319 179 läst · 667 svar
319k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Tänkte bidra med ett inlägg som tack då vi precis målat stugan med Herdins Järnvitriol med Silverbets och grundat ett varv med Herdins Aktivator (ny produkt) innan.
Några erfarenheter som kanske kan hjälpa någon annan:
1) Täck det du vill skydda noga.
- Vi plastade in fönster och fick tejpa om en del då det blåste 10-20 m/s
- Täck marken och grunden med fleecerullar (Biltema 10/20 meter) som häftas fast under panelen så dropp hamnar på rätt sida.
2) Att måla i fjällen går bra, vi hade runt 5°C men sjukt blåsigt som sagt
- försökte passa på när luftfuktigheten var <80% (se SMHI)
- mätte fasadens temperatur med en laser-pizzatermometer (ca 6-7°C)
- mätte fasadens fuktighet med en fuktmätare, ca 10-11% hade vår granpanel
3) Att måla med 5 liters tryckspruta (Gardena för 299kr) är hur smidigt som helst.
- Stryk efter med en fasadpensel. Blev viktigt då vi har timmerpanel med många vrår och man missar fläckar samt det blir droppar och rinn.
- Skaka om hela flaskan då och då
- Gäller båda Aktivator och Järnvitriol.
4) Herdins Aktivator är supersmidig (men dyr relativt järnvitriolen)
- Syns precis vart man har strukit på tack vare en lätt orange pigmentering men lämnar inte efter sig någon direkt färg.
- Ganska svårt att få tag på, finns inte på nätet än. Men vi hittade den på Mora Färg & Tapet (de har en demofilm på FB) samt på Mälaröarnas Färg & Tapet)
- Blandade i hett vatten och tillsatte lite ofärgat diskmedel
5) Järnvitriol med silverbets blandas också i hett vatten och vi tillsatte en skvätt ofärgat diskmedel
- Skiktar sig lätt, så blanda noga innan och skala tryckflaskan då och då
- Tack vare Aktivator så blir det direkt en grå fasad som mörknar rätt snabbt
- Sågade ytor (tex fönsterfoder det eller knutar) blir mörkare än hyvlade (tex timmerpanel)
- Stänk syns direkt på ytor som har aktivator, men det försvinner sen när man målade den ytan och arbetar in med pensel
- En strykning räcker då man använt Aktivator
För oss så tog det en dag att skydda fönster och sånt. Sen en låång dag för tre personer att måla två strykningar. Gissningsvis har vi 200 kvm panel att måla. Det hade tagit betydligt längre tid utan byggställningen.
Måla lugnt!
Några erfarenheter som kanske kan hjälpa någon annan:
1) Täck det du vill skydda noga.
- Vi plastade in fönster och fick tejpa om en del då det blåste 10-20 m/s
- Täck marken och grunden med fleecerullar (Biltema 10/20 meter) som häftas fast under panelen så dropp hamnar på rätt sida.
2) Att måla i fjällen går bra, vi hade runt 5°C men sjukt blåsigt som sagt
- försökte passa på när luftfuktigheten var <80% (se SMHI)
- mätte fasadens temperatur med en laser-pizzatermometer (ca 6-7°C)
- mätte fasadens fuktighet med en fuktmätare, ca 10-11% hade vår granpanel
3) Att måla med 5 liters tryckspruta (Gardena för 299kr) är hur smidigt som helst.
- Stryk efter med en fasadpensel. Blev viktigt då vi har timmerpanel med många vrår och man missar fläckar samt det blir droppar och rinn.
- Skaka om hela flaskan då och då
- Gäller båda Aktivator och Järnvitriol.
4) Herdins Aktivator är supersmidig (men dyr relativt järnvitriolen)
- Syns precis vart man har strukit på tack vare en lätt orange pigmentering men lämnar inte efter sig någon direkt färg.
- Ganska svårt att få tag på, finns inte på nätet än. Men vi hittade den på Mora Färg & Tapet (de har en demofilm på FB) samt på Mälaröarnas Färg & Tapet)
- Blandade i hett vatten och tillsatte lite ofärgat diskmedel
5) Järnvitriol med silverbets blandas också i hett vatten och vi tillsatte en skvätt ofärgat diskmedel
- Skiktar sig lätt, så blanda noga innan och skala tryckflaskan då och då
- Tack vare Aktivator så blir det direkt en grå fasad som mörknar rätt snabbt
- Sågade ytor (tex fönsterfoder det eller knutar) blir mörkare än hyvlade (tex timmerpanel)
- Stänk syns direkt på ytor som har aktivator, men det försvinner sen när man målade den ytan och arbetar in med pensel
- En strykning räcker då man använt Aktivator
För oss så tog det en dag att skydda fönster och sånt. Sen en låång dag för tre personer att måla två strykningar. Gissningsvis har vi 200 kvm panel att måla. Det hade tagit betydligt längre tid utan byggställningen.
Måla lugnt!
Mycket arbete bara för att skynda på något som naturen fixar bara du väntar.
Jag har stående panel med järnvitriol på mitt hus. Har tre år på nacken och är väldigt fint (enligt mig). En granne ett par 100 meter bort har ett uthus som är helt obehandlat. Några år äldre men annars väldigt lika förutsättningar. Det ser inte bra ut. Väldigt ojämn och fläckig färg.D Dr Jumping Jack skrev:
Innan det är dags att riva skiten ser kanske skillnaderna har försvunnit helt. Jag tycker inte att det är värt pengarna man sparar.
Min är behandlad i hyvleriets målarlina och är inte ett dugg flammig eller fläckig. Jag tycker mig dock ana en trend att hus med liggande panel tenderar att vara flammigare än hus med stående, som mitt. Är dock baserat på ganska få observationer.A A$H skrev:
Lovade ju att ladda upp bilder. Det var ett tag sedan jag skapade tråden och det hänt en del med fasaden.
Första är att de galvade 4" spik jag använde är som nya. Var lite orolig i början att de skulle rosta och ge upp
Det andra är att fasaden är väldigt olika beroende på vädersträck. Gissar också på var i landet och naturen runtomkring.
Det tredje är att ytan flisar sig lite där panelen har mycket sol. Flisar är nog fel ord, men det mellan årsringar försvinner, sedan blir det helt slätt.
Men än så länge inga tendenser till röta, detta tror jag beror på att trät aldrig kommer i kontakt med vatten en längre tid. Dvs trät kan andas.
Hoppas detta ger lite mer info.
Första är att de galvade 4" spik jag använde är som nya. Var lite orolig i början att de skulle rosta och ge upp
Det andra är att fasaden är väldigt olika beroende på vädersträck. Gissar också på var i landet och naturen runtomkring.
Det tredje är att ytan flisar sig lite där panelen har mycket sol. Flisar är nog fel ord, men det mellan årsringar försvinner, sedan blir det helt slätt.
Men än så länge inga tendenser till röta, detta tror jag beror på att trät aldrig kommer i kontakt med vatten en längre tid. Dvs trät kan andas.
Hoppas detta ger lite mer info.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här lite bilder från vårt hus. Panel behandlad innan montering.
Panelen spikades sept 2021 och bilderna på färdigt hus är från oktober 2022.
Panelen spikades sept 2021 och bilderna på färdigt hus är från oktober 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Onsalakorven skrev:Jag har för mig att jag skrivit om detta innan när jag experimenterade lite innan vi satte vår nya panel. Såhär blev iallafall resultaten:
1) Obehandlat; 2) JV+ Silverbets 3) JV 4) JV + KV
[bild]
Någon månad senare (minns inte exakt tidsperiod tyvärr)
Håller på med utbyggnad av dotterns hus, och hon har järnvitriol likt ditt slut resultat .
Frågan är vilket recept gick du efter?
Strök du panel en gång eller 2 ?
Tacksam för svar.
[bild]
[bild]
Jag skulle påstå att de är identiska. Vi använde således enbart JV på vår panel. Resultatet är inget att klaga på tycker vi.
[bild]
Det var byggaren som gjorde det så vet inte i detalj men har för mig att de använde Nitor. Tror de strök en gång. Tyvärr tror jag inte de blandade i silverbets men blev bra ändå tycker jag.T Totte56 skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 943 inlägg
Hej!Onsalakorven skrev:Hej,
Vi plannerar också en järnvitriolbehandlad fasad till vårt hus. Vi byter på sensommaren är det tänkt men en fråga som jag anser är relevant är hur jag får trä av bra kvalitet? Det är många som skriver, vilket jag förstår, men hur praktiskt välja? Bara berätta för brädgården att jag vill ha kärnvirke eller?
Passar också på att slänga in en fråga om lämpliga dimensioner på panelen. Min sambo vill ha så tunna paneler som möjligt vilket kan va snyggt men medför mer jobb och material så vi har samsats om 95x22mm stående med 8mm spalt emelllan. Kan jag gå ner på så pass lite som 45x22mm på bakomliggande panel (omvänd lockpanel) eller blir det för klent att spika i? Jag ser en fördel med mindre trä/större luftspalt bakom men kan även gå upp till t ex 70x22.
Bakom panelerna blir 34mm liggande spikläkt/luftspalt.
Mvh Andreas
Hur gick det med detta, vad valde du för bakomliggande läkt? vilken spikanvände du?
Jag planerar samma lösning på mitt hus