B b8q skrev:
Nuförtiden ropas det mycket på att låta bli att klippa de monokulturella gräsmattorna och istället satsa på äng och högt gräs. Bra för bin och andra pollinatörer.
Ett gott råd till Damen med den gröna fina trädgården.
Plantera en rad med parkslide innanför gränsen så slipper du se den gnälliga grannen.
Växer snabbt upp och fåglarna och bina älskar dem på hösten.
Mycket vackra växer som blommar fint.
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
S Swedejohn skrev:
Plantera en rad med parkslide innanför gränsen så slipper du se den gnälliga grannen.
Är det tillåtet?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det finns bara en lösning.
Flytta till lägenhet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det tillåtet?
Helt och fullt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det tillåtet?
Ja Parkslide får man väl plantera om man vill?
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Erbjud dig gratis att ta hand om grannens trädgård.

Höjer värdet på din tomt o hus.

Vorde väl käckt att t ex plöja upp ett potatisland, så kan Ni tillsammans njuta av potatissoppa till hösten.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S
H Hybro skrev:
Erbjud dig gratis att ta hand om grannens trädgård.

Höjer värdet på din tomt o hus.

Vorde väl käckt att t ex plöja upp ett potatisland, så kan Ni tillsammans njuta av potatissoppa till hösten.
Om du läser tråden innan du kommenterar så hade du sett att TS redan erbjudit sin hjälp till grannen som tackat nej.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Tack för omtanken.
 
RoTe
B bergenudd skrev:
för att få denna kontroll så får du flytta till USA (land of the free!) och ett område som har en HOA (home owners association) där det inte är ovanligt att föreningen kan skriva ut böter (i riktiga pengar som ska betalas till föreningen) om gräset inte är prefekt eller halloweendekorationer inte är borttagna tre dagar efter högtiden....
Behöver faktiskt inte va HOA utan vissa countys eller byar eller vad man säger ger böter om man inte sköter trädgården, symbolisk summa oftast dock.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Fullt rimligt.
Man kan ju även se framför sig hur en klippsugen granne tar mer än vad man själv tänk, eller passar på att hugga ner någon buske.
Det var min första tanke. Den andra är att grannen kanske vill ha mer växtlighet för att skärma av sina grannar.
 
  • Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Behöver faktiskt inte va HOA utan vissa countys eller byar eller vad man säger ger böter om man inte sköter trädgården, symbolisk summa oftast dock.
Underbart i the Land of the free.
 
  • Gilla
bergenudd
  • Laddar…
RoTe
Dan1891 Dan1891 skrev:
Underbart i the Land of the free.
Som jag förklarade tidigare, ska du bo nära och interagera med människor kan du inte bete dig som du vill, endera lagmässigt eller så får du helt enkelt tillrättavisning av dina medmänniskor, verbalt eller i värsta fall fysiskt. Vill du känna dig fri i USA finns det gott om stater som har gott om ödemark där du kan göra i princip vad du vill, till skillnad mot Sverige där vi knappt ens får bygga ett hus på vår egen mark.
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Har bemött henne väl och erbjudit mig att klippa och vårda det själv när jag är igång. Men tackas det nej så undrar man.

Det finns väl ändå en lag på att det inte kan se ut för som helst eller påverka mig.

Citerar "
allmän regel om hänsyn mellan grannar, nämligen: ”var och en ska vid nyttjande av sin egen eller annans fastighet ta skälig hänsyn till sin omgivning”. I jordabalken regleras också vad som gäller för exempelvis träd och buskar.

En tomt kan ju uppfattas som ovårdad om det är mycket växtlighet. Tränger exempelvis kvistar, grenar eller rötter in över din tomtgräns kan du ha rätt att ta bort dem om de orsakar olägenhet. Men du får inte skada grannens växtlighet och grannen bör alltid själv få möjlighet att ta bort den rot eller gren som växter in över din tomtgräns.

- Om du tror att åtgärden kommer att innebära skada av betydelse för grannen måste du kontakta grannen så att hen själv kan utföra åtgärden, säger Lena Rönngren. "
Hon kanske gillar bin och humlor?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
G
R Rooten48 skrev:
Hon kanske gillar bin och humlor?
Eller ogillar sin granne? 🙄
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Man läser ibland att exempelvis usa är mer tillåtande och att i Sverige får man knappt bygga hus på egen tomt.
Jag vet ju egentligen inte men det är definitivt inte min uppfattning av hur det är.

Ni som tänker så. VET ni att det är så?

Skillnader finns så klart -man kan ju bara tänka ”allemansrätten”- men efter att ha sett ett gäng byggprogram från usa så verkar det vara väldigt reglerat och krav på inspektioner.

Men som sagt. Jag VET inte.
Jag har rest en del i usa -morfar från Wyoming- och jobbat ett tag i Canada.
Och min bild av hur det är är att i usa är det förbjudet om det inte är tillåtet medan det i Sverige är tillåtet om det inte är förbjudet.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.