Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Varför kapa i vinkel innan du satt upp panelen? Det är betydligt smidigare att såga på plats
K Kapten svart skrev:
Den impregnerande oljan kanske ändå skuddar mot röta där på det mest utsattta stället.
Sedan är jag av den bestämda åsikten att träet blir mindre ”grönt” när man först låtit panelen sitta uppe ett tag innan den behandlats.

K Kapten svart skrev:
Jag har gjort ett bad så jag doppar dom och strör upp dom och låter som sen torka
Så gjorde jag med, men borstade dom under ytan med en stor pensel, då åker luften ur flisorna på råsidan. Det blev 2 gånger bada för dom. Nu vet jag inte, men några brädor fick solljus på sig och med vitrolen så blev det markant rand och mörkare på det stället. Det med att ha dom uppe och vitrola sedan har jag ingen kännedom om, men mitt blev inte grönt utan mera svart. Men bryr mig inte, då det var ca 20 år sen jag gjorde det. Inget gjort åt panel fram till idag. Hatar det med målarfärg som ska göras om kanske med intervall om 5 år om man har otur eller 10 ¨år senare. Finns ingen färg som mig veterligt håller i 10 år.

J Janne2 skrev:
Funderade på samma sak för ett par år sedan, dvs hur man säkerställer den silvergrå nyansen. Ett bra lösning, som jag använde, är Jupex träolja med pigment för att uppnå rätt nyans. Bra skydd får man på köpet. Nackdelen är att Jupex är dyrare än en vitrolbehandling och att det är en större arbetsinsats vid själva appliceringen. Resultatet är i mitt tycke fantastiskt - både avseende utseende och skydd.
Hej! Hur står sig resultat av Jupex nu 8 år senare? Är du fortfarande nöjd?

6 år senare.
Första bilden nybehandlat, andra bilden nu idag. Herdins järnvitriol+Grönsåpa, 1 strykning.

• Trähus under renovering med ny träpanel behandlad med järnvitriol och Grönsåpa. Trädgårdsmöbler framför huset och byggmaterial liggandes på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähus med mörkt tak, vit dörr, stora fönster och vädringsställ på gräsmatta. Utsida behandlad med Herdins järnvitriol och Grönsåpa för 6 år sedan.
    Skapa konto
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Avser att måla mitt arkitektritade fritidshus so med järnvitriol. Rätt traditionell still med spröjsade fönster (docj ej allmogestil med/krusiduller) , Huse är under uppförade i Stockholms skärgård

Har fått tag på kärnfuruvirke av bra kvalité till fasaden. Funderar på vilken typ av ytterpanelbrädor jag ska välja och som funkar bra med järnvitriol. Är inne på stående omvänd lockpanel (timmerpanel) eller funkispanel ( ca 5-10 mm springor, dock inte blandade bredder) . 22 eller 28 mm tjocklek? Lutar åt funkespanel. Vad säger ni här?

Det verkar även vara olika uppfattningar om man ska stryka järnvitriol före eller efter uppsättning.

C Cygnus72 skrev:
Avser att måla mitt arkitektritade fritidshus so med järnvitriol. Rätt traditionell still med spröjsade fönster (docj ej allmogestil med/krusiduller) , Huse är under uppförade i Stockholms skärgård

Har fått tag på kärnfuruvirke av bra kvalité till fasaden. Funderar på vilken typ av ytterpanelbrädor jag ska välja och som funkar bra med järnvitriol. Är inne på stående omvänd lockpanel (timmerpanel) eller funkispanel ( ca 5-10 mm springor, dock inte blandade bredder) . 22 eller 28 mm tjocklek? Lutar åt funkespanel. Vad säger ni här?

Det verkar även vara olika uppfattningar om man ska stryka järnvitriol före eller efter uppsättning.
Stryk innan, vitriolen är väldigt vattnig/rinnig. Om du vill ha något skydd så ska du välja tjärvitriol. Räcker med en strykning .

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stryk innan, vitriolen är väldigt vattnig/rinnig. Om du vill ha något skydd så ska du välja tjärvitriol. Räcker med en strykning .
tack. har dock inte gillat bilder på tjärvitriol , i mitt tycket ser det mer laserat ut och färgad nyans.

Valde kärnvirke för att det ska vara tåligare än sedvanlig ytterpanel.

C Cygnus72 skrev:
tack. har dock inte gillat bilder på tjärvitriol , i mitt tycket ser det mer laserat ut och färgad nyans.

Valde kärnvirke för att det ska vara tåligare än sedvanlig ytterpanel.
De två blir väldigt likvärdiga efter ett par år. Tjärvitriolen blir mer lika i nyans på samtliga fasader. Järnvitriol blir däremot lite grön på vissa delar, norrfasaden bleks långsammare.

C Cygnus72 skrev:
Spika lockbrädan eller lockläkt över alla springor mellan bottenbrädorna på bostadshus. Välj om möjligt entums sågat virke (22mm funkar säkert bra) väljer du 28mm till lock får du sannolikt svårare att hitta spik att fästa panelen korrekt med.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De två blir väldigt likvärdiga efter ett par år. Tjärvitriolen blir mer lika i nyans på samtliga fasader. Järnvitriol blir däremot lite grön på vissa delar, norrfasaden bleks långsammare.
Har inte sett någon bild på panel med tjärvitriol som har ljust grå nyans? Vad jag har sett ser det mer gråmålat ut?

C Cygnus72 skrev:
Har inte sett någon bild på panel med tjärvitriol som har ljust grå nyans? Vad jag har sett ser det mer gråmålat ut?
Varsågod, två färska bilder på en ca tre år gammal fasad med en strykning.
Närbild på en grå träfasad med en strykning, bredvid en trätrall och en blomplantering med violetta blommor och en dekorativ fågel.
Skapa konto
Fasad av träpanel på ett hus med en liten uteplats, två svarta stolar, ett bord med en kaffekopp, samt blommor i krukor.
Skapa konto

• Gilla
Posselosse och 3 till
  • Laddar…
3 år gammal fasad. Behandlad med järnvitrol som även innehöll silverbets. Blir bara finare med tiden

• Modern fasad behandlad med järnvitrol och silverbets på ett tre år gammalt hus med stora fönster, sittplatser och växter i krukor.
    Skapa konto
  • Gilla
Cygnus72 och 1 till
  • Laddar…
4-5 år, helt obehandlad. Våga vägra färghandlarn, fegisar😃😃😃

• Obehandlad träfasad efter 4-5 år.
    Skapa konto
  • Gilla
Dr Jumping Jack och 3 till
  • Laddar…
Drygt 1 år, doppade i järnvitrol med silverbets och lite kopparvitrol. Supernöjd! Jämn färg runt hela huset 👍

• Träterrass med träpergola och svarta dörrar, omgiven av rosa blommor och krukväxter. Svart dörr och träpanel med slät betongyta.
    Skapa konto
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Snyggt tak över dörren. Har ni alla valt granpanel?

Någon här med erfarenhet av kärnfurupanel?

Enligt Gysinge kan gran gå mot grönt medan furu blir ljusare grått

Har val av typ av panelbräda någon egentlig betydelse?

Johan

• Gilla
Marypop68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.