C Cygnus72 skrev:
Hej det är inte lätt att få tag på 100% kärnvirke, däremot finns det brädgårdar som säljer "högkvalitativ kärnrik furu tex från Gotland som ska innehåller minst 80 % kärnvirke men mindre inslag av splintved.
Funderar på detta alternativ framför gran,, vad säger forumet? Enligt många är kärnfuru att föredra framför gran men oroar mig för att ett mindre inslag av splintved riskerar att medföra en flammig fasad?

Försäljaren på Stormarknaden som säljer granpanel hävdade att sades att furukärnvirke kan läcka mycket kåda och innehåller med kvist, vet doxk inte om det skulle vara ett problem med en järnvitriol fasad?

Har även läst lite olika åsikter om man ska behandla direkt eller låta fasaden sitta obehandlad (tom flera månader över vintern? innan den bestryks? Vad rekommenderas för en furupanel?
Vad är du ute efter med järnvitriolen, är det utseendet? Vi har obehandlad "kärnfuru"-panel från ett litet sågverk i Jämtland, visst är det lite ojämnt solblekt beroende på sida av fasad, men utöver det är vi väldigt nöjda. Grannen har behandlat sin med järnvitriol, går mer åt det bruna hållet, speciellt efter lite regn.

P pfv skrev:
Vad är du ute efter med järnvitriolen, är det utseendet? Vi har obehandlad "kärnfuru"-panel från ett litet sågverk i Jämtland, visst är det lite ojämnt solblekt beroende på sida av fasad, men utöver det är vi väldigt nöjda. Grannen har behandlat sin med järnvitriol, går mer åt det bruna hållet, speciellt efter lite regn.
Hej riktigt,
är ute efter en fasad med det ljusgrå väderbitna utseendet. Typ en gammal lada eller sjöbod

Har fått uppfattningen (rätta mig om jag har fel)
att järnvitriol påskyndar grånadsprocessen men ger inget egentligt skydd
att vanlig granpanel är eller kärnfuru huvudalternativen och
att furu ger en ljusare grå nyans, och gran mörkare, mer åt det gröna hållet.
Johan

Vi har precis byggt nytt hus och behandlat fasaden med järnvitriol, och är väldigt nöjda med resultatet. Vi behandlade efter att fasaden suttit uppe ett tag vilket gav ett jämnt och snyggt grånat resultat direkt. Kortgaveln är behandlad för ungefär ett halvår sen, långsidan behandlade vi i veckan - vi kan inte se någon skillnad i nyans :)

• Trähus med grånad fasad behandlad med järnvitriol, omgiven av byggställningar och höstlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hjortmark
  • Laddar…
Har gjort lika men haft på Vitrolen före montage, är ca 20 år sen och all virke är OK. Nu är det gran som ytterpanel och den har antagit en mer svart nyans på solsidan, men bryr mig inte, behöver inte måla om vart ca 5 - 8 år, som en del får göra. är liksom allergisk mot målarfärg på en utsida i friska luften.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
C Cygnus72 skrev:
Hej riktigt,
är ute efter en fasad med det ljusgrå väderbitna utseendet. Typ en gammal lada eller sjöbod

Johan
Hej,

Att gran går åt det gröna hållet är nog en generalisering som inte stämmer. Det beror på många faktorer men slutresultatet bör rimligen vara ganska lika, om man inte blandat in olika pigment i lösningen. Vår granpanel blev grå ganska omgående, utan gröna inslag.
Träfasad av gran med två stora fönster, en vit trädgårdsgrupp, markduk och byggmaterial. Omgiven av gräsmatta och trädgård.
Skapa konto

Nu är det snart dags att behandla tillbyggnaden, men denna gången kommer jag vänta till våren.

Renoveringsprojekt med byggnadsställning och granpanel monterad på en tillbyggnad, arbetare och verktyg på plats.
Skapa konto

• Gilla
Hjortmark och 1 till
  • Laddar…
C Cygnus72 skrev:
Hej riktigt,

Johan
Enligt
Järnvitriol kan ge en flammig yta om panelens yta har porösare områden eller områden med kärnvirke, eller om den utsätts för regn direkt efter målning innan den torkat in.
C Cygnus72 skrev:
Hej det är inte lätt att få tag på 100% kärnvirke, däremot finns det brädgårdar som säljer "högkvalitativ kärnrik furu tex från Gotland som ska innehåller minst 80 % kärnvirke men mindre inslag av splintved.
Funderar på detta alternativ framför gran,, vad säger forumet? Enligt många är kärnfuru att föredra framför gran men oroar mig för att ett mindre inslag av splintved riskerar att medföra en flammig fasad?

Försäljaren på Stormarknaden som säljer granpanel hävdade att sades att furukärnvirke kan läcka mycket kåda och innehåller med kvist, vet doxk inte om det skulle vara ett problem med en järnvitriol fasad?

Har även läst lite olika åsikter om man ska behandla direkt eller låta fasaden sitta obehandlad (tom flera månader över vintern? innan den bestryks? Vad rekommenderas för en furupanel?
Enligt träguiden gäller följande
https://www.traguiden.se/underhall/...farg/olika-typer-av-ytbehandling/jarnvitriol/

" Järnvitriol kan ge en flammig yta om panelens yta har porösare områden eller områden med kärnvirke, eller om den utsätts för regn direkt efter målning innan den torkat in."

Är det ett skäl att avstå från panel i 'kärnrik furu'? Eller tvärtom?

@Cygnus72 Så här ser vår obehandlade furufasad ut efter ca 2,5 år. Relativt tätvuxen panel.

• Obehandlad furufasad efter 2,5 år, visar tätvuxen panel med naturliga ådringar och kvistar.
    Skapa konto
  • Obehandlad furupanel på fasad efter 2,5 år, visar tätvuxen struktur och sågspån.
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Mycket fint! Helt obehandlat? Vet du om de är 100% eller merparten kärnvirke
Johan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.