Det du är ute efter tror jag är hur ovårdad en tomt får se ut?
Jag tror det är långt ifrån så långt gånget på din grannes tomt i det hänseendet.
 
  • Gilla
te95mne och 11 till
  • Laddar…
Här kan du läsa med om vad lagen faktiskt säger. I vanlig ordning är folk tvärsäkra åt ena eller andra hållet utan att ha försökt läsa på:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lsyn/exempel-pa-tillsynsarenden/ovardad-tomt/

Notera att rättspraxis är att vad som anses vara en olägenhet för omgivningen (dvs dig) ska bedömas restriktivt. Du har därmed förmodligen ingenting att hämta där, även om jag lider med dig. Det är förmodligen sjukdom, psykisk ohälsa, lathet, ointresse, eller jävulskap, eller en kombination därav. Eller något altruistiskt försök till att få fler insekter i naturen.

Du får vara glad att det inte är radhus, så att grannens eftersatta underhåll (om man får spekulera) börjar orsaka skador på skiljeväggar, tak, och liknande.

Din största (eller minst osannolika) möjlighet är att det växer så mycket mer att det bedöms vara en trafikfara. Det hjälper ju dock inte så mycket, då lösningen är att grannen kortar ner gräset till 140 cm igen :)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Har också en äldre granne som inte orkar sköta om sin tomt som tidigare längre.
Gräsmattan består mest av högväxt äng, lite sly tittar upp här och var och träden växer sig stora.
Det som kommer in hos mig tar jag bort, övrigt är hennes tomt som hon gör som hon behagar och orkar med, inget som jag har att göra med.

Däremot stör jag mig alldeles så förbannat på "folk" som ska lägga sig i vad andra gör på sina tomter och med sina hus.
Sköt ditt och låt andra sköta sitt, lev och låt leva om det uttrycket kan förstås och inses.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 48 till
  • Laddar…
wildeside
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Vilken kommun bor du i ?

En fråga till dig, är jag ute och cyklar när det finns regler hur en tomt skall skötas ? Betyder lagar och sånt ingenting alls när man stöter på problem ?

La upp denna fråga just för jag var osäker men okunniga folk är snabba på knappen utan att det själv har kunskap inom ämnet.


Mvh
Mitt motto är nog att skötta sin egen fastighet best jag vill/orkar och ibland jobbigt men nödvändigt att acceptera hur grannen sköter sin fastighet.
Naturligtvis inom rimliga gränser vad gäller miljöfarligt o liknande, det oavsett vad lagar o regler säger.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det du är ute efter tror jag är hur ovårdad en tomt får se ut?
Jag tror det är långt ifrån så långt gånget på din grannes tomt i det hänseendet.
Ja, det finns ju grader från vildvuxen via ovårdad till vanvårdad. Jag skulle säga att den här grannens tomt än så länge hamnar i kategorin vildvuxen.

Tänk så här - om det inte hade stått ett hus där utan varit en liten skogsplätt, hur hade man reagerat på högt gräs, buskar och träd då?
 
  • Gilla
Trollerutt och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Inga lagar gällande det. Fotograferade trädet och himlen bakom.
Sa inte att det va olagligt sa att det va oansvarigt att lägga ut den bilden med vad du säger träden och himlen bakom.
På min skärm syns iaf gatunamns skylten klart o tydligt.
 
  • Gilla
  • Arg
jahallåja och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det ser så ovårdat ut på bilderna. Jag är inte så förtjust i ”döda” kortklippta gräsmattor. Om nu inte grannen vill ha ”ogräs” och gynna pollinerarna så kan du erbjuda dig att sköta tomten gratis.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Här kan du läsa med om vad lagen faktiskt säger. I vanlig ordning är folk tvärsäkra åt ena eller andra hållet utan att ha försökt läsa på:

[länk]

Notera att rättspraxis är att vad som anses vara en olägenhet för omgivningen (dvs dig) ska bedömas restriktivt. Du har därmed förmodligen ingenting att hämta där, även om jag lider med dig. Det är förmodligen sjukdom, psykisk ohälsa, lathet, ointresse, eller jävulskap, eller en kombination därav. Eller något altruistiskt försök till att få fler insekter i naturen.

Du får vara glad att det inte är radhus, så att grannens eftersatta underhåll (om man får spekulera) börjar orsaka skador på skiljeväggar, tak, och liknande.

Din största (eller minst osannolika) möjlighet är att det växer så mycket mer att det bedöms vara en trafikfara. Det hjälper ju dock inte så mycket, då lösningen är att grannen kortar ner gräset till 140 cm igen :)
Tack Alexander.

Det är ju faktiskt ett kedjehus, 1 plus 1.

Skillnaden mellan radhus och kedjehus borde jag veta men i min värld nu med barn som drar i mig så är
mikethebik mikethebik skrev:
Har också en äldre granne som inte orkar sköta om sin tomt som tidigare längre.
Gräsmattan består mest av högväxt äng, lite sly tittar upp här och var och träden växer sig stora.
Det som kommer in hos mig tar jag bort, övrigt är hennes tomt som hon gör som hon behagar och orkar med, inget som jag har att göra med.

Däremot stör jag mig alldeles så förbannat på "folk" som ska lägga sig i vad andra gör på sina tomter och med sina hus.
Sköt ditt och låt andra sköta sitt, lev och låt leva om det uttrycket kan förstås och inses.
Du har nog större tomt än vad vi har eller så orkar du inte ringa kommunen.
 
B b8q skrev:
Ja, det finns ju grader från vildvuxen via ovårdad till vanvårdad. Jag skulle säga att den här grannens tomt än så länge hamnar i kategorin vildvuxen.

Tänk så här - om det inte hade stått ett hus där utan varit en liten skogsplätt, hur hade man reagerat på högt gräs, buskar och träd då?
Nej, men har man en trädgård intill och ett kvarter som håller samma standard så sänker det priset och kvaliten, både vardagligt och strukturellt.

Ligger trots allt centralt, inte billigt ute på en stor gård där man kan bry sig mindre. 🙂
 
  • Haha
  • Wow
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Jag tycker inte det ser så ovårdat ut på bilderna. Jag är inte så förtjust i ”döda” kortklippta gräsmattor. Om nu inte grannen vill ha ”ogräs” och gynna pollinerarna så kan du erbjuda dig att sköta tomten gratis.
Done and done, finns gångar för hundarna att hoppa runt bland. Det är värre än det ser ut pga höga plank
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Du har nog större tomt än vad vi har eller så orkar du inte ringa kommunen.
Varför skulle man ringa kommunen?
Om grannen tackat nej till din hjälp är det inget mer du kan göra än att köpa grannfastigheten om den blir till salu, endast det man äger kan och får man bestämma över.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
G
Jag trodde frågeställningen var om grannen får odla så mycket gräs den vill. I min enfald tänkte jag på sånt olagligt gräs.

Sen läste jag tråden noggrannare och den verkliga frågan var så mycket sjukare än min felläsning... om än inte olaglig.
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 8 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Done and done, finns gångar för hundarna att hoppa runt bland. Det är värre än det ser ut pga höga plank
A Alexander HB skrev:
Här kan du läsa med om vad lagen faktiskt säger. I vanlig ordning är folk tvärsäkra åt ena eller andra hållet utan att ha försökt läsa på:

[länk]

Notera att rättspraxis är att vad som anses vara en olägenhet för omgivningen (dvs dig) ska bedömas restriktivt. Du har därmed förmodligen ingenting att hämta där, även om jag lider med dig. Det är förmodligen sjukdom, psykisk ohälsa, lathet, ointresse, eller jävulskap, eller en kombination därav. Eller något altruistiskt försök till att få fler insekter i naturen.

Du får vara glad att det inte är radhus, så att grannens eftersatta underhåll (om man får spekulera) börjar orsaka skador på skiljeväggar, tak, och liknande.

Din största (eller minst osannolika) möjlighet är att det växer så mycket mer att det bedöms vara en trafikfara. Det hjälper ju dock inte så mycket, då lösningen är att grannen kortar ner gräset till 140 cm igen :)
Tack för länken. Har 2 andra hus ä,ni annan kommun, dessa fristående, regler kring kedjehus är jag dock osäker på överlag. Verkar lite som att de flesta har dålig koll.


Men tackar för länken 🙂👍
 
G Grannens Häck skrev:
Jag trodde frågeställningen var om grannen får odla så mycket gräs den vill. I min enfald tänkte jag på sånt olagligt gräs.

Sen läste jag tråden noggrannare och den verkliga frågan var så mycket sjukare än min felläsning... om än inte olaglig.
Nja, tål att diskuteras 🙂 Men ingen marijuana här intill inte .
Olagligt i vår kommun, mjaooo får fråga imorgon
 
  • Ledsen
  • Haha
Saaallss och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skulle man ringa kommunen?
Om grannen tackat nej till din hjälp är det inget mer du kan göra än att köpa grannfastigheten om den blir till salu, endast det man äger kan och får man bestämma över.Får kl
G Grannens Häck skrev:
Jag trodde frågeställningen var om grannen får odla så mycket gräs den vill. I min enfald tänkte jag på sånt olagligt gräs.

Sen läste jag tråden noggrannare och den verkliga frågan var så mycket sjukare än min felläsning... om än inte olaglig.
Får klippa utstickande grenar över min tomt isåfall.

Står enligt lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.