36 127 läst · 233 svar
36k läst
233 svar
Får grannen odla hur mycket ogräs som helst?
Du säger att man skall ta hänsyn till sina grannar.
Du borde ta hänsyn till din granne och respektera hennes vilja att inte vilja ha dig rännandes på hennes baksida och göra hennes tomt till vad du anser är bra.
Hänsyn går åt båda hållen. Att låta andra människor leva sina liv på sina egna villkor är väl ändå grunden i hänsynstagande.
Titta åt andra hållet om du inte gillar din utsikt åt det ena.
Du borde ta hänsyn till din granne och respektera hennes vilja att inte vilja ha dig rännandes på hennes baksida och göra hennes tomt till vad du anser är bra.
Hänsyn går åt båda hållen. Att låta andra människor leva sina liv på sina egna villkor är väl ändå grunden i hänsynstagande.
Titta åt andra hållet om du inte gillar din utsikt åt det ena.
Jo jag tar min tigersåg och fixar grannens misskötta träd själv.MrJay skrev:
I mitt fall är det gamla, höga, misskötta syrener som ramlar in över vår tomt.
Sen är grannen fd domare så juridiken kan han trots svårare demens.
Men en fastighetsägare har då ett mycket starkt skydd att ha "rena rama röran" inkl alla sorters ogräs på sin tomt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Det finns olika sorters hampa med olika halter yrsel i, kan man säga. Sorter med låg yrselhalt går bra att odla hemma i trädgården eller storskaligt på åkrar (som fiberråvara), men att odla sorter med högre yrselhalt kan resultera i åtal för narkotikabrott.Dan1891 skrev:
Mja, på de flesta ställen krävs ju bygglov om man förändrar huset så ett och annat har man väl ändå att säga till om? Där jag bor får man inte ens byta ytterdörr utan lov.SågspånPappspikEternit skrev:
Är det inte reglerat ändå? Som jag minns det behövdes tillstånd även av industrihampa då det innehållet en smula thc ändå och ser likadan ut som den roliga varianten så det är för lätt att gömma en skojig rökplanta bland de tråkiga repplantorna.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Citatet gällde 'rot och gren' som växer över din tomtgräns och in på din tomt, och då har du rätt att ta bort det som växer över tomtgränsen efter att ha gett grannen chans att själv ta bort roten och grenen.F Fideliox skrev:
Att det krävs bygglov innebär inte att grannen har en massa att säga till om angående din nya ytterdörr, det betyder att kommunens byggnadsnämnd har en massa att säga till om. Även om grannen givetvis delar med sig generöst av sina åsikter till nämnden, är det inte grannen som fattar beslut.
Jo, så har jag också uppfattat nuvarande regelverk. Men nu kanske vi glider iväg lite från ämnet i tråden.G gaidin skrev:
Sant.Dan1891 skrev:
Fast det hade varit roligt om ogräset visade sig vara just cannabis, då hade ju TS faktiskt en poäng med sin tråd.
Till TS, kolla om det är några fågelfrön som grott, eller kanske några roliga svampar, det är nog din enda chans att få din granne fälld för något regelbrott.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 046 inlägg
Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:G gaidin skrev:
https://jordbruksverket.se/stod/jordbruk-tradgard-och-rennaring/jordbruksmark/gardsstod/odla-hampa
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag har såna problem. Min granne håller sin gräsmatta jätte kort. Jag stör mig väldigt mycket för det passar inte in jag som har den vildvuxna stilen. Är det verkligen godkänt.
Det borde odlas mer hampa än det gör. Det en väldigt användbar växt som har fått oförtjänt dåligt rykte.SågspånPappspikEternit skrev:Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
[länk]
Dessutom en ganska vacker planta tycker jag. Att på sin ängsmark odla Cannabis Ruderalis bland solrosorna tycker jag hade blivit fint.
Min tomt är ganska vildvuxen med både blåbär, lönn, lupiner och murklor hade fått ett lyft av ett par hampaplantor.
Seglare som jag är vore det roligt att göra rep på fibrerna också. De är oerhört slitstarka och imponerande i rå form när man jobbar med dem.
Men för att söka det gårdsstöd som krävs, måste du väl ha minst 4 hektar mark?SågspånPappspikEternit skrev:Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
[länk]
(sorry, nu glider vi iväg igen från ämnet )