319 323 läst · 667 svar
319k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg
Onsalakorven skrev:
Sedan är jag av den bestämda åsikten att träet blir mindre ”grönt” när man först låtit panelen sitta uppe ett tag innan den behandlats.K Kapten svart skrev:
Så gjorde jag med, men borstade dom under ytan med en stor pensel, då åker luften ur flisorna på råsidan. Det blev 2 gånger bada för dom. Nu vet jag inte, men några brädor fick solljus på sig och med vitrolen så blev det markant rand och mörkare på det stället. Det med att ha dom uppe och vitrola sedan har jag ingen kännedom om, men mitt blev inte grönt utan mera svart. Men bryr mig inte, då det var ca 20 år sen jag gjorde det. Inget gjort åt panel fram till idag. Hatar det med målarfärg som ska göras om kanske med intervall om 5 år om man har otur eller 10 ¨år senare. Finns ingen färg som mig veterligt håller i 10 år.K Kapten svart skrev:
Hej! Hur står sig resultat av Jupex nu 8 år senare? Är du fortfarande nöjd?J Janne2 skrev:Funderade på samma sak för ett par år sedan, dvs hur man säkerställer den silvergrå nyansen. Ett bra lösning, som jag använde, är Jupex träolja med pigment för att uppnå rätt nyans. Bra skydd får man på köpet. Nackdelen är att Jupex är dyrare än en vitrolbehandling och att det är en större arbetsinsats vid själva appliceringen. Resultatet är i mitt tycke fantastiskt - både avseende utseende och skydd.
Avser att måla mitt arkitektritade fritidshus so med järnvitriol. Rätt traditionell still med spröjsade fönster (docj ej allmogestil med/krusiduller) , Huse är under uppförade i Stockholms skärgård
Har fått tag på kärnfuruvirke av bra kvalité till fasaden. Funderar på vilken typ av ytterpanelbrädor jag ska välja och som funkar bra med järnvitriol. Är inne på stående omvänd lockpanel (timmerpanel) eller funkispanel ( ca 5-10 mm springor, dock inte blandade bredder) . 22 eller 28 mm tjocklek? Lutar åt funkespanel. Vad säger ni här?
Det verkar även vara olika uppfattningar om man ska stryka järnvitriol före eller efter uppsättning.
Har fått tag på kärnfuruvirke av bra kvalité till fasaden. Funderar på vilken typ av ytterpanelbrädor jag ska välja och som funkar bra med järnvitriol. Är inne på stående omvänd lockpanel (timmerpanel) eller funkispanel ( ca 5-10 mm springor, dock inte blandade bredder) . 22 eller 28 mm tjocklek? Lutar åt funkespanel. Vad säger ni här?
Det verkar även vara olika uppfattningar om man ska stryka järnvitriol före eller efter uppsättning.
Stryk innan, vitriolen är väldigt vattnig/rinnig. Om du vill ha något skydd så ska du välja tjärvitriol. Räcker med en strykning .C Cygnus72 skrev:Avser att måla mitt arkitektritade fritidshus so med järnvitriol. Rätt traditionell still med spröjsade fönster (docj ej allmogestil med/krusiduller) , Huse är under uppförade i Stockholms skärgård
tack. har dock inte gillat bilder på tjärvitriol , i mitt tycket ser det mer laserat ut och färgad nyans.Jonatan79 skrev:
Valde kärnvirke för att det ska vara tåligare än sedvanlig ytterpanel.
De två blir väldigt likvärdiga efter ett par år. Tjärvitriolen blir mer lika i nyans på samtliga fasader. Järnvitriol blir däremot lite grön på vissa delar, norrfasaden bleks långsammare.C Cygnus72 skrev:
Spika lockbrädan eller lockläkt över alla springor mellan bottenbrädorna på bostadshus. Välj om möjligt entums sågat virke (22mm funkar säkert bra) väljer du 28mm till lock får du sannolikt svårare att hitta spik att fästa panelen korrekt med.C Cygnus72 skrev:Har fått tag på kärnfuruvirke av bra kvalité till fasaden. Funderar på vilken typ av ytterpanelbrädor jag ska välja och som funkar bra med järnvitriol. Är inne på stående omvänd lockpanel (timmerpanel) eller funkispanel ( ca 5-10 mm springor, dock inte blandade bredder) . 22 eller 28 mm tjocklek? Lutar åt funkespanel. Vad säger ni här?
Har inte sett någon bild på panel med tjärvitriol som har ljust grå nyans? Vad jag har sett ser det mer gråmålat ut?Jonatan79 skrev:
Snyggt tak över dörren. Har ni alla valt granpanel?
Någon här med erfarenhet av kärnfurupanel?
Enligt Gysinge kan gran gå mot grönt medan furu blir ljusare grått
Har val av typ av panelbräda någon egentlig betydelse?
Johan
Någon här med erfarenhet av kärnfurupanel?
Enligt Gysinge kan gran gå mot grönt medan furu blir ljusare grått
Har val av typ av panelbräda någon egentlig betydelse?
Johan