Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej. Varför skulle den göra det?

Staffan
Det har framförts att man inte kan blanda hursomhelst i tomrören (inte innehållet, utan vem som gör jobbet) för att det kan påverka säkerheten.

Stafety first!

Staffans2000
P Pin skrev:
Det har framförts att man inte kan blanda hursomhelst i tomrören (inte innehållet, utan vem som gör jobbet) för att det kan påverka säkerheten.

Stafety first!
Det gör det ännu konstigare!

P Pin skrev:
Blir det inte lite jobbigt med en enda tomrörsmontör på ett stort bygge?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Dessutom är det väl många som väljer bort jobb som bara består i att knyta ihop säcken och ge den hemmapulade anläggningen någon sorts legitimitet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir det inte lite jobbigt med en enda tomrörsmontör på ett stort bygge?
Jag vet inte, jag drar bara tomrör i mitt eget hus.
Men som jag förstår det har man en "målvakt" som ansvarar för vad alla elektriker gör på bygget så då spelar det kanske mindre roll om flera jobbar parallellt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Staffans2000
E elmont skrev:
Dessutom är det väl många som väljer bort jobb som bara består i att knyta ihop säcken och ge den hemmapulade anläggningen någon sorts legitimitet.
Så är det säkert och då återkommer vi till samma fråga: -Hade oviljan varit lika stor vid arbetsbrist? Dvs. Hade den heliga principen i säkerhetens namn, varit lika stor när elektrikerns telefon var tyst och räkningarna hopade sig?

Staffan

Det hade varit lika då som nu, vissa skiter i allt och vissa är paragrafryttare samt däremellan en mängd olika nivåer.
Har man inte jobb så att man kan överleva kanske man ska byta bana, elektriker i gemen har inga större problem med att få anställning. Jag känner en hel del som hoppat av och samtliga har arbete i dag.

Staffans2000
E elmont skrev:
Det hade varit lika då som nu, vissa skiter i allt och vissa är paragrafryttare samt däremellan en mängd olika nivåer.
Har man inte jobb så att man kan överleva kanske man ska byta bana, elektriker i gemen har inga större problem med att få anställning. Jag känner en hel del som hoppat av och samtliga har arbete i dag.
Nu ja. Men när nästa stora lågkonjunktur kommer och hälften av de stora byggbolagen kursar och volvo, Scania, samt alla andra större och mindre arbetsgivare permiterar kanske det är dags för elektrikerna att slakta sina heliga kor när räkningarna skall betalas.

Staffan

Alt-texten kan inte skapas då bilden inte innehåller någon synlig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
O
E El-Löken66 skrev:
Om nu trådarna är dragna och kunden endast beställer koppling då, men det är något fel?
Du kan mäta jordkontinuitet, ledningsresistans och göra isolationstest. Det går ju även att dra ledningar fram och tillbaks lite lätt för att se om de sitter fast eller löper fritt om du känner att det är väsentligt. Därefter ser jag inte riktigt vad problemet skulle vara. Teoretiskt är det väl möjligt att FK-ledaren är skarvad på mitten och lindad med eltejp, men det känns kanske inte jättetroligt, men är du orolig får du väl fästa dem i en draglina och sen dra ur trådarna för inspektion och sen dra tillbaks dem.

E El-Löken66 skrev:
Vem åker på det då?
Jag förstår att du tror att du gör en poäng här, men det här är både enkelt och självklart. Det är alltid anläggningsägaren som är ansvarig för anläggningen. Svårare än så är det inte. Det finns inget intyg i världen som ändrar på det. Om anläggningsägaren anlitat en elfirma och de orsakar skadan så kan de stämmas i ett civilrättsligt mål och tvingas betala skadestånd. Är det försäkringsbolag med i spelet så kan de eventuellt driva målet. Om det även framkommer att Elfirman gjort sig skyldiga till andra brott kan staten väcka åtal för de brotten. Utöver det kan Elsäkerhetsverket granska företaget och ta ifrån dem auktorisationen eller på annat sätt vidta åtgärder. Om elfirman gjort en rimligt bedömning av vilka åtgärder som behövs i det konkreta fallet, med vägledning av del 6 i SS 436 40 00 utgåva 3, och ändå inte hitta något så går de garanterat fria.

E El-Löken66 skrev:
Kanske lite mer diffust och beroende på felet natur och huruvida det ser hempulat ut eller ej.
Men det kanske gick trögt att dra. Fasledaren hänger nu bara i två kardeler och en muff har öppnat sig. Träreglar!
Är ljusbågsutlösaren testad? Just det, vi är ju i Sverige. Tre nedbrunna hus på grund av detta! Svår utredning.
Ett typiskt fel som upptäcks vid mätning av ledningsresistans och utförande av isolationstest. Ser inte riktigt problemet. Sen har jag nog aldrig hört begreppet ljusbågsutlösare förut. Ljusbågsvakt är däremot en vanlig beämning på optiska brytare i ställverk och liknande. De AFCI/AFDD som du far efter är en så pass ny företeelse att de inte hunnit få någon vedertagen benämning ännu. Gnistfelssbrytare är nog den mest tilltalande översättning jag sett hittils.

Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla arbetslösa elektriker kan väl bli elbesiktningsmän i statens tjänst för att stävja den farliga degenereringen av alla starkströmsanläggningar som blir följden av att folk inte har råd att anlita yrkesmän?
Jag förstår att du inte vill ha ett seriöst svar på din fråga, utan att du bara vill gnälla och raljera över en yrkeskår och lagstiftare. Då kan du väl be att få tråden flyttad ifrån denna forumdel.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår att du inte vill ha ett seriöst svar på din fråga, utan att du bara vill gnälla och raljera över en yrkeskår och lagstiftare. Då kan du väl be att få tråden flyttad ifrån denna forumdel.
Bo!
Useless skojade.

Bulldoozer (eller var det "Bazooka"?)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kanske ska det skapas en ny forumdel
Varför inte kalla den gnällforumet?
Där kan kunder och yrkesmän fritt få härja och kasta skit på varandra ;)
Den tråden kommer jag inte att besöka men den kan säkert bli populär :cool:

Redigerat:
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Skulle kunna bli mitt favorittillhåll.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Gnälltråden kommer endast att frekventeras av bortskämda elektriker och deras följare, helt ointresserade av praktiska och användbara lösningar.

Bulldoozer (eller var det Bazooka)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.