Mikael_L
F fsn skrev:
Så du menar då tex att alla prefabricerades väggar som lämnar husfabrikerna med rör och dosor avsedda för el är olagliga då? Man behöver inte inbilla sig att det är installerad av elektriker och merparten av dessa husfabrikanter saknar elbehörighet.
Det där kan det nog finnas alla möjliga lösningar på, men alla kanske inte följer regelverket helt och hållet.
Men jag gissar att alla de lite större hustillverkarna i Sverige har ordnat med att en elinstallatör anställd, och numera behöver det inte ens vara en anställd utan kan vara en extern inlejd förmåga.
För eller senare ska ju alla rören och ledarna kombineras ihop till en fungerande elanläggning och byggnadsnämnden vill kanske ha någon punkt i kontrollplanen om el avbockad osv, så jag antar att man inte kan runda detta på något annat vettigt sätt.

Men vid större byggprojekt med prefab betongelelement vet jag inte riktigt hur de gör på betongfabriken. Visst kan de ha samma system, en elinstallatör kopplade till sig, men de levererar ju dock ofta endast betong med lite hål i, hål som utgör dosor och rör. Sen springer ju elektrikerna på bygget "på valv" och tar vid, så det som sker i betongfabriken blir väldigt lite av hela elsystemet.
Men jag vet inte hur det brukar vara.

Fairlane
C Calore skrev:
Fast, mitt försäkringsbolag får inte betala miljoner om jag trycker på fel knapp när jag ska installera en Netflix app. Det går inte att jämföra med bränder eller vattenskador, du gör dig bara löjlig i dina jämförelser.
Ah, så det är konstnaden som kan bli som avgör.
En bekant till mig tankade bilen och gick in och köpte kaffe medan tanken fylldes. Sen satte han sig i bilen och körde iväg. Det blev nog en hyffsad kostnad för försäkringsbolaget skulle jag tro. Kanske borde man lagstifta om att endast certififierade och godkända person ska få tanka bilar.
Folk byter hjul och tappar sen ett hjul, det kan kosta mycket = endast certifierade hjulbytare?
Ladda telefonen? Det kan uppstå brand (ja, det har hänt), så det borde man endast låta certifierade göra.

Som sagt var drar man gränsen. Kanske bara skydda ditt skrå?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns många trådar där någon ska dra tomrör, lägga en kabel, etc och låta elektrikern installera det senare. Någon brukar alltid svara att man inte kan göra så eftersom elektrikern inte får koppla in prylarna.
Men vad är det som gäller egentligen rent juridiskt? Det kan ju inte vara förbjudet för en elinstallatör att använda befintliga prylar - Då skulle ju hela anläggningen alltid behöva göras om varje gång man gör minsta ändring? Samtidigt verkar det orimligt att installatören inte skulle få koppla in t ex en markkabel som ligger i ett öppet dike mellan två byggnader eller dra FK i ett rör mellan två dosor?

Så, vart går gränsen mellan vilken befintlig utrustning installatören får använda och inte?
Nu har jag inte läst hela tråden, men:
Elektrikern måste försäkra sig om att det han/hon kopplar in och driftsätter är korrekt och inte innebär någon fara.
Hur omfattande undersökningar som krävs för detta varierar naturligtvis, varje fall är unikt.
Elektrikern är varken förbjuden eller tvingad att koppla in något befintligt, utan får göra en bedömning i det enskilda fallet om det går att ta ansvar för installationen.
Jag skulle vara restriktiv med sådant jag inte kan inspektera, som är inbyggt eller igengrävt.
På den tiden jag var anställd montör hände det att vi inte kopplade in delar av en berfintlig anläggning, pga uppebara brister, eller meddelade kunden att "vill du ha igång det där måste vi lägga X timmar på att gå igenom/göra om" och då var det inte intressant. Vad kunden sedna gjorde när vi åkt därifrån och lämnat över ansvaret till ägaren vete gudarna...

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konstigt att ingen tagit bort semko-uttaget, det gamla trefasuttaget. De kan vara livsfarliga, oavsett vem som dragit fram det.

Jag har faktiskt också ett kvar... Haft några elektriker här under åren och dom har inte sagt ett ord om den(och jag har givetvis inte tänkt på det vid dom tillfällena..).
För mig känns det iaf rätt risigt att ringa hit en elektriker bara för att plocka bort det uttaget(Sitter precis under centralen, så det lär väl inte ta mer än 5min att plocka bort...), så det får väl sitta tills nästa gång jag behöver en elektriker... Om jag kommer ihåg att säga till dom att ta bort det dvs :p

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det med rör i väggarna tycker jag låter trånsyt att klassa som olaglig. Vet att på alla elfirmor jag har jobbat på har det hänt många gånger att kunden har dragit elen och sen får man komma dit och rätta till allt som gick åt helvete. Aldrig varit någont om att det är olagligt det de har gjort.

Sen kollat man de nya reglerna så får jag inte heller dra el i mitt hus, fast jag har jobbat med det hela livet. Så det hade ju varit trevligt om de hade gjort reglerna bättre.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där kan det nog finnas alla möjliga lösningar på, men alla kanske inte följer regelverket helt och hållet.
Men jag gissar att alla de lite större hustillverkarna i Sverige har ordnat med att en elinstallatör anställd, och numera behöver det inte ens vara en anställd utan kan vara en extern inlejd förmåga.
För eller senare ska ju alla rören och ledarna kombineras ihop till en fungerande elanläggning och byggnadsnämnden vill kanske ha någon punkt i kontrollplanen om el avbockad osv, så jag antar att man inte kan runda detta på något annat vettigt sätt.

Men vid större byggprojekt med prefab betongelelement vet jag inte riktigt hur de gör på betongfabriken. Visst kan de ha samma system, en elinstallatör kopplade till sig, men de levererar ju dock ofta endast betong med lite hål i, hål som utgör dosor och rör. Sen springer ju elektrikerna på bygget "på valv" och tar vid, så det som sker i betongfabriken blir väldigt lite av hela elsystemet.
Men jag vet inte hur det brukar vara.
Att det skulle vara elektriker eller finns en anställt elektriker på små tillverkare av prefabväggar är en utopi. Sen dras det vanligtvis rakt upp så all form av ”ihopknytning” till kopplingadosor görs rimligen av elektriker. Men likväl, all installation av dosor till uttag och strömställare och därtill hörande rör görs av en snickarliknande person som går under industriavtal och således har MYCKET sämre betald än en riktig snickare..

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
ymmij12 ymmij12 skrev:
Det med rör i väggarna tycker jag låter trånsyt att klassa som olaglig. Vet att på alla elfirmor jag har jobbat på har det hänt många gånger att kunden har dragit elen och sen får man komma dit och rätta till allt som gick åt helvete. Aldrig varit någont om att det är olagligt det de har gjort.

Sen kollat man de nya reglerna så får jag inte heller dra el i mitt hus, fast jag har jobbat med det hela livet. Så det hade ju varit trevligt om de hade gjort reglerna bättre.
Håller med, men det finns faktiskt risker med tex kasst ansluten slang och dåligt förankrad slang som sen när man börjar dra långa kablar lossnar av friktionen mellan kabel och rör så jag förstår absolut syftet med att det skall vara korrekt installerat. Däremot så är det ett ”mekaniskt” moment som i praktiken inte borde betyda att just elbehörighet skulle behövas för att göra det bra. Däremot kanske elbehörighet behövs för att förstå konsekvensen om slangen lossnar och kanten skalar kablar när man drar dom?

F fsn skrev:
Håller med, men det finns faktiskt risker med tex kasst ansluten slang och dåligt förankrad slang som sen när man börjar dra långa kablar lossnar av friktionen mellan kabel och rör så jag förstår absolut syftet med att det skall vara korrekt installerat. Däremot så är det ett ”mekaniskt” moment som i praktiken inte borde betyda att just elbehörighet skulle behövas för att göra det bra. Däremot kanske elbehörighet behövs för att förstå konsekvensen om slangen lossnar och kanten skalar kablar när man drar dom?
Sant. Har varit på hus där man ska dra om och detta fenomenet finns. Men visst, tror att det har varit på modulhus eller hemmapulare.

B
T tgr_se skrev:
Jag ringer dig nästa gång! SMK?
Jag har anlitat stora elfirmor fyra gånger på tre adresser för att göra större jobb som byta central.
Jag har aldrig fått dokumenten för egenkontrollprogram fastän jag frågat om jag inte borde få det.
Jag har aldrig fått dokument om laster eller dimensionering. På landet i skogen fick jag svar ”jag använder alltid typ C” när jag frågade om utlösningsvillkor.
Är det fakturan som är dokumentet på att allt är ok med datum så har jag fått den!

Hade varit trevligt att faktiskt fått lite dokument :)
samma här, frågade om beräkning och svaret var att "inom en normal villa så är det inga problem så länge ledningarna är under 100 m.. " typ så, minns inte exakt om de sa 100 m, men de körde på bara, dokumentera? uppdatera gruppförteckningen (som jag gjorde själv sen),

Skulle säga att det är en bråkdel av alla jobb som görs av elektriker som dokumenteras och beräknas.

Mikael_L
B Boan skrev:
Skulle säga att det är en bråkdel av alla jobb som görs av elektriker som dokumenteras och beräknas.
Så är det, japp.

Är det 100 meter långa ledningar så börjar åtminstone jag fundera i banorna att det vore kanske bra att kolla/räkna lite.
Det finns säkert många elektriker som inte ens reagerar då, det finns kanske en del som aldrig skulle tänka tanken oavsett längd, inte ens om det gäller en flera hundra meter lång matning. Det finns ju nämligen inget tydligt lagkrav på kunskap för att arbeta som anställd elektriker.

Jag brukar aldrig tänka en tanke så länge gruppledningarna håller sig under ca 40 meter.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
C Calore skrev:
Om vi tar en villa på 150 kvm ( den får väl anses vara normal) så har vi
187 m3 luft vilket ger oss 1,07 kw i kyleffekt.
om man sänker luften 16 g från 20 g ned till nibes + 4 g , sedanen måste vi räkna med avfrostningen . Nu har vi alltså sänkt ned till 4 grader på avluften, det gör att förångningen ligger på flera minus och det vore bättre att belasta lite mindre och vi har då cirka 800w att återvinna.

Hur tror du det ser ut i Nibe 750 för man sänker avluft till -15 ? Jo där ligger förångningen nedåt 25- och lyftet upp till 55 grader VV är enormt.

Ifrågasatte du hur Marlen kom fram till 70 % eller är det bara mig du vill ifrågasätta?
Jag försöker förstå hur du resonerar. Min fråga var hur du, inte Marlene, räknade. Nu fick jag tyvärr inte en tydlig uträkning från dig. Du gör antaganden och hoppar över ett antal led i din text. Jag lyckas följa ditt resonemang hjälpligt ändå Jag tolkar det som att du har lång erfarenhet av detta oxh kan kolla grejorna oxh kan pumparna. Jag läser mellan raderna att du använder tumregler, tabeller och diagram för att få fram siffrorna. Jag själv är teoretiker som räknar.
Tyvärr kan nog inte den typiska medlemen på byggahus se i ditt inlägg hur det blev mindre än 70% som du skulle visa.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Jag försöker förstå hur du resonerar. Min fråga var hur du, inte Marlene, räknade. Nu fick jag tyvärr inte en tydlig uträkning från dig. Du gör antaganden och hoppar över ett antal led i din text. Jag lyckas följa ditt resonemang hjälpligt ändå Jag tolkar det som att du har lång erfarenhet av detta oxh kan kolla grejorna oxh kan pumparna. Jag läser mellan raderna att du använder tumregler, tabeller och diagram för att få fram siffrorna. Jag själv är teoretiker som räknar.
Tyvärr kan nog inte den typiska medlemen på byggahus se i ditt inlägg hur det blev mindre än 70% som du skulle visa.
Nu läste jag Calorekalkylen lite noggrannare.
Hajar noll. Men värmepumpar är inte mitt område. Inte heller Marlenes, om jag minns rätt. Vad hon nu har med saker att göra?

Staffan

P Pin skrev:

Då kan väl du visa mig hur man kan uppnå 70%

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu läste jag Calorekalkylen lite noggrannare.
Hajar noll. Men värmepumpar är inte mitt område. Inte heller Marlenes, om jag minns rätt. Vad hon nu har med saker att göra?

Staffan
Så ett anekdotiskt bevis för mitt påstående att den generella läsaren inte förstår texten i Calores inlägg.
Han har antagit en normal takhöjd
Räknat ut luftvolym.
Antagit att hälften av luften omsätts varje timme.
Antagit en Nibe produkt.
Och så fortsätter det
Eller använt tumregler och tittat i en tabell.
Jag fick läsa flera ggr och räkna själv så kunde jag hjälpligt följa resonemanget. Men inte slutklämmen med effektiviteten.

C Calore skrev:
Då kan väl du visa mig hur man kan uppnå 70%
Absolut inte, jag har aldrig påstått att det är så. Där är Marlene skyldig dig svaret im hon påstått det.
Du hävdade att det är omöjligt, och då frågade jag dig hur du räknade. Du får själv bevisa ditt eget påstående Du kan räkna, resonera i text eller ange någon källa.
Jag tänker inte bevisa något jag inte påstått. Dessutom är du proffset och jag är lekman, presumtiv kund. En sådan du bara behöver förklara för en gång, inte timmar av support och frågor i efterhand

• Gilla
Maner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.