Davidbagare Davidbagare skrev:
Grannen får odla hanpa med om denne vill. Lagligt igen sedan 2005.
Är det så? Trodde det enbart var lantbruk som får odla sk. Industrihampa, inte privatpersoner i egna trädgårdar?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
TS skulle ringa till kommunen idag, väntar med spänning på att läsa vad de sa….
 
  • Gilla
  • Haha
Bow53 och 3 till
  • Laddar…
Du säger att man skall ta hänsyn till sina grannar.
Du borde ta hänsyn till din granne och respektera hennes vilja att inte vilja ha dig rännandes på hennes baksida och göra hennes tomt till vad du anser är bra.

Hänsyn går åt båda hållen. Att låta andra människor leva sina liv på sina egna villkor är väl ändå grunden i hänsynstagande.
Titta åt andra hållet om du inte gillar din utsikt åt det ena.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det så? Trodde det enbart var lantbruk som får odla sk. Industrihampa, inte privatpersoner i egna trädgårdar?
Jag tycker det är intressant att den enda växten som är förbjuden att odla är hampa.

Opium däremot går bra. 🤣
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
TS skulle ringa till kommunen idag, väntar med spänning på att läsa vad de sa….
Jo jag tar min tigersåg och fixar grannens misskötta träd själv.
I mitt fall är det gamla, höga, misskötta syrener som ramlar in över vår tomt.
Sen är grannen fd domare så juridiken kan han trots svårare demens.

Men en fastighetsägare har då ett mycket starkt skydd att ha "rena rama röran" inkl alla sorters ogräs på sin tomt.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det så? Trodde det enbart var lantbruk som får odla sk. Industrihampa, inte privatpersoner i egna trädgårdar?
Det finns olika sorters hampa med olika halter yrsel i, kan man säga. Sorter med låg yrselhalt går bra att odla hemma i trädgården eller storskaligt på åkrar (som fiberråvara), men att odla sorter med högre yrselhalt kan resultera i åtal för narkotikabrott.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
F
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nyckelorden i citatet är 'över din tomtgräns'. Vad som sker på andra sidan tomtgränsen har du inget som helst inflytande över. Och ska inte ha heller.
Mja, på de flesta ställen krävs ju bygglov om man förändrar huset så ett och annat har man väl ändå att säga till om? Där jag bor får man inte ens byta ytterdörr utan lov.
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns olika sorters hampa med olika halter yrsel i, kan man säga. Sorter med låg yrselhalt går bra att odla hemma i trädgården eller storskaligt på åkrar (som fiberråvara), men att odla sorter med högre yrselhalt kan resultera i åtal för narkotikabrott.
Är det inte reglerat ändå? Som jag minns det behövdes tillstånd även av industrihampa då det innehållet en smula thc ändå och ser likadan ut som den roliga varianten så det är för lätt att gömma en skojig rökplanta bland de tråkiga repplantorna.
 
F Fideliox skrev:
Mja, på de flesta ställen krävs ju bygglov om man förändrar huset så ett och annat har man väl ändå att säga till om? Där jag bor får man inte ens byta ytterdörr utan lov.
Citatet gällde 'rot och gren' som växer över din tomtgräns och in på din tomt, och då har du rätt att ta bort det som växer över tomtgränsen efter att ha gett grannen chans att själv ta bort roten och grenen.

Att det krävs bygglov innebär inte att grannen har en massa att säga till om angående din nya ytterdörr, det betyder att kommunens byggnadsnämnd har en massa att säga till om. Även om grannen givetvis delar med sig generöst av sina åsikter till nämnden, är det inte grannen som fattar beslut.
 
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Är det inte reglerat ändå? Som jag minns det behövdes tillstånd även av industrihampa då det innehållet en smula thc ändå och ser likadan ut som den roliga varianten så det är för lätt att gömma en skojig rökplanta bland de tråkiga repplantorna.
Jo, så har jag också uppfattat nuvarande regelverk. Men nu kanske vi glider iväg lite från ämnet i tråden. :)
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, så har jag också uppfattat nuvarande regelverk. Men nu kanske vi glider iväg lite från ämnet i tråden. :)
Sant.
Fast det hade varit roligt om ogräset visade sig vara just cannabis, då hade ju TS faktiskt en poäng med sin tråd.

Till TS, kolla om det är några fågelfrön som grott, eller kanske några roliga svampar, det är nog din enda chans att få din granne fälld för något regelbrott.
 
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Är det inte reglerat ändå? Som jag minns det behövdes tillstånd även av industrihampa då det innehållet en smula thc ändå och ser likadan ut som den roliga varianten så det är för lätt att gömma en skojig rökplanta bland de tråkiga repplantorna.
Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
https://jordbruksverket.se/stod/jordbruk-tradgard-och-rennaring/jordbruksmark/gardsstod/odla-hampa
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
Jag har såna problem. Min granne håller sin gräsmatta jätte kort. Jag stör mig väldigt mycket för det passar inte in jag som har den vildvuxna stilen. Är det verkligen godkänt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Mnbvcxz och 13 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
[länk]
Det borde odlas mer hampa än det gör. Det en väldigt användbar växt som har fått oförtjänt dåligt rykte.
Dessutom en ganska vacker planta tycker jag. Att på sin ängsmark odla Cannabis Ruderalis bland solrosorna tycker jag hade blivit fint.
Min tomt är ganska vildvuxen med både blåbär, lönn, lupiner och murklor hade fått ett lyft av ett par hampaplantor.
Seglare som jag är vore det roligt att göra rep på fibrerna också. De är oerhört slitstarka och imponerande i rå form när man jobbar med dem.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du måste inte ha tillstånd för att odla industrihampa, däremot måste du odla en godkänd sort samt söka EU-stöd för din hampaodling. Samma procedur som när du söker stöd för att odla vall, havre eller potatis, du väljer bara en annan grödkod för det skiftet på stödansökan. Om du inte söker stöd blir det misstanke om narkotikabrott:
[länk]
Men för att söka det gårdsstöd som krävs, måste du väl ha minst 4 hektar mark?
(sorry, nu glider vi iväg igen från ämnet :) )
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.