323 654 läst · 672 svar
324k läst
672 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Jag har gjuten betong i min carport. Täckte det när jag behandlade men sedan när det regnat har det kommit järnvitriol och gett rostfläckar på betongenAdampadam skrev:
OK, tack för svar. Hade du kvar plasten den första tiden eller tog du bort den direkt när du var färdig med behandlingen?Alnervik skrev:
Såg att du heller inte plastat in fönster (lackade aluminum?) och plåtar - klarade du dig utan missfärgningar på dessa?
Jag lät plasten sitta kvar ett par veckor så det hann regna på fasaden. Hjälpte dock inte överallt. Sockeln på huset klarade sig bra men just den gjutna betongen i carporten blev det fläckar på.Adampadam skrev:
Ja precis, jag har svartlackad aluminium på fönster och plåtar och de har klarat sig utan missfärgningar
Jag målade ribborna till min kåpa i garaget, lät det torka i ~72h och sköljde av dom med vatten. Några dagar efter det monterade jag dom men så fort regnet kom hade dom missfärgat betongen den står på.Adampadam skrev:
Efter 1 år kan du känna dig säker. Dock vet jag att det finns folk som har använt högtryckstvätt också efter en kortare tid för att få bort det sista. Så jag skulle vänta med betongplattorna tills det är safeAdampadam skrev:
Adampadam skrev:
Vi har betong altan, betong invändigt och målad järnvitriol på panelen!
I början blev det en del ”rostfläckar” längst väggarna med det gick bort genom att blöta betongen och därefter skura med en stålborste.
Glöm ej knäskydd då det sliter när man gnuggar på fläckarna.
Vi är dundernöjda!
Precis. Grannen har roslagsmahogny spikad med RF, ser helt OK ut. Vi har ett balkongräcke som är järnvitriolat och skruvat med RF skruv.J jvhavshus skrev: