Tur att vi lägger ned tid på sådant som är viktigt här i livet...
Tror jag kan sammanfatta svaren TS fått i detta 'Sköt dig själv och sk*t i andra.'
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Skulle nån granne gnälla på hur jag klipper/inte klipper min gräsmatta och vårdar min tomt skulle jag allvarligt fundera på att anlägga en Parkslide häck mot den grannen. Bara för att sådär.
Parkslide är snyggt har jag hört och ska tydligen gå att äta, som ersättning för rabarber 😂
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Har bemött henne väl och erbjudit mig att klippa och vårda det själv när jag är igång. Men tackas det nej så undrar man.

Det finns väl ändå en lag på att det inte kan se ut för som helst eller påverka mig.
Bra, då har du ju försökt göra en insats: Vill grannen inte ta emot hjälpes så är det inte mycket mer att göra.
Tränger växtlighet in på don tomt så får du röja det som kommer in.
Hur grannen låter sin tomt ser ut är ju upp till dom, vad gäller växter iaf.

Skulle däremot grannen använda sin gård som ett skrotupplag (med skrotbilar, sopor osv) så skulle du eventuellt kunna gå via kommunens miljönämd om det blir omfattande. Men vilka växter och hur kort man trimmar dom är självvkalrt upp till var och en så länge man äger fastigheten .
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hänvisar till tidigare kommentar. Gud vad bittra ni är 😆
Det är väl du som är bitter och bryr dig för mycket om andras egendom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Nej, men har man en trädgård intill och ett kvarter som håller samma standard så sänker det priset och kvaliten, både vardagligt och strukturellt.

Ligger trots allt centralt, inte billigt ute på en stor gård där man kan bry sig mindre. 🙂
Vad har läget och priset på fastigheten med saken att göra?

Låt grannen sköta (eller inte sköta) sin tomt på det sättet hon vill så kan du sköta din som du vill. Varför skulle ditt sätt vara bättre?
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
Man har mycket små möjligheter annat än om det kan ses som en säkerhetsrisk för fallande träd.

Jag har en granne som pga ålder och även demens inte tillåter några förändringar.
Hans fru kom på att de skulle ha ett hönshus mitt i röran och då blev det att närmaste grannar lämnar remissvar. Pratade med en miljöinspektör att hönshuset egentligen inte är ett problem men resten av tomten är "rena rama röran" men det kan man inte göra så mycket åt berättade miljöinspektören.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Kvinnan är till åren så försöker så gott jag kan men nekar man hjälp så anser jag att man får sköta sin del.
Speciellt när hjälp erbjudes 🙂
Hon kanske inte ser det som hjälp, hon kanske vill ha en naturträdgård, och det har hon all rätt i världen att ha. Hon får även möblera sitt hus som hon vill, ha vilka gardiner hon vill…

Hon kanske tycker att du har för kort gräs på din tomt, vad skulle du säga om hon ber dig låta ditt gräs växa? Du skulle antagligen säga nej till det också… vilket du förstås har rätt att göra. Precis som grannen har rätt att låta sitt växa.
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
kan du inte hjälpa henne då jag klippte gräset åt minst 2 äldre grannar i föra huset
 
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
wildeside
M MrDizzy skrev:
Skulle nån granne gnälla på hur jag klipper/inte klipper min gräsmatta och vårdar min tomt skulle jag allvarligt fundera på att anlägga en Parkslide häck mot den grannen. Bara för att sådär.
Parkslide är snyggt har jag hört och ska tydligen gå att äta, som ersättning för rabarber 😂
Japp och gräva ner en stålkant djupt ner ut mot min tomt så att parsliden vet åt vilket håll det är enklast att sprida sig.😂
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kan du inte hjälpa henne då jag klippte gräset åt minst 2 äldre grannar i föra huset
Kan inte du läsa tråden innan du föreslår sådant som redan är diskuterat flera gånger? 😉
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Det sistnämnda är gjort och även nekat. Hennes son skulle hjälpa henne.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Grannen måste inte ta hand om ogräs.
Du får klippa ner grenar som hänger över till dig vid gränsen. Men böst att låta ägaren göra det själv först, om inget händer är det bara kapa annars.
 
Vad nu?
Vi som rev upp en del av trädgården förra året och sådde s.k. ängsgräs.
Kan vi åka på föreläggande från komunen?!

Förpackning av Nelson Garden ängsgräsfrö för 50m² med bild på blomsterrik äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klipper några få gånger per år för att hålla borta sly.
Kortklippt gräs är bra för barnen, men det ser väl för trist ut?
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 14 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Vad nu?
Vi som rev upp en del av trädgården förra året och sådde s.k. ängsgräs.
Kan vi åka på föreläggande från komunen?!

[bild]


Klipper några få gånger per år för att hålla borta sly.
Kortklippt gräs är bra för barnen, men det ser väl för trist ut?
Det där ser mycket trevligare ut än kirskålen som mina grannar "odlar".
 
Nästa granne kanske klipper gräset varje dag med bensindriven rotoklippare. Då får du andra problem istället.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Får grannen odla hur mycket ogräs som helst?
Svar Jesus Adam. Ja. Det får grannen. Grannen får odla i princip allt utom hampa.
Vad dig anbelangar tänker jag mig att ett trevligt och tidskonsumerande fritidsintresse hade kunnat ge dig annat att fundera på.
Grannen får odla hanpa med om denne vill. Lagligt igen sedan 2005.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.