MrPeLa MrPeLa skrev:
Jag tycker det ser för jävligt ut, jag ser brister som jag absolut inte skulle vilja ha i min central.
Jag har bytt min central själv och jag är ingen elektriker inte skolad men jag vet hur det skall se ut och det ser hundra gånger bättre ut än detta exempel.
Ofattbart att så många "kunniga" här tycker det ser okej ut.
Skulle vara intressant att få reda på vad en icke elektriker som inte är skolad ser i den centralen
Kanske du kan utveckla det?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Det här med snyggt buntade trådar är lite överreklamerat.

Förr, typ 70 och 80 talet, så var det vanligt att elektronik monterades genom s.k virning. Man monterade kretsar på ett kretskort, det var långa s.k "virben" på kretsarna. Och på undersidan drog man tunna trådar som virades med speciella maskiner runt komponentbenen.

Metoden användes väldigt mycket för prototypbyggen, men även i storskalig produktion. Detta var innan man kunde tillverka dagens multilayer kort med kanske 8 nivåer av ledningsmönster. Virning var ett sätt att bygga 3 dimensionel ledningsdragning.

I labbet tillämpades oftast s.k "kaotisk virning", man drog tråden från ben 1 till ben 2 närmaste vägen. Konsekvensen 3 000 trådar senare var ett totalt virrvarr av trådar. I serieproduktion användes ofta robotar som var programmerade att dra trådarna i fina ledningsgator, alla trådar lades ihop till prydliga knippen.

Det gav dels problem med störningar, signaler överhördes mellan trådar som låg parallellt i kanske 30 cm. Men framförallt var det hopplöst att försöka följa en tråd om man skulle felsöka eller modifiera. En tråd går in i en knippe med trådar, helt omöjligt att följa och se var den lämnar knippet. Vid kaotisk virning fäster man blicken på en tråd, och följer den, den har hela tiden en lite annan vinkel än de intilliggande trådarna, jättelätt att följa den, även om den korsar 400 andra trådar på vägen.

Jag som inte är elektriker och därmed inte tittar i elcentraler varje dag, kanske har fel, men jag inbillar mig att det även i en central måste vara lättare att följa en slarvigt lagd tråd, än en som går i fina knippen.

• Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I labbet tillämpades oftast s.k "kaotisk virning"
Kaotisk säger du... Hm...

Från: http://synonymer.woxikon.se/sv/kaotisk

Skärmavbild av en synonymordslista för ordet "kaotisk" på en språk- och lexikonsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar om jag vill ha det i centralen... :surprised::cry:;)

tommib
H hempularen skrev:
Det här med snyggt buntade trådar är lite överreklamerat.

Förr, typ 70 och 80 talet, så var det vanligt att elektronik monterades genom s.k virning. Man monterade kretsar på ett kretskort, det var långa s.k "virben" på kretsarna. Och på undersidan drog man tunna trådar som virades med speciella maskiner runt komponentbenen.

Metoden användes väldigt mycket för prototypbyggen, men även i storskalig produktion. Detta var innan man kunde tillverka dagens multilayer kort med kanske 8 nivåer av ledningsmönster. Virning var ett sätt att bygga 3 dimensionel ledningsdragning.

I labbet tillämpades oftast s.k "kaotisk virning", man drog tråden från ben 1 till ben 2 närmaste vägen. Konsekvensen 3 000 trådar senare var ett totalt virrvarr av trådar. I serieproduktion användes ofta robotar som var programmerade att dra trådarna i fina ledningsgator, alla trådar lades ihop till prydliga knippen.

Det gav dels problem med störningar, signaler överhördes mellan trådar som låg parallellt i kanske 30 cm. Men framförallt var det hopplöst att försöka följa en tråd om man skulle felsöka eller modifiera. En tråd går in i en knippe med trådar, helt omöjligt att följa och se var den lämnar knippet. Vid kaotisk virning fäster man blicken på en tråd, och följer den, den har hela tiden en lite annan vinkel än de intilliggande trådarna, jättelätt att följa den, även om den korsar 400 andra trådar på vägen.

Jag som inte är elektriker och därmed inte tittar i elcentraler varje dag, kanske har fel, men jag inbillar mig att det även i en central måste vara lättare att följa en slarvigt lagd tråd, än en som går i fina knippen.
Du är lite sent ute, åtminstone enligt wikipedia. Virning användes dock inte bara innan vi började med multilayerkort utan även pga att det är mindre känsligt för vibrationer än lödförbindelser och kunde produceras med mer konsekvent kvalitet. Så mycket militär/rymdelektronik är producerat med virning.

Eftersom vi är våldsamt OT ändå så kan man väl apropå svårunderhållna saker slänga in cordwood construction.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S Soldan skrev:
Nu har du iallafall hört talas om en :)
Hur ofta länar du din momentnyckel på kalibrering?
Helt meningslöst annars.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fotografen Fotografen skrev:
Hur ofta länar du din momentnyckel på kalibrering?
Helt meningslöst annars.
Friktionen i förbandet spelar ju också in, en hel del också.. :)

H hempularen skrev:
Och på undersidan drog man tunna trådar som virades med speciella maskiner runt komponentbenen.
Nåja, om man var rik, eller jobbade på företag så hade man en maskin. Vi fattiga vi fick minsann vira för hand... :) Och det var inte jätteroligt. Vira med pistol var betydligt trevligare. Men dessa, speciellt klingorna, var ohemult dyra.

H hempularen skrev:
Det gav dels problem med störningar, signaler överhördes mellan trådar som låg parallellt i kanske 30 cm.
Ja. Men kaotisk virning var inte helt immun mot det heller. Det var mycket felsökning som gick ut på "pilla på den där tråden och se om det funkar". :) Eller "pilla på alla trådarna och se om det funkar"... :)

(Har faktiskt letat efter virningsutrustning i Kina i modern tid. Men det verkar ha helt fallit i glömska. Jag har inte ens hittat virsocklar i någon omfattning värd namnet. Vanliga sockar finns dock. Så jag har fått falla tillbaka på lödning. Vilket ju inte är snabbare, eller smidigare direkt.)

H hempularen skrev:
Nu är det ju en, eller två storleksordningar färre ledare i en elcentral, och dessutom lite svårt att se. Så jag föredrar "rent och ordnat". Det är inte för inte som styr och automationsskåp i industrin inte är "huller om buller"-dragna.

Problemet med att följa kablar i buntar eller kanaler löses företrädesvis med partex eller motsvarande. (Det finns många olika färger att tillgå också.)

Därmed inte sagt att min egen central ser så mycket bättre ut. Och inte heller att jag ser oredan som något större problem. Är det något som är hopplöst rörigt så brukar jag fixa det när det behövs, och då genom att göra minsta möjliga.

tommib tommib skrev:
...enstaka PSA på kyl och frys, ökar risken för tyst fel. Om du är orolig för kyl och frys ska du övervaka temperaturen i dem (den relevanta parametern), inget annat...
Visst har du rätt. (y)
OM man nu ändå vill ha frys/kyl-PSA är det rätt smart att lägga med en frekvent använd ljuskälla, t ex hallampa, på samma grupp.

Lite lustigt att dom som har störst "problem" med hur TS central ser ut är dom som inte har i centraler att göra, medans dom som har som yrke att rota i centraler inte har några större invändningar.
Är det ännu ett bevis på att amatörer överglänser proffs ?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.
Nej, det största felet som jag ser är hur elektrikern felaktigt kapat fasskenan och därigenom upphävt IP 2X-klassningen (beröringssäker).

Ser väldigt slarvigt ut med RKn också, färgvalen leder till förvirring och det ser inget vidare ut när kablarna kommer snett in i normapparaterna,

Gruppledningarna kunde han samlat så snyggt som möjligt när centralen var nerplockad och dragit ut bättre, inte vara rädd att skarva vid behov, förstår att man inte drar om FKn i detta fallet även om man hade gjort det åt sig själv vid behov.

För långt uppskalat på sina ställen, detta slarv gör att man kollar extra efter brottsanvisningar.

Som sagts innan också om isoleringen på klenspänningen ihop med lågspänningen.

En stressad eller slarvig elektriker men inget ovanligt uselt utfört jobb. Att centralen sätts snett kan jag reta mig på men inget som är ovanligt utomlands, behöver inte åka längre än till Tyskland för att detta ska vara vanligt förekommande.

Men fixa skenan.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Lite lustigt att dom som har störst "problem" med hur TS central ser ut är dom som inte har i centraler att göra, medans dom som har som yrke att rota i centraler inte har några större invändningar.
Är det ännu ett bevis på att amatörer överglänser proffs ?
Jag tror att det förhåller sig som så att den kategorin människor som skiter i det, dom är nog inte reggade på byggahus.se, medans flertalet som är här är intresserade och vissa på gränsen till nördiga (ursäkta) och således har lite högre ambitionsnivå

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
S Slugge skrev:
.....För långt uppskalat på sina ställen, detta slarv gör att man kollar extra efter brottsanvisningar.....
Ja skalningarna var inte vackra för ögat. Ojämna och väl långa ibland men det är väl inte hela världen fast det leder till en fråga om motsatsen:
Finns det ledare som är för kort skalade där hissklämmor och skruvar nyper på isoleringen?

M MagHam skrev:
Ja skalningarna var inte vackra för ögat. Ojämna och väl långa ibland men det är väl inte hela världen fast det leder till en fråga om motsatsen:
Finns det ledare som är för kort skalade där hissklämmor och skruvar nyper på isoleringen?
Ja, trycka in isolering vid kontaktytorna försämrar kontakten.
Det ska skalas lagom, varken mer eller mindre!
Men hellre en millimeter för långt än kort.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
erkka, vissa av "nördarna" hyser jag den djupaste respekt för, men andra som gärna vill vara "nörd" kanske inte riktigt räcker till, rent kunskapsmässigt ;)

• Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
erkka, vissa av "nördarna" hyser jag den djupaste respekt för, men andra som gärna vill vara "nörd" kanske inte riktigt räcker till, rent kunskapsmässigt ;)
Så är det :)
Men alla är vi barn i början, och så länge man är ödmjuk och inser det så kanske vi kan lära av varandra även om vi har olika uppfattningar ibland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.