112 455 läst · 253 svar
112k läst
253 svar
Får det se ut såhär när en elektriker bytt normcentral?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa centraler är såklart gjord av behörig elektriker och är kanske den lägsta standarden man kan förväntas godta?
När jag skruvar stora centraler (+100 säkringar) använder jag skruvdragare på väldigt lågt moment. Man kan inte ställa in dem på exakt moment.E elmont skrev:
Sen är det till att efterdra för hand.
Använder inte momentskruvmejsel när jag gör det.
Kollar ibland med en bara för att se och det jag drar för hand ligger inom marginalerna
Att det inte går att justera gör det inte alls omöjligt att kalibrera.E elmont skrev:
Att kalibrera betyder att jämföra mot (spårbar) normal, vare sig mer eller mindre.
Att kalibrering ibland kan avslutas med justering med efterföljande kontroll är en helt annan sak. Vissa produkter kan man göra detta med, inte alla.
Resultaten av en kalibrering kan vara t.ex. att det kalibrerade instrumentet visar sig vara korrekt inom dess egen angivna felmarginal.
Eller ett det inte mäter korrekt och att man får en uppgift om korrektionsvärde.
På en tidigare arbetsplats hade vi en mikrovolt spänningsgenerator. En urgammal pjäs med en massa tumhjulsomkopplare man ställde in spänningen med. Den var gammal men bra, så det fanns ingen anledning att skrota den.
När den var på årlig kalibrering så var det knappt möjligt, men framförallt inte lönt att försöka justera den. Skulle man börjat skruva på justeringspotentiometrarna skulle den antagligen få en rejäl drift sen.
Utan vi fick en fasligt stor tabell med inställda resp uppmätta värden tillbaka efter kalibrering..
Så fick man helt enkelt kolla i tabellen och justera sin inställning lite. Interpolera mellan uppmätta värden om det var riktigt noga.
Men efter varje kalibrering var vi tvungen att kolla med förra årets tabell, för att se om senaste årets arbete med denna apparat var godkänt.
Nej, det är ingen behörig som installerat den centralen, på sin höjd yrkesman under överinseende, mest troligt en lärling.norrbottenssnickaren skrev:
Personen vet inte hur man skalar kabel korrekt eller så har hen glömt skalverktyget hemma och gnagt av plasten, en tredjedel av kardelerna är borta och fullt med brottsanvisningar överallt, RKn och FKn som använts är ganska förlåtande som tur är.
Man har även här glömt ändskydd på fasskena, man kan då låta plasten vara längre än kopparn vilket inte är fallet här.
Man har använt för kort fasskena och tvingats använda RK för att få ihop det, ser slarvigt ut i mina ögon då det är nyinstallation. Bara haft med sig 1 ändhylsa, varför?
Enbart använt 1-poliga dvärgbrytare, finns inga 3-fasgrupper? Jordfelsbrytare bara typ AC, varför?
Sammantaget får jag väl säga att din central ser något bättre ut än TS men samtidigt inte så konstigt då förutsättningarna för installation varit bättre, är det ens ett centralbyte som skett eller en nyinstallation? Gruppeldningarna ser relativt nya ut så är det byte har man troligen dragit ny kabel till skillnad mot TS fall.
Noggrannhet och engagemang? I Sverige år 2018? Tyvärr, de tiderna är förbi, idag är det bara kostnaden som styr sedan ett par decennier tillbaka.Needas skrev:Centalen är 1 år gammal och nu såhär i efterhand inser jag att jag betalt alldeles för mycket för jobbet.
Med tanke på de delade meningar i tråden så finns det bevisligen en stor del elektriker med yrkesstolthet och skicklighet, även en hel del som kanske borde sysslat med något helt annat.
När jag beställer ett jobb så förväntar jag mig noggrannhet och engagemang.
Om priset ökar med de kriterierna så är jag också villig att hosta upp de extra slantarna.
Hade du tyckt 8000 för snickarens central hade varit rimligt då?
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 020 inlägg
Vi kan tom sträcka oss längre och säga att justering naturligtvis ingår i de allra flesta fall. I stort sett alla elektriska mätinstrument går ju att justera, så om jag exv. fick tillbaka oscilloskåpet med en lapp som sade "Tidbasen är fel med -12%, tänk på det" så hade jag blivit mäkta besviken.Mikael_L skrev:
Så att man justerar är ju det vanliga. Även om det inte går i alla fall, och "instrumentet" i värsta fall som sagt får kasseras. (Jag arbetade för många, många år sedan på samma avdelning som mätlabbet på SKF. Där kasserade man naturligtvis en massa normaler/tolkar osv. varje år som inte kunde justeras mer. Det är enkelt att göra exv. en passbit kortare, men svårt att göra den längre. )
Nu tänkte jag liva upp tråden igen med en fråga som rör samma normcentral som tråden startade med.
Jag kopplade in en avfuktare i krypgrunden häromdan, idag när vi tvättade så gick en huvudsäkring vilket mörklade allt i huset utom två lampor och kaffekokaren?
Då tänker ju jag att om man som elektriker byter normcentral, ser man då inte att alla grupper går på L1 men L2 och L3 or helt obelastade?
Jag kopplade in en avfuktare i krypgrunden häromdan, idag när vi tvättade så gick en huvudsäkring vilket mörklade allt i huset utom två lampor och kaffekokaren?
Då tänker ju jag att om man som elektriker byter normcentral, ser man då inte att alla grupper går på L1 men L2 och L3 or helt obelastade?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Jo, om man är beslutad att få den nya elcentralen bättre än den gamla. Är man bara ute efter att göra ett rakt byte så kan jag mycket väl tänka mig att man bara drar bort den gamla och skruva upp den nya och bara lägger in kablarna hipp som happ.Needas skrev:Nu tänkte jag liva upp tråden igen med en fråga som rör samma normcentral som tråden startade med.
Jag kopplade in en avfuktare i krypgrunden häromdan, idag när vi tvättade så gick en huvudsäkring vilket mörklade allt i huset utom två lampor och kaffekokaren?
Då tänker ju jag att om man som elektriker byter normcentral, ser man då inte att alla grupper går på L1 men L2 och L3 or helt obelastade?
Jag brukar ta reda på vart allting går och sedan skriver jag en gruppförteckningen (en kladd) och ser till att försöka fördela lasterna så gott som möjligt. Därefter börjar jag koppla in den nya centralen.
//Patrik
Det beror lite på vad som avtalats. Det kan vara så att hen märkte upp grupperna och la in dem med samma fasfördelning som tidigare i tron om att det var någorlunda balanserat mellan faserna. Kan också vara så att enfasgrupperna har lagts in helt slumpmässigt. Elektrikern kan ha mätt belastningen när denna var klar och fått någorlunda jämna belastningsvärden men gjort det på sommaren utan att värmen var igång. Sedan handlar det i slutänden om hur stora mätarsäkringarna är. Ibland kan det vara svårt att uppnå rimlig selektivitet om mätarsäkringarna är för klena. Exempelvis tillåter en 16A säkring max 3680W vid 230V kontinuerligt. En tvättmaskin som värmer vatten samtidigt som VVB behöver inte mycket last till för att närma sig gränsen.
Det blir nog till att få tag på en annan elektriker och be hen ta en titt.Patrik_Hed skrev:Jo, om man är beslutad att få den nya elcentralen bättre än den gamla. Är man bara ute efter att göra ett rakt byte så kan jag mycket väl tänka mig att man bara drar bort den gamla och skruva upp den nya och bara lägger in kablarna hipp som happ.
Jag brukar ta reda på vart allting går och sedan skriver jag en gruppförteckningen (en kladd) och ser till att försöka fördela lasterna så gott som möjligt. Därefter börjar jag koppla in den nya centralen.
//Patrik
Han märkte bara upp det han installerade.Ljus skrev:Det beror lite på vad som avtalats. Det kan vara så att hen märkte upp grupperna och la in dem med samma fasfördelning som tidigare i tron om att det var någorlunda balanserat mellan faserna. Kan också vara så att enfasgrupperna har lagts in helt slumpmässigt. Elektrikern kan ha mätt belastningen när denna var klar och fått någorlunda jämna belastningsvärden men gjort det på sommaren utan att värmen var igång. Sedan handlar det i slutänden om hur stora mätarsäkringarna är. Ibland kan det vara svårt att uppnå rimlig selektivitet om mätarsäkringarna är för klena. Exempelvis tillåter en 16A säkring max 3680W vid 230V kontinuerligt. En tvättmaskin som värmer vatten samtidigt som VVB behöver inte mycket last till för att närma sig gränsen.
Mätarsäkringarna är 20A.
Jag kan inte damsuga samtidigt som tvätt och torktumlare används.