Borde man sluta sÀtta fast korkar pÄ förpackningar?

• Ja

718 Röster 76,7%
  • Nej

218 Röster 23,3%
  • Antal röster
    936
S Styrman_jansson skrev:
För mig sÄ skrapar fortfarande korken mig i ansiktet pÄ de flesta PET hur jag Àn roterar. Om jag inte river av korken helt förstÄs.
Man ska inte suga av flaskan 😉

Colaflaskornas korkar Ă€r lĂ€tta att de hamnar snett och inte sluter tĂ€tt. 😠 KylskĂ„p interiör med colaflaskor och lĂ€ckage, vilket orsakat stök och spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Ett litet problem att locket sitter fast. Om det minskar plast i natur sÄ Àr det OK.
MEN jag fattar fortfarande inte varför de införde plastskruvkorkssystem istÀllet för de tidigare vÀl fungerande förpackningarna som man fick vika lite kartong pÄ för att stÀnga!!
Det var en helt onödig innovation.
För mig en helt nödvĂ€ndig innovation dĂ„ mitt idiotiska kylskĂ„p har fasta hyllor och det inte gĂ„r att stĂ€lla ett mjölkpaket nĂ„gonstans. Nu kan jag skruva pĂ„ korken och lĂ€gga förpackningen horisontellt đŸ‘đŸŒ

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det Àr handhavandefel frÄn er utan fysiska problem om ni fÄr korken att vara i vÀgen. Vrid moturs, öppna och vik tillbaka korken tills det klickar. Skulle korken dÄ vara i vÀgen sÄ vrid den till en sida pÄ mjölkförpackningen. Vid stÀngning vik tillbaka korken, vrid den nÄgra mm moturs (för att korken ska passa in i gÀngorna) och vrid medurs och det Àr en tÀt förslutning.

Denna nya kork innehÄller mindre plast Àn de gamla och jag undrar hur mÄnga hÀr som har intelligensen att kunna komma pÄ denna nya typ av kork. Studera den och det kÀnns som att ett geni tillverkat den oavsett om man tycker om korken eller inte.

https://www.arla.se/artiklar/fastsittande-korkar/

• Instruktionsbilder som visar hur man öppnar en mjölkförpacknings kork genom att vrida, öppna och stĂ€nga.
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man ska inte suga av flaskan 😉
Vad har det med saken att göra? Jag sÀtter den mot lÀpparna som vanligt.

TrÄkigt ocksÄ nÀr skÀgget fÄr sig en korkomruskning bara för man Àr törstig ;)

Bo00 Bo00 skrev:
Det Àr handhavandefel frÄn er utan fysiska problem om ni fÄr korken att vara i vÀgen. Vrid moturs, öppna och vik tillbaka korken tills det klickar. Skulle korken dÄ vara i vÀgen sÄ vrid den till en sida pÄ mjölkförpackningen. Vid stÀngning vik tillbaka korken, vrid den nÄgra mm moturs (för att korken ska passa in i gÀngorna) och vrid medurs och det Àr en tÀt förslutning.

Denna nya kork innehÄller mindre plast Àn de gamla och jag undrar hur mÄnga hÀr som har intelligensen att kunna komma pÄ denna nya typ av kork. Studera den och det kÀnns som att ett geni tillverkat den oavsett om man tycker om korken eller inte.

[lÀnk]
Det sist Àr en lite konstig kommentar. Skulle man inte kunna tycka nÄgot man inte kommit pÄ sjÀlv Àr en dÄlig lösning? PÄ min Citroen sÄ Àr bakre bromsskivorna integrerade med hjulagren vilket innebÀr att man automatisk mÄste byta bÄde skivor OCH lager nÀr skivorna Àr slut. Jag tycker det Àr bÄde miljövidrigt att byta ut ett fungerande hjullager samt en onödigt dyr lösning. Men jag skulle nog inte kunna rita fram konstruktionen sjÀlv. Betyder det att det dÄ blir en bra lösning? Men om jag skulle varit ingenjör och verkligen kunnat komma pÄ lösningen blir den dÄlig dÄ?

För övrigt sÄ talar instruktionsbilderna för sig sjÀlv. NÀr korken ska tillbaka kommer den inte rakt pÄ gÀngorna utan snett och risken för snegÀngor med lÀckage Àr uppenbar. Det Àr nÄgot till och med jag som inte Àr nÄgot produktutvecklare inser.

Jag gjorde ocksÄ precis ett empiriskt test pÄ "klicket" som ska hÄlla korken kvar och ur vÀgen. PÄ 3 paket sÄ fungerade det i snitt 5ggr/10. De andra gÄngerna fjÀdrade korken tillbaka direkt eller inom nÄgra sekunder.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Numera tÀnker jag inte ens pÄ korkarna. Jag placerar dem reflexmÀssigt Ät sidan nÀr jag öppnar och hÀller.
Inga problem.

Jag har ingen Äsikt om huruvida de skall vara kvar eller man skall ÄtergÄ till lösa korkar. Om det minskar plast i naturen i en mÀtbar mÀngd sÄ lÄt dem vara kvar.
Om det inte gör det sÄ kan de vara kvar. Eller inte.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:

[lÀnk]
Är det hög intelligens att utveckla en kork som krĂ€ver detaljerade instruktioner för att kunna anvĂ€ndas? Kanske det.. đŸ€”

• Gilla
  • Älska
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
För min del sĂ„ letar jag efter den gamla typen av förpackningar utan kork. Dvs helt i papper i första hand. SkĂ„nemejerier har fortfarande Mellanmjölk med den förpackningen kvar. Även grĂ€dde tror jag. TillrĂ€ckligt bra för mig.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:

Jag förstÄr helt enkelt hur du kan fÄ korken att skrapa dig i ansiktet.

A
S Styrman_jansson skrev:

Det finns glas, bara barbarer dricker direkt ur flaskan!

Äter ni dammsugare utan kniv och gaffel ocksĂ„?

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Vi har rÄkat ut för att öppnade mjölkpaket lÀcker om man lÀgger dem ner i kylen som vi behöver göra vilket den tidigare modellen med rena skruvkorkar inte gjorde och vi har provat att köpa flera olika fabrikat men ungefÀr samma skit över hela linjen.
För att kunna vrida pÄ de nya korkarna krÀvs att de ska bottna efter ett kvarts varv. Detta uppnÄs genom att ha brant stigning pÄ gÀngan. DÄ behövs tre ingÄngar som mÄste "ta" samtidigt. Missar man en gÀnga kommer korken att lÀcka.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Gör man?
Ja tyvÀrr gör mÄnga sÄ. Men ska givetvis inte hindra oss att fortsÀtta sortering och insamling.

"De brĂ€nner upp din "Ă„tervunna" plast"​

"Men det Àr fortfarande bara 121 av Sveriges 290 kommuner som Ätervinner plasten, resten brÀnner upp den. Detta orsakar cirka sju procent av landets vÀxthusgasutslÀpp."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/jQ910L/atervunnen-plast-branns-upp-borde-vara-forbjudet

Detta har noll och inget med miljö att göra, det handlar bara om pengar

Industrin vill ha in returplast
Plast, papper, kartong, matrester, oljor, tidningar
.allt som gÄr att Ätervinna Àr en guldgruva

Krilleman Krilleman skrev:
VĂ€ttern, VĂ€nern, MĂ€laren, Siljan...
Ja det gÀller valfri insjö i Svea Rike, dÀr frodas korkarna vilt sÄ du inte har möjlighet att bada.

Har du missat det?

Det Ă€r ju just DÄRFÖR korkarna numera sitter fast. SĂ„ du slipper detta enorma problem som EU skapat...
Ok, insjöar det har jag inte nÄgon nyare erfarenhet av, men havet brukar jag gÀrna bada i och dÀr finns det inte nÄgon större mÀngd av plastkorkar, detta mÄste betyda att inlÀnningarna Àr riktiga skrÀpjockar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.