111 955 läst · 253 svar
112k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Och just ringledningar som går genom centraler är väl ett av dom vanligaste felen i våra centraler, jag skulle tro att det är så i kanske 90% av alla centraler där trafon sitter på dinskenan och det blev ju vanligt när normcentralerna kom. Som tur är vekar det inte ha lett till någon katastrof.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 442 inlägg
Jo det är nog lika vanligt med kablar vars mantel släppt från borrmaskinen så att ledarisoleringen är berörbar. Jag skulle då åtgärda ett sådant fel bums, två skydd är bättre än ett.
Pja... sådär brukar det kunna se ut, Tänk dock på att det är väl bara behöriga elektiker som får vara och pilla i en central och när dom gjort det så ska kapslingen på och då ser man inte trasslet,. visst hade det kunnat se lite bättre ut men det fungerar knappast bättre... ;-)
Så du menar att jag inte har att göra i min egen normcentral?L Lymmeln skrev:
Givetvis gör jag inga ingrepp eller installationer men som skrivet ovan hade jag en vattenläcka och var tvungen att öppna kapslingen för att se hur illa det var.
Dessutom hade jag bett elektrikern att städa upp i centralen efter borttagning av några grupper.
Beror väl på hur man definierar ordet städaNeedas skrev:Så du menar att jag inte har att göra i min egen normcentral?
Givetvis gör jag inga ingrepp eller installationer men som skrivet ovan hade jag en vattenläcka och var tvungen att öppna kapslingen för att se hur illa det var.
Dessutom hade jag bett elektrikern att städa upp i centralen efter borttagning av några grupper.
Nog tycker jag att skarvhylsorna verkar klämda på bägge sidorna.Isakare skrev:
Men den som gjorde visste tydligen inta att skala i rätt längd, inte heller att korta av lite när hen väl såg att det var avskalat för långt.
Ja möjligen var elektrikern svårt synskadad, vilket iofs förklarar allt i så fall.
Det var ju mörkt i rummet!Mikael_L skrev:
E elmont skrev:
E elmont skrev:
Jag blir nog inte riktigt klok på vad du egentligen tycker. Du verkar anse att det är en del felaktiga kabelval som är ett vanligt förekommande fel i många centraler. Samtidigt menar du att det är fackmannamässigt utfört.E elmont skrev:
Blir ett fel fackmannamässigt bara för att det är ett vanligt fel?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Det är ju en spännande filosofisk fråga. Och svaret på den är nog att i många fall så blir det det. Dvs det blir "fackmässigt" om alla gör på precis samma sätt oavsett om det är "fel". Särskilt när det inte finns något annat bra eller vedertaget sätt att göra det på. (Men det kanske det finns här? EKLK till ringklockan? )Alfredo skrev:
Men en brasklapp i sammanhanget är ju att jag har en personlig käpphäst vad gäller skillnader mellan terräng och karta. Om dessa skiljer så skall (enligt mig) i de flesta fall kartan uppdateras. Det går inte att göra ett bra säkerhetsarbete med dubbelmeningar och att lura sig själv. (Se exv. Challenger olyckan. NASAs ledning hade av politiska skäl lurat sig och sina överordnade att det var på ett visst sätt, eftersom det av politiska skäl behövde vara på det sättet. Med känt resultat.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, den tar vi ju alltid fram. Men den är som sagt "fel" den med egentligen. Men jag håller naturligtvis med om att det är ett fall framåt säkerhetsmässigt. Frågan är hur stort... En extra skyddsbarriär är ju viktigast när man har med "sladdar" att göra, dvs sådana som ändras, flyttas, och slits. Det är ju vid användning, eller åverkan som isoleringen skadas. Vid fast installation, inne i centralen så är ju den risken ganska minimal. Vilket ju visas av statistiken. Eller snarare brist på sådan.T Tobbe_3 skrev:
Och vi har ju fortfarande risken för att en ledare till ringklockan lossnar (kanske vid service/arbete i centralen) och lägger sig på fasskenan. (Undrar om inte det trots allt är en större risk, allt sammantaget.)
Men, därmed inte sagt att jag rekommenderar att man struntar i kvaliteten på barriärer ("antalet" är ju i någon mån uppfyllt här). Det är en bra regel. Inte tu tal om annat.