Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

  • Ja

    697 Röster 77,4%
  • Nej

    203 Röster 22,6%
  • Antal röster
    900
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Bara korkat att man införde sådant på typ mjölk- och fil-paket
Förr fanns inget sådant och det var enbart pappkartong.
Visst, lite pill ibland att öppna men borde varit bättre för miljön än att blanda papp och plast.
Den mjölk, fil och yoghurt-förpackning jag helst skulle se komma tillbaka är denna:
 
  • Arla Lättmjölk-förpackning med blå ränder och röd ko, från svenska Arlagårdar, 0,5% fett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Anders.o93 och 7 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
funkar..Sugrör av papp blev väl ingen kioskvältare..
Dom avger ju dessutom smak.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Brukar slita loss korken och kasta ut den på gräsmattan.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag bodde i stockholm, på rätt plats, eller av någon anledning hade mina vägar förbi regelbundet, så skulle jag kasta en avriven plastkork på marken utanför riksdagshuset varje dag, som en slags civil olydnad.
En civil olydnad inte värre än de som limmar fast sig på E4'n.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
4774
R Rkarlsson skrev:
Det är rätt vettigt här i Sverige med. Det har blivit skräpigare i natur och sjödrag är min uppfattning. Därför är det bra att de börjar redan från dagis för att äldre är för korkade för att fatta att deras skräp skall tas om hand och inte ligga på marken.

Korken gör inget att det sitter fast. Den som tycker det är jobbigt kanske borde köpa en captain crush för att träna upp greppet eller något ;)
Det finns faktiskt människor i Sverige som har ett fysiskt handikapp som, hur vältränade de än kan vara pga det fysiska handikappet gör dessa fastsatta korkar till ett rent helvete
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har sett i tidningen att korkar framöver ska göras av pressad pappersmassa.

Tillbaka till naturen m a o.
Ska man då blanda papper och plast? Hur går det i återvinningen?
 
4774 4774 skrev:
Det finns faktiskt människor i Sverige som har ett fysiskt handikapp som, hur vältränade de än kan vara pga det fysiska handikappet gör dessa fastsatta korkar till ett rent helvete
Ja ? Det finns hjälpmedel till detta. Min mor har rejält kraftig reumatism med svanfingrar men klarar sig väldigt bra. Och det hon inte klarar ber hon om hjälp med.

Tetrapaketen tror du de var så himla enkla för en med dåliga fingrar? Inte ett dugg, men det fanns utmärkta hjälpmedel där med =) Och för korkar finns där också extremt bra saker. Korkavdragare och sax.

Här får du några exempel
Hand som använder ett hjälpmedel för att öppna en Tetra Pak-förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett blått hjälpmedel för flask- och burköppning monterat på ett lock av en syltburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sax för korkavdragning med röda handtag och en fjäderrörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
You bet...
[media]
Ser ut som att det skulle krävas minst 2 förskoleklasser för att ordna upp det där...
 
L largab skrev:
Ett litet problem att locket sitter fast. Om det minskar plast i natur så är det OK.
MEN jag fattar fortfarande inte varför de införde plastskruvkorkssystem istället för de tidigare väl fungerande förpackningarna som man fick vika lite kartong på för att stänga!!
Det var en helt onödig innovation.
Håller med,
 
S0MMER S0MMER skrev:
Är de nya fastmonterade korkarna på flaskor och tetror en faktisk förbättring för miljön, eller är de en onödig innovation som inte löser några verkliga problem och därför borde tas bort? Vad tycker ni, och har ni upplevt några för- eller nackdelar med dessa korkar?
Jo det här har jag faktiskt inga problem med när man lärt sig hur man ska vända korken när man ska hälla eller dricka. Förr kunde det ligga korkar lite varstans som i bilen som man sög upp med en svordom när man dammsög. Så den här ändringen ger jag tummen upp för.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Ska man då blanda papper och plast? Hur går det i återvinningen?
Fungerar utmärkt.
Så den tidigare separationen var helt onödig och ett feel-good moment för miljöhjältarna helt utan resultat. Som så mycket annat.
 
A
Att korken sitter fast eller inte spelar mindre roll. I vissa länder söder ut har det säkert skillnad.
Att utbilda våra nysvenskar är däremot viktigare. De fyller avloppsrören med sin frityrolja och sopsorterar väldigt dåligt. Att då en kork sitter fast eller inte, spelar noll roll.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Ett litet problem att locket sitter fast. Om det minskar plast i natur så är det OK.
MEN jag fattar fortfarande inte varför de införde plastskruvkorkssystem istället för de tidigare väl fungerande förpackningarna som man fick vika lite kartong på för att stänga!!
Det var en helt onödig innovation.
Jag sliter loss kapsylen och sätter sedan tillbaka den, så att den inte hänger och sölar. Gjorde likadant innan den här förändringen.
Korkar som läggs i plaståtervinningen har ner till 10% chans att bli återvunna. Övriga går till förbränning.
Om de följer med förpackningen är siffran nära 100%.
Eftersom det alltid blir en plastbit kvar - pipen - så finns det metoder för att separera vid pappersåtervinningen. Pappen löses upp och plasten skopas upp med gaffel. Då fångas naturligtvis både pip och kapsyl.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mikael_L
O [old rusty] skrev:
Fungerar utmärkt.
Så den tidigare separationen var helt onödig och ett feel-good moment för miljöhjältarna helt utan resultat. Som så mycket annat.
Jag har en släkting som jobbat typ hela sitt liv på "ASSI" i Piteå (eller om det nu möjligen var det andra pappersbruket i Munksund)
I vilket fall har vi snackat lite om det där med kartongåtervinning, och de tar emot och återvinner tonvis med kartong om året. Vidare är de väldigt petig med kvalitén, vilket börjar redan med returfiber.

Men han lovade mig, väldigt övertygande, att det fanns inga problem med tejp, dekaler, klammer och annat "normalt" förekommande i råvaran. Det skulle vara totalt onödigt jobb av mig att hålla på slita bort någon tejp eller dekaler osv. Processen för returfiber klarade "allt".
Det enda som kunde vålla problem var förorenat returpapper i form av att det hade sugit upp olja, färg eller andra kemikalier, men i praktiken bara om det var rätt stora mängder, men det var sånt som de höll ögonen på och sorterade ut när de hittade.
Nu minns jag inte riktigt, men har för mig att det var endast returkartong de använde, t.ex. inte tidningar.

De tillverkar kraftliner, dvs en beståndsdel till ny kartong.
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.