S Swedejohn skrev:
Ett gott råd till Damen med den gröna fina trädgården.
Plantera en rad med parkslide innanför gränsen så slipper du se den gnälliga grannen.
Växer snabbt upp och fåglarna och bina älskar dem på hösten.
Mycket vackra växer som blommar fint.
Själv blir jag närmast sugen på att kontakta grannen och erbjuda denna att komma och plantera lite parkslide utmed staketet, så att den slipper se sin granne. :D
 
RoTe RoTe skrev:
Som jag förklarade tidigare, ska du bo nära och interagera med människor kan du inte bete dig som du vill, endera lagmässigt eller så får du helt enkelt tillrättavisning av dina medmänniskor, verbalt eller i värsta fall fysiskt. Vill du känna dig fri i USA finns det gott om stater som har gott om ödemark där du kan göra i princip vad du vill, till skillnad mot Sverige där vi knappt ens får bygga ett hus på vår egen mark.
Tack vare de regler och lagar vi har så vet du att grannen inte kan bygga en betongbunker som är 20m hög och tar upp effektivt varenda strimma av ljus.
Du kan till och med kolla vilka regler grannen måste följa.

Jag uppskattar de regler vi har.
Jag vill inte stt grannen ska kunna bygga vad han vill. Det är oftast ganska fritt med vad man får bygga.

Jag tycker det är bra att man inte behöver klippa gräsmattan. Men jag kan absolut se en skillnad mot massa skräp och gamla bilar. Då har jag.mycket hellre en oklippt gräsmatta
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
Hon gör det kanske av omsorg för insekterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Två saker:

1. I princip och i praktiken kan grannen ha/odla/plantera absolut allt i fråga om växtlighet. Undantag sådant som faller under narkotikalagstiftningen eller sådant som myndigheter med stöd av lag kan beordra fastighetsägaren att ta bort (väldigt lite, på rak arm kommer jag bara på Jätteloka).
2. Om grannen är av den typen kan denne kontra med att t ex plantera Parkslide utan att du kan göra något åt det juridiskt. Och annat med konsekvenser för dig.
 
Jag har en stark känsla av att granndamen vill bli lämnad ifred. Ett råd till TS är att i så fall göra så.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
1. I princip och i praktiken kan grannen ha/odla/plantera absolut allt i fråga om växtlighet. Undantag sådant som faller under narkotikalagstiftningen eller sådant som myndigheter med stöd av lag kan beordra fastighetsägaren att ta bort (väldigt lite, på rak arm kommer jag bara på Jätteloka).
De kan tvinga dig att ta bort allt som står på EUs lista över invasiva arter. Finns exempelvis domar där folk beordras att mot vite såga ner och bekämpa resterna av gudaträd (trädens motsvarighet till parkslide). Där motsatte sig dock överdomstolen den tidigare domen eftersom den krävde att markägaren skulle använda glyfosat, vilket sedan blivit olagligt/tillståndspliktigt för privatpersoner.
 
A Alexander HB skrev:
De kan tvinga dig att ta bort allt som står på EUs lista över invasiva arter. Finns exempelvis domar där folk beordras att mot vite såga ner och bekämpa resterna av gudaträd (trädens motsvarighet till parkslide). Där motsatte sig dock överdomstolen den tidigare domen eftersom den krävde att markägaren skulle använda glyfosat, vilket sedan blivit olagligt/tillståndspliktigt för privatpersoner.
Men du får odla parkslide och andra invasiva växter. Fram tills dessa klassas som invasiva enligt eu precis som du säger.
Men ännu är vi inte där. Så jag får skynda mig att börja odla parkslide och sälja. De måste vara en super grej. Som min tanke att sälja is till eskimåerna på vintern😋🤣😀
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tack vare de regler och lagar vi har så vet du att grannen inte kan bygga en betongbunker som är 20m hög och tar upp effektivt varenda strimma av ljus.
Du kan till och med kolla vilka regler grannen måste följa.

Jag uppskattar de regler vi har.
Jag vill inte stt grannen ska kunna bygga vad han vill. Det är oftast ganska fritt med vad man får bygga.

Jag tycker det är bra att man inte behöver klippa gräsmattan. Men jag kan absolut se en skillnad mot massa skräp och gamla bilar. Då har jag.mycket hellre en oklippt gräsmatta
Gamla (oanvända) bilar och (mycket) skräp är det enda som är "enkelt" att utöva tillsyn mot enligt PBL. Men miljöbalken är ännu effektivare om man t ex misstänker att bilen läcker olja eller är miljöfarlig på annat sätt.(hint)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bergenudd skrev:
Gamla (oanvända) bilar och (mycket) skräp är det enda som är "enkelt" att utöva tillsyn mot enligt PBL. Men miljöbalken är ännu effektivare om man t ex misstänker att bilen läcker olja eller är miljöfarlig på annat sätt.(hint)
Båda regleras av miljöbalken, PBL har trafiksäkerhetsfrågan (höga häckar i korsningar) och vassa föremål eller byggnader som kan rasa över t ex barn.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannen får ha växtlighet på sin tomt som omgivningen uppfattar som oestetisk.
Det beror på. Hade förut ett fritidshus i Mariestad kommun och där hotade kommunen med vite om inte gräset klipptes minst varannan vecka.
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det beror på. Hade förut ett fritidshus i Mariestad kommun och där hotade kommunen med vite om inte gräset klipptes minst varannan vecka.
Ett hot de knappast kan ha kunnat gå vidare med, såvida man inte hyrde tomten från kommunen och hade i avtal att det skulle göras, vilket är absurt i sig.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
... vite om inte gräset klipptes minst varannan vecka.
Där behövs mer info. Det måste finnas andra orsaker till att kommunen blir involverad.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Där behövs mer info. Det måste finnas andra orsaker till att kommunen blir involverad.
Antagligen griniga grannar som anmälde att tomten var ovårdad och huset i dåligt skick (det var ett renoveringsobjekt). Efter att vi fixat all var gräsklippningen de hade kvar att klaga på. När kommunen väl slår klorna i en släpper dom inte.
 
  • Ledsen
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det beror på. Hade förut ett fritidshus i Mariestad kommun och där hotade kommunen med vite om inte gräset klipptes minst varannan vecka.
Har någon struntat i att klippa gräset och fått vitesföreläggande? Vad hände, överklagades beslutet?
Vad stödde kommunen beslutet på, lokala ordningsföreskrifter?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har någon struntat i att klippa gräset och fått vitesföreläggande? Vad hände, överklagades beslutet?
Vad stödde kommunen beslutet på, lokala ordningsföreskrifter?
Jo det vitesförläggandet skulle även jag vilja se...
Vi har en i området som har "naturtomt" eftersom han vill ha det så.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.