111 958 läst · 253 svar
112k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Amatörer överglänser proffs dagligen... kan bara nämna att i mina centraler ser det inte ut sådär... då hade man fått en smärre attack. Det finns många exempel på centraler med exemplariskt förläggning.E elmont skrev:
Men däremot har många ett öga för estetik.E elmont skrev:
För oss som arbetar inom larm/passer/brand så är en central med prydligt förlagd kabel en säker central. Det ska finnas en grundläggande vilja att alltid lämna efter sig snygga och prydliga arbeten oavsett yrke.
Tycker mig se att denna elare kanske skulle behövt lite semester.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Du jobbar med svagström och har aldrig sett en stökig central? Märkligt i så fall. Kan iofs hålla med om att dessa ofta är snyggare men det är något enklare att få styr på halvkvadratare än sexkvadratskabel.norrbottenssnickaren skrev:Amatörer överglänser proffs dagligen... kan bara nämna att i mina centraler ser det inte ut sådär... då hade man fått en smärre attack. Det finns många exempel på centraler med exemplariskt förläggning.
Men däremot har många ett öga för estetik.
För oss som arbetar inom larm/passer/brand så är en central med prydligt förlagd kabel en säker central. Det ska finnas en grundläggande vilja att alltid lämna efter sig snygga och prydliga arbeten oavsett yrke.
Lägg gärna upp bild på din fina central här i tråden så vi får se, antar att jordskena inte är inkopplad då det är ganska överskattat med skyddsjord?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Har sett mängder med stökiga centraler... inte sällan är det en elektriker som försökt sig på ngt de inte har kompetens för...S Slugge skrev:Du jobbar med svagström och har aldrig sett en stökig central? Märkligt i så fall. Kan iofs hålla med om att dessa ofta är snyggare men det är något enklare att få styr på halvkvadratare än sexkvadratskabel.
Lägg gärna upp bild på din fina central här i tråden så vi får se, antar att jordskena inte är inkopplad då det är ganska överskattat med skyddsjord?
Nu är det ju sällan det kryllar av 6mm2 i vanliga centraler... snarare är det mycket 1.5-2.5mm2.
Konstigt att du inte tycker skyddsjord är viktigt... det får stå för dig. Bilder kommer.
Eftersom jag även under stundom sysslar med div svagström och tex larm så kan jag lova att det är ungefär rätt lika där. Ibland snyggt men oftast lite av ett skatbo men med lite tunnare trådar.
Ps
Jag blev godkänd larminstallatör i början av 80-talet.
Ps
Jag blev godkänd larminstallatör i början av 80-talet.
Fotografen skrev:
Nu är det ingen momentnyckel utan skruvmejsel med ställbart moment jag oftast använder mig utav, men vi har momentnycklar också. Och som svar på frågan, en gång om året lämnas verktyg och instrument in på kalibrering.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 095 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 095 inlägg
Vad många missar är att för oss som tar betalt för tiden vi arbetar gäller det att jobba på.norrbottenssnickaren skrev:Amatörer överglänser proffs dagligen... kan bara nämna att i mina centraler ser det inte ut sådär... då hade man fått en smärre attack. Det finns många exempel på centraler med exemplariskt förläggning.
Men däremot har många ett öga för estetik.
Jag skulle också kunna göra en "fin" installation med buntade kablar och partexmärkningar i en central men då kommer du garanterat hitta en tråd här som handlar om hur otroligt dyr jag är.
Visst håller jag med om att TS central ser ovanligt rörig ut men så ser nog hälften av alla centralen som har några år på nacken ut. Varför lägga tid på något (som kunden betalar) som ändå inte syns när du är färdig?
Min erfarenhet säger mig att man kontrollerar att den ger rätt moment. Man har ingen möjlighet att justera dem, om de är "billiga".E elmont skrev:
Det kräver också att den som skickat in verktygen läser (och förstår) protokollet när det kommer, och här brister det nog ganska ofta.
Centalen är 1 år gammal och nu såhär i efterhand inser jag att jag betalt alldeles för mycket för jobbet.Müssli skrev:Vad många missar är att för oss som tar betalt för tiden vi arbetar gäller det att jobba på.
Jag skulle också kunna göra en "fin" installation med buntade kablar och partexmärkningar i en central men då kommer du garanterat hitta en tråd här som handlar om hur otroligt dyr jag är.
Visst håller jag med om att TS central ser ovanligt rörig ut men så ser nog hälften av alla centralen som har några år på nacken ut. Varför lägga tid på något (som kunden betalar) som ändå inte syns när du är färdig?
Med tanke på de delade meningar i tråden så finns det bevisligen en stor del elektriker med yrkesstolthet och skicklighet, även en hel del som kanske borde sysslat med något helt annat.
När jag beställer ett jobb så förväntar jag mig noggrannhet och engagemang.
Om priset ökar med de kriterierna så är jag också villig att hosta upp de extra slantarna.