A
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Nej, men har man en trädgård intill och ett kvarter som håller samma standard så sänker det priset och kvaliten, både vardagligt och strukturellt.

Ligger trots allt centralt, inte billigt ute på en stor gård där man kan bry sig mindre. 🙂
Ja ibland är det skönt att inte ha grannar 🥳när jag bodde centralt gnällde grannar på varann om mängden maskrosor osv finns alltid gnäll***** så jag saknar inte det centrala livet 😀
 
Nissens
wildeside wildeside skrev:
Japp och gräva ner en stålkant djupt ner ut mot min tomt så att parsliden vet åt vilket håll det är enklast att sprida sig.😂
Tror du att det stoppar parkslide? Möjligen om kanten går tre meter på djupet…
 
wildeside
Nissens Nissens skrev:
Tror du att det stoppar parkslide? Möjligen om kanten går tre meter på djupet…
wildeside skrev:
Japp och gräva ner en stålkant djupt ner ut mot min tomt så att parsliden vet åt vilket håll det är enklast att sprida sig.😂
Läs en gång till!
Skrev jag någon stans att stålkanten stoppar parkslide?
Men däremot så är jag övertygad att en stålkant stoppar parkslide om man gräver ner den tillräckligt djupt.
Parkslide är bara en växt och inget annat.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte du läsa tråden innan du föreslår sådant som redan är diskuterat flera gånger? 😉
jag läste först det jag gjorde med min grannar var att jag var på dom på snyggt sätt många äldre är för stålta att ta hjälp men efter lite tjat så gick det bra
 
Nissens
wildeside wildeside skrev:
wildeside skrev:
Japp och gräva ner en stålkant djupt ner ut mot min tomt så att parsliden vet åt vilket håll det är enklast att sprida sig.😂
Läs en gång till!
Skrev jag någon stans att stålkanten stoppar parkslide?
Men däremot så är jag övertygad att en stålkant stoppar parkslide om man gräver ner den tillräckligt djupt.
Parkslide är bara en växt och inget annat.
Det är ju det jag säger. Eftersom parkslidens rotknöl kan ligga på ett par meters djup, så är tillräckligt djup för hindret du hittat på kanske bortåt tre meter.

Parkslide är absolut bara en växt, inte speciellt mycket mer förstörande än maskrosor. Nästan inte alls alltså.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Det är ju det jag säger. Eftersom parkslidens rotknöl kan ligga på ett par meters djup, så är tillräckligt djup för hindret du hittat på kanske bortåt tre meter.

Parkslide är absolut bara en växt, inte speciellt mycket mer förstörande än maskrosor. Nästan inte alls alltså.
Då bör man ta plåten 5m ner. Det minskar risken lite mer jämfört med 3m. siffran 3m där använder jag dig som referens. 5m ner borde minska risken.ännu mer än 3m
Eftersom jag gissar så är jag inte säger därför använder jag ordet minska.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då bör man ta plåten 5m ner. Det minskar risken lite mer jämfört med 3m. siffran 3m där använder jag dig som referens. 5m ner borde minska risken.ännu mer än 3m
Eftersom jag gissar så är jag inte säger därför använder jag ordet minska.
Visst, och ändå är den ett icke problem från början.

1 km djup minskar väl risken ytterligare gissar jag.
 
Nissens Nissens skrev:
Visst, och ändå är den ett icke problem från början.

1 km djup minskar väl risken ytterligare gissar jag.
Jag är beredd att hålla med dig. ...
Helt plötsligt känns lösningen på parkslide problemet lite överdrivet.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
Helt fantastiskt! 😮😱🙃
 
R
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
[länk]
Odla gräs kan väl inte kräva något stöd?🤓
 
R Rejäl skrev:
Odla gräs kan väl inte kräva något stöd?🤓
Jo, är det vallgräs till kreaturen är det trevligt, ibland nödvändigt, att få några kronor i stöd! Är det gräs med yrsel finns förmodligen risken att det blir misstanke om narkotikabrott.
(Men jag känner att jag avslutar det sidospåret nu, jag vill inte att TS får några idéer, typ ringa och polisanmäla grannen för att hon odlar gräs på tomten, och be dem häkta grannen för grovt narkotikabrott...)
 
R
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, är det vallgräs till kreaturen är det trevligt, ibland nödvändigt, att få några kronor i stöd! Är det gräs med yrsel finns förmodligen risken att det blir misstanke om narkotikabrott.
(Men jag känner att jag avslutar det sidospåret nu, jag vill inte att TS får några idéer, typ ringa och polisanmäla grannen för att hon odlar gräs på tomten, och be dem häkta grannen för grovt narkotikabrott...)
Äsch lite gräs mår väl vi och djuren gott av😉 släpp loss lite nu😁
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Tack! Sunt förnuft i mina ögon. Kontakt har skett och tar bara det som stör. Det på hennes tomt sprider sig till oss men jag plockar och donar, men lag finns hur det skall skötas.
Vad är det för lag?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Får klippa utstickande grenar över min tomt isåfall.

Står enligt lag.
Du får ägna Dig åt lagboken. Grannen får ha hur högt gräs hon vill!
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm
Nej, detta får ni leva med. Grannen odlar vad hon vill,så länge växterna är lagliga. Däremot finns en prejudicerande dom i Högsta domstolen ( länge sedan) där en skrotsamlare ådömdes att rensa bort allt, annars vite. Brottsrubricering ” estetisk störning”
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.