Jag tror vi får nöja oss med slutsatsen att det inte finns någon lag i klartext som förbjuder användandet av "någon annans" rör eller liknande, utan det är som vanligt en tolkningsfråga och upp till elektrikern i fråga hurvida "någon annans" rör uppfyller kraven som krävs och är säkra att använda.

• Gilla
Scsi och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konstigt att ingen tagit bort semko-uttaget, det gamla trefasuttaget. De kan vara livsfarliga, oavsett vem som dragit fram det.
Det är ju stendött, finns ingen ström alls i gamla anläggningen längre.

J Jocke Best skrev:
Nu råkade jag bara ramla in i denna tråden då jag kollade senaste trådar, och jag har eg ingen åsikt, men eftersom jag gillar diskussioner och har tråkigt..var och när uppstår lagbrottet? Om det är klart förbjudet att dra rör och sätta dosor utan kabel i, då skulle det innebära att om jag åker och köper lite vp-rör på Biltema och spikar upp dom lite random på väggen, tillsammans med tomma dosor, som en konstinstallation, så kan jag sedan polisanmäla mig själv? Eller uppstår lagbrottet i samma stund som en kabel dras fram genom dom? Blir mitt lagbrott så att säga fullbordat långt senare? Då har jag ju begått ett lagbrott utan att veta om det. Skulle vara roligt att dra en kabel genom ett VP-rör inne på Biltema, och ringa 112 :cool:
Jag fick jättemycket skäll av en behörig elektriker, som gapade och skrek åt mig och ville inte koppla in golvvärmekabeln, som snickaren/badrumsrenoveraren hade dragit. Men jag hade varit grundlig och fotat precis hela installationen från alla vinklar och då godtog elektrikern det som bevis på att det var OK och dessutom hade jag beställt även en jordfelsbrytare till huset av samma elektriker och värmekabeln var en extra bra och dyr modell.

Sedan blev snickaren helt vansinnig på mig som hade tagit dit en annan elektriker, som hade jobbat länge på orten med eget kontor och lager. Snickaren hade bara gett mig ett telefonnummer, dit jag skulle ringa och jag försökte också få svar flera gånger. Efter det var snickaren och jag inte längre vänner, han bodde bredvid. Hans fru hade tiggt till sig jobbet, pga ekonomiska problem de hade under lågkonjunkturen och jag var för snäll.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E
H Harrison skrev:
Jag fick jättemycket skäll av en behörig elektriker, som gapade och skrek åt mig och ville inte koppla in golvvärmekabeln, som snickaren/badrumsrenoveraren hade dragit. Men jag hade varit grundlig och fotat precis hela installationen från alla vinklar och då godtog elektrikern det som bevis på att det var OK och dessutom hade jag beställt även en jordfelsbrytare till huset av samma elektriker och värmekabeln var en extra bra och dyr modell.

Sedan blev snickaren helt vansinnig på mig som hade tagit dit en annan elektriker, som hade jobbat länge på orten med eget kontor och lager. Snickaren hade bara gett mig ett telefonnummer, dit jag skulle ringa och jag försökte också få svar flera gånger. Efter det var snickaren och jag inte längre vänner, han bodde bredvid. Hans fru hade tiggt till sig jobbet, pga ekonomiska problem de hade under lågkonjunkturen och jag var för snäll.
Helt förståeligt.
Golvvärme är verkligen inget att leka med.
Fel utfört döden.

Nu ska jag försöka hur en seriös elfirma skulle resonera.

Det finns ett nyförlagt VP-rör.
Kund vill ha inkopplat något.

Skulle den seriöse utföra detta?

Givetvis ej. Tankarna snurrar.

Hur kom det röret dit och varför. Man kan fråga kunden men måste tänka på att denne är partisk.

Kan papper produceras som intygar legitimitet??

Troligtvis inte. Men vi kan dra ett exempel för underhållning.

En enmansfirma har dragit röret enligt kundens utsago. Tyvärr avlidit i flygolycka innan inkoppling hann ske.

Detta går ju att kolla upp. Men den seriöse behöver fortfarande ta reda på ett par faktorer innan svar ges ifall röret kan användas eller ej.

Då får man göra kontroll efter bästa förmåga.

Att ta ner väggen är naturligtvis det bästa, då får man en fullgod uppfattning om installationen och har möjlighet att ändra eller komplettera vid behov.

Detta ska alltid vara huvudspåret. Men undantag kan göras. Man kanske vet att installatörer varit där och utfört jobb.

Då kan man göra lite enkla tester.

Först ett sug eller blåstest för att se att röret har rätt täthet.

Sen ska det tolkas, man kan dra in dragfjädern och sedan dra tillbaka 1dm 5G2,5.

Här kontrollerar man också att längden på röret är rimligt så det inte gör Lisebergsloopen mitt i allt.

Utgå alltid från att kunden försöker luras, det kan vara ett försäkringsbedrägeri med syfte att elda upp huset.

Man får därefter s t älla lite kontrollfrågor till kunden om rörets uppkomst, gärna bilder om kunden var seriös innan väggen stängdes.

Är alla dessa faktorer ok och kunden känns genuin kan man kanske överväga att ta över ansvaret för det herrelösa röret.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Va når där har været 10 klampare av yrkes elektrikere och du skal kompletere noget i installationen, er det samme frågor där ? ;o)

Allt bygger på tillid, jag har gjort ganske mycket åt min elektriker som han derefter har kontroleret samt kopplet, da det var gjort yrkesmässigt korrekt, såklart tager han ansvar for det slutlige arbejde.

E El-Löken66 skrev:
Helt förståeligt.
Fel utfört döden.

Hur kom det röret dit och varför. Man kan fråga kunden men måste tänka på att denne är partisk.

En enmansfirma har dragit röret enligt kundens utsago. Tyvärr avlidit i flygolycka innan inkoppling hann ske.

Detta går ju att kolla upp. Men den seriöse behöver fortfarande ta reda på ett par faktorer innan svar ges ifall röret kan användas eller ej.

Att ta ner väggen är naturligtvis det bästa, då får man en fullgod uppfattning om installationen och har möjlighet att ändra eller komplettera vid behov.

Detta ska alltid vara huvudspåret. Men undantag kan göras. Man kanske vet att installatörer varit där och utfört jobb.

Sen ska det tolkas, man kan dra in dragfjädern och sedan dra tillbaka 1dm 5G2,5.

Här kontrollerar man också att längden på röret är rimligt så det inte gör Lisebergsloopen mitt i allt.

Utgå alltid från att kunden försöker luras, det kan vara ett försäkringsbedrägeri med syfte att elda upp huset.

Man får därefter s t älla lite kontrollfrågor till kunden om rörets uppkomst, gärna bilder om kunden var seriös innan väggen stängdes.

Är alla dessa faktorer ok och kunden känns genuin kan man kanske överväga att ta över ansvaret för det herrelösa röret.

E
K kasper1 skrev:
Va når där har været 10 klampare av yrkes elektrikere och du skal kompletere noget i installationen, er det samme frågor där ? ;o)

Allt bygger på tillid, jag har gjort ganske mycket åt min elektriker som han derefter har kontroleret samt kopplet, da det var gjort yrkesmässigt korrekt, såklart tager han ansvar for det slutlige arbejde.
Vadnudå är det Norska?
Jag har ingen aning om hur behörighetssytemet fungerar i Norge.

Men ett nyförlagt tomrör är misstänkt.

Att dra nya trådar i ett rör som varit i drift sedan 60-talet är det inte. Om kunden har lagt någon dold fälla i väggen på befintlig installation har jag svårt att se att elektrikern skulle fällas så länge alla egenkontroller är utförda.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vadnudå är det Norska?
Jag har ingen aning om hur behörighetssytemet fungerar i Norge.

Men ett nyförlagt tomrör är misstänkt.

Att dra nya trådar i ett rör som varit i drift sedan 60-talet är det inte. Om kunden har lagt någon dold fälla i väggen på befintlig installation har jag svårt att se att elektrikern skulle fällas så länge alla egenkontroller är utförda.

Hehe är nu danska.. Men bor I sverige.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Helt förståeligt.
Fel utfört döden.

Det blir ju jävligt jobbigt när det är tomrör i gjutna betongväggar, drar du ingen kabel på sådana byggen? Eller om någon vill ha ex en Ny typ brytare i bef. anläggning riva vägg?

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
B
E El-Löken66 skrev:
Helt förståeligt.
Fel utfört döden.

snälla ni... sådär funkar det ju inte i verkligheten i gamla hus. Där används ju befintliga rör och det förutsätts ju att de är ok.

• Gilla
Grumsgrums och 1 till
  • Laddar…
E
B Boan skrev:
snälla ni... sådär funkar det ju inte i verkligheten i gamla hus. Där används ju befintliga rör och det förutsätts ju att de är ok.
Har jag sagt något annat. Befintliga kan normalt förutsättas ha utförts professionellt.

Nu var detta ett nylagt romrör i mitt exempel och då pekar mycket mot hempul.

Läste du det jag skrev?

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig.

B
E El-Löken66 skrev:
Har jag sagt något annat. Befintliga kan normalt förutsättas ha utförts professionellt.

Läste du det jag skrev?

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig.
nylagt eller inte, du kommer ändå inte veta exakt hur det går, eftersom det inte finns någon standard på hur de ska gå, (som det finns regler om i andra länder....)

hela debatten är helt galen, för elektriker skulle ju inte få några jobb om de bara gick dit de visste exakt hur det är..

E
B Boan skrev:
nylagt eller inte, du kommer ändå inte veta exakt hur det går, eftersom det inte finns någon standard på hur de ska gå, (som det finns regler om i andra länder....)

hela debatten är helt galen, för elektriker skulle ju inte få några jobb om de bara gick dit de visste exakt hur det är..
Ja, det ska man veta, i vilket fall minst göra allt i sin makt för att ta reda på.
Annars hålls senaste elinstallatören eller elektrikern personligen ansvarig.

Nu med egenkontrollprogrammen flyttas ansvaret till företagets VD, men jag tror samma sak där - har hen gjort allt i sin makt men EKP brister så faller IFR i vilket fall. Såvida felen inte begåtts i fält, då får EKP tolkas för att hitta var felet begåtts.

Men att dra något i ett aldrig använt rör som man inte vet något om är givetvis tjänstefel, oavsett hur bra kunden tycker det ligger.

Om nu trådarna är dragna och kunden endast beställer koppling då, men det är något fel?
Vem åker på det då?

Kanske lite mer diffust och beroende på felet natur och huruvida det ser hempulat ut eller ej.
Men det kanske gick trögt att dra. Fasledaren hänger nu bara i två kardeler och en muff har öppnat sig. Träreglar!
Är ljusbågsutlösaren testad? Just det, vi är ju i Sverige. Tre nedbrunna hus på grund av detta! Svår utredning.

B
useless useless skrev:
Nej, jag har mest utanpåliggande kablar...
Jag är intresserad av paradoxen i lagarna och reglerna och tänkte undvika att smutsa ner andra trådar som vidrör ämnet. Flera gånger har insatta medlemmar tydligt svarat att en elektriker inte får använda t ex ett rör som eventuellt skulle kunna vara ditsatt av en lekman. Det borde alltså finnas ett regelverk som reglerar detta? I regelverket borde det framgå hur en elinstallatör ska gå tillväga för att avgöra att en lekman utfört installationen respektive hur anläggningsägaren kan intyga att en behörig har gjort den.
detta dilemma är ju "beviset" för att hela denna lag är galen, och är där för att skydda ett skrå... hade lagen däremot specat HUR det ska se ut, så hade det varit enklare för alla och säkrare. nu får ju elektriker faktiskt göra lite som de vill.. visst det, finns praxis osv, men det den ene har gjort skakar den andre på huvudet åt...

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B
E El-Löken66 skrev:
Ja, det ska man veta, i vilket fall minst göra allt i sin makt för att ta reda på.
Annars hålls senaste elinstallatören eller elektrikern personligen ansvarig.

Nu med egenkontrollprogrammen flyttas ansvaret till företagets VD, men jag tror samma sak där - har hen gjort allt i sin makt men EKP brister så faller IFR i vilket fall. Såvida felen inte begåtts i fält, då får EKP tolkas för att hitta var felet begåtts.

Men att dra något i ett aldrig använt rör som man inte vet något om är givetvis tjänstefel, oavsett hur bra kunden tycker det ligger.

Om nu trådarna är dragna och kunden endast beställer koppling då, men det är något fel?
Vem åker på det då?

Kanske lite mer diffust och beroende på felet natur och huruvida det ser hempulat ut eller ej.
Men det kanske gick trögt att dra. Fasledaren hänger nu bara i två kardeler och en muff har öppnat sig. Träreglar!
Är ljusbågsutlösaren testad? Just det, vi är ju i Sverige. Tre nedbrunna hus på grund av detta! Svår utredning.
pajasarna som byggde vårt hus (alltså på 80-talet) säkrade inte upp, hittat flera muffar på vinden som gått isär, varför tejpades inte de ?

förklara gärna vad du menar med ljusbågsutlösare?

E El-Löken66 skrev:

Vart går gränsen för 'nylagt'? En vecka? Ett halvår?
Varför kan man förutsätta att befintliga rör är lagda av proffs medans nya rör är hempul?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.