46 692 lĂ€st · 899 svar
47k lÀst
899 svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 16 144 inlĂ€gg
För mig en helt nödvĂ€ndig innovation dĂ„ mitt idiotiska kylskĂ„p har fasta hyllor och det inte gĂ„r att stĂ€lla ett mjölkpaket nĂ„gonstans. Nu kan jag skruva pĂ„ korken och lĂ€gga förpackningen horisontellt đđŒL largab skrev:Ett litet problem att locket sitter fast. Om det minskar plast i natur sĂ„ Ă€r det OK.
MEN jag fattar fortfarande inte varför de införde plastskruvkorkssystem istÀllet för de tidigare vÀl fungerande förpackningarna som man fick vika lite kartong pÄ för att stÀnga!!
Det var en helt onödig innovation.
Det Àr handhavandefel frÄn er utan fysiska problem om ni fÄr korken att vara i vÀgen. Vrid moturs, öppna och vik tillbaka korken tills det klickar. Skulle korken dÄ vara i vÀgen sÄ vrid den till en sida pÄ mjölkförpackningen. Vid stÀngning vik tillbaka korken, vrid den nÄgra mm moturs (för att korken ska passa in i gÀngorna) och vrid medurs och det Àr en tÀt förslutning.
Denna nya kork innehÄller mindre plast Àn de gamla och jag undrar hur mÄnga hÀr som har intelligensen att kunna komma pÄ denna nya typ av kork. Studera den och det kÀnns som att ett geni tillverkat den oavsett om man tycker om korken eller inte.
https://www.arla.se/artiklar/fastsittande-korkar/
Denna nya kork innehÄller mindre plast Àn de gamla och jag undrar hur mÄnga hÀr som har intelligensen att kunna komma pÄ denna nya typ av kork. Studera den och det kÀnns som att ett geni tillverkat den oavsett om man tycker om korken eller inte.
https://www.arla.se/artiklar/fastsittande-korkar/
Allvetare
· Ăstergötland
· 4 153 inlĂ€gg
Allvetare
· Ăstergötland
· 4 153 inlĂ€gg
Det sist Àr en lite konstig kommentar. Skulle man inte kunna tycka nÄgot man inte kommit pÄ sjÀlv Àr en dÄlig lösning? PÄ min Citroen sÄ Àr bakre bromsskivorna integrerade med hjulagren vilket innebÀr att man automatisk mÄste byta bÄde skivor OCH lager nÀr skivorna Àr slut. Jag tycker det Àr bÄde miljövidrigt att byta ut ett fungerande hjullager samt en onödigt dyr lösning. Men jag skulle nog inte kunna rita fram konstruktionen sjÀlv. Betyder det att det dÄ blir en bra lösning? Men om jag skulle varit ingenjör och verkligen kunnat komma pÄ lösningen blir den dÄlig dÄ?Bo00 skrev:Det Àr handhavandefel frÄn er utan fysiska problem om ni fÄr korken att vara i vÀgen. Vrid moturs, öppna och vik tillbaka korken tills det klickar. Skulle korken dÄ vara i vÀgen sÄ vrid den till en sida pÄ mjölkförpackningen. Vid stÀngning vik tillbaka korken, vrid den nÄgra mm moturs (för att korken ska passa in i gÀngorna) och vrid medurs och det Àr en tÀt förslutning.
[lÀnk]
För övrigt sÄ talar instruktionsbilderna för sig sjÀlv. NÀr korken ska tillbaka kommer den inte rakt pÄ gÀngorna utan snett och risken för snegÀngor med lÀckage Àr uppenbar. Det Àr nÄgot till och med jag som inte Àr nÄgot produktutvecklare inser.
Jag gjorde ocksÄ precis ett empiriskt test pÄ "klicket" som ska hÄlla korken kvar och ur vÀgen. PÄ 3 paket sÄ fungerade det i snitt 5ggr/10. De andra gÄngerna fjÀdrade korken tillbaka direkt eller inom nÄgra sekunder.
Numera tÀnker jag inte ens pÄ korkarna. Jag placerar dem reflexmÀssigt Ät sidan nÀr jag öppnar och hÀller.
Inga problem.
Jag har ingen Äsikt om huruvida de skall vara kvar eller man skall ÄtergÄ till lösa korkar. Om det minskar plast i naturen i en mÀtbar mÀngd sÄ lÄt dem vara kvar.
Om det inte gör det sÄ kan de vara kvar. Eller inte.
Inga problem.
Jag har ingen Äsikt om huruvida de skall vara kvar eller man skall ÄtergÄ till lösa korkar. Om det minskar plast i naturen i en mÀtbar mÀngd sÄ lÄt dem vara kvar.
Om det inte gör det sÄ kan de vara kvar. Eller inte.
Ăr det hög intelligens att utveckla en kork som krĂ€ver detaljerade instruktioner för att kunna anvĂ€ndas? Kanske det.. đ€Bo00 skrev:Det Ă€r handhavandefel frĂ„n er utan fysiska problem om ni fĂ„r korken att vara i vĂ€gen. Vrid moturs, öppna och vik tillbaka korken tills det klickar. Skulle korken dĂ„ vara i vĂ€gen sĂ„ vrid den till en sida pĂ„ mjölkförpackningen. Vid stĂ€ngning vik tillbaka korken, vrid den nĂ„gra mm moturs (för att korken ska passa in i gĂ€ngorna) och vrid medurs och det Ă€r en tĂ€t förslutning.
[lÀnk]
För min del sĂ„ letar jag efter den gamla typen av förpackningar utan kork. Dvs helt i papper i första hand. SkĂ„nemejerier har fortfarande Mellanmjölk med den förpackningen kvar. Ăven grĂ€dde tror jag. TillrĂ€ckligt bra för mig.
Kan sjÀlv!
· Trelleborg
· 16 144 inlĂ€gg
För att kunna vrida pÄ de nya korkarna krÀvs att de ska bottna efter ett kvarts varv. Detta uppnÄs genom att ha brant stigning pÄ gÀngan. DÄ behövs tre ingÄngar som mÄste "ta" samtidigt. Missar man en gÀnga kommer korken att lÀcka.M maxmsm skrev:
Ja tyvÀrr gör mÄnga sÄ. Men ska givetvis inte hindra oss att fortsÀtta sortering och insamling.13th Marine skrev:
"De brÀnner upp din "Ätervunna" plast"
"Men det Àr fortfarande bara 121 av Sveriges 290 kommuner som Ätervinner plasten, resten brÀnner upp den. Detta orsakar cirka sju procent av landets vÀxthusgasutslÀpp."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jQ910L/atervunnen-plast-branns-upp-borde-vara-forbjudet
Detta har noll och inget med miljö att göra, det handlar bara om pengar
Industrin vill ha in returplast
Plast, papper, kartong, matrester, oljor, tidningarâŠ.allt som gĂ„r att Ă„tervinna Ă€r en guldgruva
Industrin vill ha in returplast
Plast, papper, kartong, matrester, oljor, tidningarâŠ.allt som gĂ„r att Ă„tervinna Ă€r en guldgruva
Ok, insjöar det har jag inte nÄgon nyare erfarenhet av, men havet brukar jag gÀrna bada i och dÀr finns det inte nÄgon större mÀngd av plastkorkar, detta mÄste betyda att inlÀnningarna Àr riktiga skrÀpjockar.Krilleman skrev:
Redigerat: