L Lasse72 skrev:
Hur tänker du där? Ska det inte kosta mer om någon lägger ner mer tid? Nä, i en perfekt värld är allt gratis! Dock är vi inte där. Vill du ha Ferarri men betala för Volvo så kommer du få många ovänner i livet....
Så där ser majoriteten av alla centraler ut. Spelar ingen roll bakom kåpan. Du kan väl ringa elektrikern och be honom komma och snygga till kablarna?! Gratis?! Snälla, vb:a hans svar sen i tråden.
Det är inte frågan om mer tid utan om som jag skrev förmåga och i detta enkla fall tar det för en med sån alltid mindre tid än för en trasselpelle. En enkel regel du kan tänka på är att vad du än gör fundera en sekund på hur du gör det en aning bättre och lättare nästa gång.

Och sen har detta inte något med snyggt eller inte att göra det är helt enkelt bara ett uttryck för att jobba rent och riktigt alltid med blicken framåt. Kanske här det brister i många fall som brukar vara uppe på forumet kring diverse hantverksjobb. Och gratis lär det vara långt från oavsett, den aspekten kan du lämna därhän, kanske borde det däremot varit närmre gratis till dess vanan att göra jobben kommit på plats.

• Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
A AndersBjörk skrev:
Det var jag som "spekulerade" men det berodde på att jag inte visste (!) att man kunde klicka upp bilden. Nu ser jag att det är skilt på plintarna! Med anledning av min kommentar om nollskena och jordskena: Kommentaren är borttagen eftersom den förvillar. Tackar för att jag blivit upplyst om min okunskap :). Jag har nu lärt mig funktionen med högupplösta bilder och då blev allt tydligt... Hade ingen aning om detta men det var ju självklart. Mitt antagande hade dock en hel del bäring - även om jorfelsbrytaren skulle ha löst ut enligt din kommentar - nämligen att om någon lyckats att kortsluta jord och nolla så kan andra åtgärder (=fel) som "kompenserar" detta ha vidtagits - exempelvis genom att förbikoppla jfb.
Det är förlåtet. Välkommen till forumet och fortsätt skriva!

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Det är tyvärr väldigt många elektriker som inte tänker till när dom gör ett centralbyte.
Många tittar bara hur många säkringar som sitter i den gamla gängsäkringscentralen och sedan sätter en kapsling som klarar precis det antalet säkringar plus en ensam jordfelsbrytare.
Då har man fått samma sak som tidigare, bara att centralen är ny. När elanläggningen sedan ska byggas ut för att köket rustas så blir man tvungen att slänga upp en till kapsling bredvid.

Vid ett centralbyte så kan man passa på att få det bra i elanläggningens hjärta.
Snygga upp med kablar både runt och i centralen, fördela belastningar jämt över dom tre faserna, fördela upp anläggningen på ett bra sätt över flera jordfelsbrytare, reda ut vart allting går och skriva en snygg gruppförteckning (utan särskrivningar och stavfel) plus lämna gott med utrymme för enkel utbyggnad i framtiden.
Om det då även är snyggt dragit inuti centralen, utan att gå till överdrift, i stället för att allting går kors och tvärs i ett ormbo så går det även enklare att komplettera med kablar i framtiden.

Jag brukar lägga tid på att skarva eller byta kablar/FK vid ett centralbyte för att slippa använda "sträckolin" på kablarna för att få dom till dvärgbrytarna. Brukar inte ta så himla mycket längre tid.

//Patrik
Det var precis detta jag efterfrågade av elektrikern eller rättare sagt vad jag förväntade mig när jag beställde jobbet.
13000kr blev totalen ihop med elinstallation av luft/vattenvärmepump, själv hade jag fullt upp med att lägga golvvärmeslang på 100kvm, bygga badrum, byta avloppstamar samt tappvattensystem.
Då jag företog mig en totalrenovering av huset jag köpt, antog jag att elektrikern skulle följa det spåret och vara noggrann.
Jag skrev i början av tråden att centralen också satt snett och jag önskar att jag haft foto på det för det var en syn för gudarna.

E erkka skrev:
Ska det vara gul/grön kabel i underkant av personskyddsbrytaren?
Det skall vara blå kabel eftersom den inte har någon skyddsfunktion. Kablar som enbart skall hantera driftström skall inte vara gul/grön.
Gul/grön används enbart som skyddsledare , Pen ledare ( försedd med blå tape i ändarna ) .

Det ser ut som att det saknas ändskydd på fasskenan och att kopparn dessutom är synlig på dess vänstra sida, stämmer det?
På din ABB fasskena som du/ni ser på bilden så finns det en illustration över det. Två plastlock som trycks fast på vardera sida, i värstafall sätter man ett par eltejpbitar över, dock INTE godkänt men bättre än att lämna det som nu. Kopparn ska aldrig sticka ut ur skenan, det ska vara petskyddat.

Kan absolut i övrigt hålla med om att det kunde ha gjorts snyggare, både kabeldragningarna och skarvhylsorna, den tiden det tar är knappast något som påverkar priset nämnvärt.
Och blå kabel till jfb istället för gul/grön, gul/grön får bara användas till jord/skyddsledare.

Är installatören "seriös" kunnig ska skruvförbanden dras åt med momentskruvmejsel enligt tillverkarens spec. och anläggningen testas av enligt egenkontroll mm.

Mm, tror detta blev mitt första inlägg på byggahus.se :)

• Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Jag har ALDRIG sett eller hört talas om en elektriker som drar åt sina skruvar med momentmejsel.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
I
Needas Needas skrev:
Hej

När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
Jag slog till på det och resultatet blev såhär
[bild]

Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.
Det ser inget vidare fint ut. Men å andra sidan är det inte meningen att någon vem som helst ska lyfta på locket. Dessutom tror jag det kan avskräcka hemmapularna om det ser ut så, kanske inte så dumt.;)

kisumisu
tommib tommib skrev:
Apropå antalet JFB så finns det absolut ingen regel som säger att man ska ha fler än en. Det är en bra idé, ja, men inget krav. TS central är dessutom utrustad med en JFB + en PSA så den kanske täcker någon riskgrupp.
Nej det är sant. Men borde bli krav.
Vissa elektriker kopplar förbi jfb eller skyddar enbart nya installationer alternativt gör så att allt blir strömlöst om det felar nånstans.

Borde bli en fråga från försäkringsbolag.

Utelampan paijar i huset.
Kyl frys maten förstörs.
Eller nåt ännu värre t ex värmen i huset går ur funktion.

Dessutom är det inte så kul om hela huset slocknar och blir mörkt överallt när man ska leta efter fel.

Som hos mig går varmvatten, bastu och spis på en.

Kyl på en.
Frys på en.

Elen ute går på egen.

Värmen är delad på 2 olika dvs alla element stängs ej av samtidigt.

Sen går visserligen belysning och resten på en o samma.

E elmont skrev:
Jag har ALDRIG sett eller hört talas om en elektriker som drar åt sina skruvar med momentmejsel.
Hehe okej, visst, det hör inte till vanligheterna men det blir vanligare.

Nu har du iallafall hört talas om en :)

Använder detta sättet ifrån wiha.
https://www.conrad.se/Vridmomentskr...nrad-swe&pi=283593&ci=SHOP_AREA_17600_1512009

Och vid installation utav större centraler så använder jag en skruvdragare med moment, sådan som brukar användas utav centralbyggare så går det fortare att färdigställa jobbet, tex vid större centralbyte nattetid där det ska gå fort.

http://www.weidmuller.se/docs/cw_in...31&sp=Z&m1=63535&m2=63919&m3=142283&m4=142286

på många produkter står det vilket moment skruvförbanden ska dras med och om inte så står det på tillverkarens sida.
Beställer jag en färdigbyggd central så ber jag numera om samtliga moment speciellt om den har transporterats en längre sträcka då saker och ting har en tendens att lossna pga vibrationerna.
Ien större central med många komponenter är det alltid olika moment på de enskilda komponenterna och drar man åt alla för hand så kommer flertalet att bli åtspänt för hårt, med bla risk för varmgång till följd.

Det medför inget merjobb och man har då hållt sig till tillverkarnas spec.

Arbetar som service elektriker.

• Wiha skruvmejselset i fodral med skruvmejslar och bits för precision och momentjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruvdragare med momentinställning, elektriska komponenter och skruvar använda av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ymer och 8 till
  • Laddar…
Nu tror jag inte att det står nått moment på dom skruvdragare som finns på marknaden, i alla fall har jag aldrig sett det trots att jag har slitet ut och bytt ut rätt många. Och då har man ju ingen aning i alla fall och då tror jag att den "inbyggda" momentkänslan man får i handen efter nått år av skruvande är nog så bra.
Ps
Det gjordes någon undersökning någon gång på 80 ? talet, som stärker mitt påstående, där man mätt hur hårt elektriker drog sina skruvar. Och det var i samband med att vissa tillverkare började skriva ut åtdragningsmoment.

tommib
kisumisu kisumisu skrev:
Nej det är sant. Men borde bli krav.
Vissa elektriker kopplar förbi jfb eller skyddar enbart nya installationer alternativt gör så att allt blir strömlöst om det felar nånstans.

Borde bli en fråga från försäkringsbolag.

Utelampan paijar i huset.
Kyl frys maten förstörs.
Eller nåt ännu värre t ex värmen i huset går ur funktion.

Dessutom är det inte så kul om hela huset slocknar och blir mörkt överallt när man ska leta efter fel.

Som hos mig går varmvatten, bastu och spis på en.

Kyl på en.
Frys på en.

Elen ute går på egen.

Värmen är delad på 2 olika dvs alla element stängs ej av samtidigt.

Sen går visserligen belysning och resten på en o samma.
Du tycker att det borde vara ett krav ja. Då kan man lika gärna kräva massa andra saker också.

Ur säkerhetssynpunkt räcker det med en JFB på hela anläggningen. Punkt.

Att hålla på och sektionera som du gör, speciellt med enstaka PSA på kyl och frys, ökar risken för tyst fel. Om du är orolig för kyl och frys ska du övervaka temperaturen i dem (den relevanta parametern), inget annat. En kyl/frys kan gå sönder på många sätt, en utlöst JFB är bara ett felfall (som dessutom är ovanligt).

För min egen del har jag två JFB. En som tar all inneel, inkl kyl och frys. En som tar all uteel och garage/förråd. BVP ligger utanför. Att lägga uteel och ev vissa riskgrupper på egen JFB kan vara rimligt men sen blir det mest fånigt. Ang att det skulle bli mörkt om JFB går så har jag och de flesta andra vuxna individer i stort sett alltid mobilen inom en armlängds avstånd och den har lampa. Dessutom hittar jag i mitt hus även med förbundna ögon.

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
I
E elmont skrev:
Nu tror jag inte att det står nått moment på dom skruvdragare som finns på marknaden, i alla fall har jag aldrig sett det trots att jag har slitet ut och bytt ut rätt många. Och då har man ju ingen aning i alla fall och då tror jag att den "inbyggda" momentkänslan man får i handen efter nått år av skruvande är nog så bra.
Ps
Det gjordes någon undersökning någon gång på 80 ? talet, som stärker mitt påstående, där man mätt hur hårt elektriker drog sina skruvar. Och det var i samband med att vissa tillverkare började skriva ut åtdragningsmoment.
Spannet på vad ett moment bör vara på en skruv över koppar är väl ganska stort, det borde vara svårt att missa. Trots det har jag träffat på både sönderdragna skruvar och lösa ledare och jag jobbade inte med det dagligen.
Dock har jag erfarenhet av "man känner att det är lagom", förvisso gällande större skruvförband, det kan man inte, det kan variera över tid. Undersökningen omfattade 5 vana mekaniker som påstod sig ha känslan, men nu handlade det om några moment Nm, varken mer eller mindre.
De gånger jag kopplar sladd drar jag "lagom" och rycker därefter lagom i sladden för att kolla. Det känns liksom naturligt att göra det.

E
T Tobbe_3 skrev:
Det skall vara blå kabel eftersom den inte har någon skyddsfunktion. Kablar som enbart skall hantera driftström skall inte vara gul/grön.
Gul/grön används enbart som skyddsledare , Pen ledare ( försedd med blå tape i ändarna ) .
Precis, bara det tyder väl på att elektrikern är rätt "slarvig"?

E elmont skrev:
Jag tror inte vi är så många yrkesmän som orkar hänga här och bli mer eller mindre idiotförklarade (kanske inte av alla) av dom som "vet bättre". ;)
Ah, sååå hemska är vi väl ändå inte? :)

Men det är klart att alla får tåla ett mothugg ibland.

Jag tycker det ser för jävligt ut, jag ser brister som jag absolut inte skulle vilja ha i min central.
Jag har bytt min central själv och jag är ingen elektriker inte skolad men jag vet hur det skall se ut och det ser hundra gånger bättre ut än detta exempel.
Ofattbart att så många "kunniga" här tycker det ser okej ut.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.