P Primusemma skrev:
Brottsrubricering ” estetisk störning”
Är du helt säker på detta?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Här kan du läsa med om vad lagen faktiskt säger. I vanlig ordning är folk tvärsäkra åt ena eller andra hållet utan att ha försökt läsa på:

[länk]

Notera att rättspraxis är att vad som anses vara en olägenhet för omgivningen (dvs dig) ska bedömas restriktivt. Du har därmed förmodligen ingenting att hämta där, även om jag lider med dig. Det är förmodligen sjukdom, psykisk ohälsa, lathet, ointresse, eller jävulskap, eller en kombination därav. Eller något altruistiskt försök till att få fler insekter i naturen.

Du får vara glad att det inte är radhus, så att grannens eftersatta underhåll (om man får spekulera) börjar orsaka skador på skiljeväggar, tak, och liknande.

Din största (eller minst osannolika) möjlighet är att det växer så mycket mer att det bedöms vara en trafikfara. Det hjälper ju dock inte så mycket, då lösningen är att grannen kortar ner gräset till 140 cm igen :)
ja, ribban för vad som grannar och byggnadsnämnden och överprovande myndigheter (domstolar) bedömer som en ovårdad tomt ligger på väldigt olika nivåer.
De förhållanden som TS har beskrivit är inte ens i närheten av de förhållanden där det har beslutats om ingripande.
Midjehög växtlighet är inte ovårdat i lagens synvinkel (jag argumenterar inte om detta är rätt eller rimligt ur grannarnas synvinkel utan informerar bara hur det det fungerar)

Som Alexander skriver så är inställningen att ingripande ska ske väldigt restriktivt då det är ingripande i privatpersoners äganderätt.(och fastighetsägarens rätt till att bestämma över sin egendom väger tyngre än grannarnas vilja. återigen ingen värdering i om det är rätt eller rimligt, bara information om hur det ligger till)

Men läs gärna igenom boverkets sida, det står mycket nyttigt på den och förklarar läget väl.

(och för att förklara min kompetens så har jag tidigare jobbat som bygglovsarkitekt (9 år) där tillsyn var en återkommande arbetsuppgift)

de ovårdade tomter jag jobbat med där vi var framgångsrika var nästan bara rena skrotupplag där fastighetsägaren hade samlat på sig så mycket prylar att det var svårt att ta sig fram på tomten.
 
  • Gilla
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Stämmer helt, allt inom konstens alla ramar. Men vill ägaren inte så har jag full rätt att klippa ner allt över gränsen.

Dock får jag forsla bort hennes träd själv 😂
Full rätt så länge din kapning skadar hennes träd. (enligt jordabalken) Även om hon inte är villig att göra det själv.

Men en skada ska drivas privaträttsligt och det ska bevisas i rätten. Och det är svårt.

De fall jag har sett var när grannen kapade alla trädrötter från ett träd intill fastighetsgränsen som gick in på dennes tomt när trädägaren inte ville ta bort rötterna.
Rötterna kapades och trädet dog. Det blev snart tvunget att fällas eftersom det blev farligt. Grannen som kapade rötterna blev skadeståndsskyldig för det dödade trädet. Liknande skada är dock mycket svårare att bevisa när det gäller grenar uppe i trädet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker på detta?
Men svårt få ogräs till estetisk störning, krävs skrotbilar mm tror jag
 
P Primusemma skrev:
Men svårt få ogräs till estetisk störning, krävs skrotbilar mm tror jag
Jag var mest intresserad av var brottet "estetisk störning" var definierat.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker på detta?
Jag vet att det fanns ett sådant fall, och brottet var estetisk störning, men det handlade inte om ogräs😂
 
Davidbagare
Det måste du väl förstå att man får ha ogräsodling på sin egen tomt om man önskar.
Jag förstår att det svider i ögonen på folk som endast köper boende som en investering, och tycker att grannen ”drar ner värdet på området” med sin ovårdade tomt. Men lagen kan inte anpassas efter de som vill ha välklippta tomter i hela området. På samma sätt som att man får köra vilken rishög tilll bil man vill, eller klä sig hur man vill.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
Gnällspik
 
  • Gilla
Bow53
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Jag vet att det fanns ett sådant fall, och brottet var estetisk störning, men det handlade inte om ogräs😂
Kan du hänvisa till relevant lagrum?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Men jag har en granne som är så ful att det sänker prisbilden i området, är det då frågan om brottet ”estetisk störning”? Och som efterfrågas ovan - exakt var i lagen hittar jag denna brottsrubricering?
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Lustigt att Sverige som är så reglerat tillåter snårskog på en villatomt. Man får ju absolut inte måla sitt hus i vilken färg man vill eller ens en annan färg utan att be "pappa staten" om lov men ens tomt får se ut som SK-T så pass att man blir känd i hela häradet.

Personligen tycker jag inte att man har full frihet så länge man har med andra människor att göra. Vi måste visa hänsyn till varandra om vi ska kunna bo så nära inpå. Det finns ju flera exempel i våra liv där vi som individer inte kan bete oss hur som helst eller se ut hur som helst. T.ex. är det ju inte rimligt att vistas på de flesta ställen naken, trots att det är vårt mest naturliga tillstånd, du kan heller inte lukta hur mycket eller illa som helst om du vill ha med andra människor att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Påminner mig mest om grannen som tog bort en mindre kastanj för att "det var ju sly". De där bilderna visar väl bara en lite vildvuxen trädgård. Det får man stå ut med i ett villaområde, om ni inte infört auktoritärt styre. Men inte ens en liten Orban i samfällighetens ledning kan tvinga en annan medborgare att hålla viss petimeter-höjd på sitt gräs.
Och vad är det med det där planket som är så snyggt att det måste vara fullt synligt hela vägen ner?
 
  • Gilla
zimbas och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lustigt att Sverige som är så reglerat tillåter snårskog på en villatomt. Man får ju absolut inte måla sitt hus i vilken färg man vill eller ens en annan färg utan att be "pappa staten" om lov men ens tomt får se ut som SK-T så pass att man blir känd i hela häradet.

Personligen tycker jag inte att man har full frihet så länge man har med andra människor att göra. Vi måste visa hänsyn till varandra om vi ska kunna bo så nära inpå. Det finns ju flera exempel i våra liv där vi som individer inte kan bete oss hur som helst eller se ut hur som helst. T.ex. är det ju inte rimligt att vistas på de flesta ställen naken, trots att det är vårt mest naturliga tillstånd, du kan heller inte lukta hur mycket eller illa som helst om du vill ha med andra människor att göra.
för att få denna kontroll så får du flytta till USA (land of the free!) och ett område som har en HOA (home owners association) där det inte är ovanligt att föreningen kan skriva ut böter (i riktiga pengar som ska betalas till föreningen) om gräset inte är prefekt eller halloweendekorationer inte är borttagna tre dagar efter högtiden....
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Har bemött henne väl och erbjudit mig att klippa och vårda det själv när jag är igång. Men tackas det nej så undrar man.
Min svärmor som är 89 år tackar också nej när grannen erbjuder sig att klippa hennes gräsmatta. Hon tycker det är jobbigt att hamna i beroendeställning till grannen. Hon ser hellre att hennes söner kommer hem och hjälper henne.
Jag förstår henne fullkomligt!
 
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Min svärmor som är 89 år tackar också nej när grannen erbjuder sig att klippa hennes gräsmatta. Hon tycker det är jobbigt att hamna i beroendeställning till grannen. Hon ser hellre att hennes söner kommer hem och hjälper henne.
Jag förstår henne fullkomligt!
Fullt rimligt.
Man kan ju även se framför sig hur en klippsugen granne tar mer än vad man själv tänk, eller passar på att hugga ner någon buske.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.