma problem som EU skapat...

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag har arbetat en stor del av livet i plastindustrin och material som varit utanför "huset" får inte återanvändas till någon produkt som har med livsmedel att göra.
Det fanns ju returflaskor i plast fordom, som diskades och återanvändes. Hur gick det till isf?

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Jag tror denna är för pappförpackningar.

/Höghus
De jag hade(troligen har kvar i någon låda), hade ett par varv med gänga längst upp mot packningen vilket det inte ser ut att vara på dessa.

Krilleman
M maxmsm skrev:
Kan absolut ha med saken att göra...
Men rimligtvis så bör man då inte enkom separera "förpackningar för återvinning" kontra hårdplast...
FTI hade ansvaret för förpackningar fram tills årsskiftet 2023/2024.
https://fti.se/

Där fallerar ditt argument mot det fakta vi blir matade med...

Höghus Höghus skrev:
Det fanns ju returflaskor i plast fordom, som diskades och återanvändes. Hur gick det till isf?

/Höghus
Vet ej, tänk om någon använde en tom plastflaska till att förvara tex ogräsgift i och när giftet var slut så pantades flaskan med gift som hade migrerat in i plasten, inte nyttigt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.