Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Får klippa utstickande grenar över min tomt isåfall.

Står enligt lag.
Javisst, dock bör du väl ge trädets ägare möjlighet att själv kapa grenarna först om jag minns rätt?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Får klippa utstickande grenar över min tomt isåfall.

Står enligt lag.
Skulle lagt detta på juridik istället för trädgård. 😂
 
F
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Vilken kommun bor du i ?

En fråga till dig, är jag ute och cyklar när det finns regler hur en tomt skall skötas ? Betyder lagar och sånt ingenting alls när man stöter på problem ?

La upp denna fråga just för jag var osäker men okunniga folk är snabba på knappen utan att det själv har kunskap inom ämnet.


Mvh
Jag bor i Göteborg kommun. Men det har ingen betydelse, vill din granne ha 120cm högt ogräs på sin gräsmatta så finns det inget du kan göra åt det. Det är mer ren nerskräpning, fylla tomten med tomma oljefat, allmänt skrot och några gamla bilar du skulle nå framgång med. Du äger inte rätten att dina grannar skall hålla värdet uppe på din fastighet genom att sköta sina egna fastigheter…. Tyvärr.
 
  • Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
S
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Tomten är på 300kvm. Löjligt 😂
Ja det är du verkligen. 👌
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Vilken kommun bor du i ?

En fråga till dig, är jag ute och cyklar när det finns regler hur en tomt skall skötas ? Betyder lagar och sånt ingenting alls när man stöter på problem ?

La upp denna fråga just för jag var osäker men okunniga folk är snabba på knappen utan att det själv har kunskap inom ämnet.


Mvh
Vi hade ett sådant fall för några år sedan. Grannen anmälde sin granne (anonymt) för "ovårdad" tomt. Alltså värre än din granne.
Kommunen kom ut och gjorde tillsyn, de kollade genom tomten efter om där fanns något man kunde skada sig på, typ vassa saker eller liknande.
Resultatet = inga anmärkningar.

Du har inget alls att gå på gällande vildvuxen trädgård. Det enda du kan göra är att be om att beskära grenar som hänger över, och sen ta de själv.

Om grannens träd skymmer korsning eller hänger ner för mycket över trottoar så är det kommunens problem, alltså inte ditt. Men du kan tipsa om grenar som hänger för lågt.

Anonyma grannen i fallet här vågade inte träda fram, kan bero på att en annan granne blev rosenrasande och är lite halvt aggressiv =)
Där var sjukdom inblandat.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja det är du verkligen. 👌
Läs på vad som gäller 😂 Märks du bor i hyresrätt
 
  • Haha
  • Arg
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi hade ett sådant fall för några år sedan. Grannen anmälde sin granne (anonymt) för "ovårdad" tomt. Alltså värre än din granne.
Kommunen kom ut och gjorde tillsyn, de kollade genom tomten efter om där fanns något man kunde skada sig på, typ vassa saker eller liknande.
Resultatet = inga anmärkningar.

Du har inget alls att gå på gällande vildvuxen trädgård. Det enda du kan göra är att be om att beskära grenar som hänger över, och sen ta de själv.

Om grannens träd skymmer korsning eller hänger ner för mycket över trottoar så är det kommunens problem, alltså inte ditt. Men du kan tipsa om grenar som hänger för lågt.

Anonyma grannen i fallet här vågade inte träda fram, kan bero på att en annan granne blev rosenrasande och är lite halvt aggressiv =)
Där var sjukdom inblandat.
Håller helt med, är inte rent grymjävlig av mig.


Åtagit mig att klippa gräset samt
rensa ogräs men hon vill inte att man beträder baksidan.


Trädet framtill får jag klippa med hennes godkännande men forsla bort själv.
 
  • Ledsen
Saaallss
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Håller helt med, är inte rent grymjävlig av mig.


Åtagit mig att klippa gräset samt
rensa ogräs men hon vill inte att man beträder baksidan.


Trädet framtill får jag klippa med hennes godkännande men forsla bort själv.
Kvinnan är till åren så försöker så gott jag kan men nekar man hjälp så anser jag att man får sköta sin del.
Speciellt när hjälp erbjudes 🙂
 
S Sernando skrev:
Ja det är du verkligen.
S Sernando skrev:
Ja det är du verkligen. 👌
Spegelvägg tillbaka, vem är mest vuxen av oss tycker du ? 😂
 
  • Haha
  • Ledsen
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Javisst, dock bör du väl ge trädets ägare möjlighet att själv kapa grenarna först om jag minns rätt?
Stämmer helt, allt inom konstens alla ramar. Men vill ägaren inte så har jag full rätt att klippa ner allt över gränsen.

Dock får jag forsla bort hennes träd själv 😂
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Kvinnan är till åren så försöker så gott jag kan men nekar man hjälp så anser jag att man får sköta sin del.
Speciellt när hjälp erbjudes 🙂
Eftersom du outat vilket hus det är via bilderna, så tänk på att det parhus du delar med grannen har gemensamt tak, etc. Se till att åtminstone vara på "talking terms" med grannen, så blir framtida problem mindre. Tanten (änkan?) har väl förmodligen inte ork att hålla på (längre), och använder trädgården som hundrastgård.

Du kan under civiliserade former erbjuda dig att hjälpa till, men inte mer. Ett tillsynsärende hos kommunen är med största sannolikhet dödfött, och det är milslångt ifrån att kunna resultera i tvångsinlösen pga vanvård.

Jag har själv bott i radhus med 1 av 10 som tyckte att "naturen måste få ha sin gång". Där handlade det inte om ålder, ork eller pengar, utan om total likgiltighet. Som tur var hade personen andra trevliga egenskaper.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Låt var och en sköta, eller inte sköta sin tomt på sitt sätt. Jag klipper nog gräset mer sällan än de flesta grannar, men jag trivs med det. Bilen tvättar jag inte heller varje vecka, så nu är den skitig.... Stackars mina grannar, värdet på deras fastigheter sjunker direkt pga min skitiga bil.

Ja, det finns vissa lagar och regler, men nej det där skulle jag tro är väldigt långt ifrån att vara ett problem, för fler än dig alltså.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Du har nog större tomt än vad vi har eller så orkar du inte ringa kommunen.
Spelar ingen roll hur stor tomt jag har, om grannen inte kan eller vill klippa sitt gräs eller träd är inget som jag har att gör med, eller någon annan än grannen för den delen.
En granne som kommer till mig och försöker tala om hur jag ska sköta min trädgård är en granne som kanske inte blir en bra granne...

Och att springa till kommunen och anmäla grannar för skitsaker gör bara lågt stående varelser som förtjänar förakt, inte bara på ett forum.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 9 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Stämmer helt, allt inom konstens alla ramar. Men vill ägaren inte så har jag full rätt att klippa ner allt över gränsen.

Dock får jag forsla bort hennes träd själv 😂
Rot och gren. Stammen har du ingen rätt att röra. Och skadar du trädet riskerar du att få en skadeståndstalan emot dig. För sakens skull kan nämnas att träd _inte_ är billiga att ersätta. Det är alltså inte tal om att traska iväg till Plantagen och köpa en ny planta, eller att börja tala om virkespriser. I teorin ska ersättningen baseras på vad det kostar att återställa platsen med ett lika/liknande träd. I praktiken är det ju dock oftast omöjligt, så man bedömer istället hur mycket fastigheten minskar i värde utan trädet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Håller helt med, är inte rent grymjävlig av mig.


Åtagit mig att klippa gräset samt
rensa ogräs men hon vill inte att man beträder baksidan.


Trädet framtill får jag klippa med hennes godkännande men forsla bort själv.
Då är det precis som det skall vara =) Du har fått lov att beskära det som sticker in hos dig. Så låt det vara vildvuxet. Det handlar lite om integritet med.

Vi har något liknande här, emellanåt växer ett av mina träd över till grannen, och han får ta grenarna precis när han vill.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.