243 126 läst · 549 svar
243k läst
549 svar
Fantastisk billiga badkar!
Busnut - Pratade förut med en säljare av royalkingbadkaren och han sade då att benställningen satt fast i karet och att enbart fötterna gick att ta av. Detta stämmer alltså inte på ditt kar? Är det bara så att man måste vara lite händig för att få loss benställningen och att säljaren inte har större koll eller hur var det med ditt?busnut skrev:
Någon annan som har koll på benställningarna? Har tittat på flera olika kar men har en så trång dörr att jag kommer få det mycket svårt att få in karet om jag inte kan få av benställningen...
på mitt valen gick bara "fötterna" att skruva bort, ställningen är plastad fast i karet.fötterna bygger ca 3-4 cm i inskruvat läge.
vet ju inte hur det är på "ditt" kar men är man händig kan man kapa loss ställningen från karet, bära in hela rasket och sen plasta fast det igen!
fast det blir väl en hel del skruvande åxå med alla munstycken o slangar mm mm
vet ju inte hur det är på "ditt" kar men är man händig kan man kapa loss ställningen från karet, bära in hela rasket och sen plasta fast det igen!
fast det blir väl en hel del skruvande åxå med alla munstycken o slangar mm mm
Tack för era snabba svar. Var lite som jag fruktade, fast benställning. Frågan är om man tar loss benställningen om man verkligen kan få den att sitta fast stenhårt igen. Kommer ju att bli 500kg som benen ska bära upp.. Vågar INTE röra den om det finns en risk att karet inte går att få funktionsdugligt utan en större ekonomisk insats.
Har en dörr som är 60-61cm, lutar nu mot A111B som har 60 cm som djup på större delen av karet men 68 cm som max. Tror att jag ska kunna få in den genom att vinkla som man bär ett bord om fötterna tas av. Är iaf min förhoppning.
Vill egentligen ha ett A407 (av de som inte är för höga) men det karet är 70 cm högt och den höjden verkar vara mer jämn så jag tror inte det går att vinkla in karet.
Tror ni att man kan få in det om fötterna plockas av och ev dörrkarmen demonteras?
Har en dörr som är 60-61cm, lutar nu mot A111B som har 60 cm som djup på större delen av karet men 68 cm som max. Tror att jag ska kunna få in den genom att vinkla som man bär ett bord om fötterna tas av. Är iaf min förhoppning.
Vill egentligen ha ett A407 (av de som inte är för höga) men det karet är 70 cm högt och den höjden verkar vara mer jämn så jag tror inte det går att vinkla in karet.
Tror ni att man kan få in det om fötterna plockas av och ev dörrkarmen demonteras?
det bästa är ju om du kan mäta ett kar "på riktigt" för at få rätt mått. sen plockar du lös dörrfodren (lodräta) och mäter möjlig bredd utanför karmen.
annars så tror jag att det går bra att plasta fast den igen, på mitt kar är det bara lite glasfibermatta som är vikt runt under ställningen på några ställen, det är ju ingen vikt som bärs upp av den plastningen, mera för att fixera karet mot ställningen.
annars så tror jag att det går bra att plasta fast den igen, på mitt kar är det bara lite glasfibermatta som är vikt runt under ställningen på några ställen, det är ju ingen vikt som bärs upp av den plastningen, mera för att fixera karet mot ställningen.
Hej!
Angående benställningen så var den på mitt kar 304a delbar. Dock så krävdes ett visst pyssel alla slangar och övriga ledningar satt fastsurrade i ställningen. Min benställning bestod i en del som satt fastplastad i karet och några cm ner fanns en skarvning av benen där det gick att dela. I framkant under karet finns också en fästpunkt som var fastplastad med en skarv några cm ner.
Mvh/Busnut
Angående benställningen så var den på mitt kar 304a delbar. Dock så krävdes ett visst pyssel alla slangar och övriga ledningar satt fastsurrade i ställningen. Min benställning bestod i en del som satt fastplastad i karet och några cm ner fanns en skarvning av benen där det gick att dela. I framkant under karet finns också en fästpunkt som var fastplastad med en skarv några cm ner.
Mvh/Busnut
Hej igen!
Hittade en bild där man ser benställningen på badkaret.
Om ni tittar på benet längst till höger och det längst till vänster så ser man att benet är delbart några cm nedanför badkarskanten. Där sitter skarvarna bara ihopskruvade med 2st bultar.
Hoppas att ni förstår vad jag menar och självklart så måste man skruva av fronten på badkaret för att komma åt att skruva loss benen runt om, men det förstod ni ju redan.
Mvh/Busnut
Hittade en bild där man ser benställningen på badkaret.
Om ni tittar på benet längst till höger och det längst till vänster så ser man att benet är delbart några cm nedanför badkarskanten. Där sitter skarvarna bara ihopskruvade med 2st bultar.
Hoppas att ni förstår vad jag menar och självklart så måste man skruva av fronten på badkaret för att komma åt att skruva loss benen runt om, men det förstod ni ju redan.
Mvh/Busnut
Det knackade helt oväntat på dörren kl 07:00 imorse när jag klev ur duschen. Där står 2 glada byggare som säger att dom är där för att ta ut fönstret på verandan så att kranen som kommer kl 09:00 kan lyfta in badkaret...! Rensar snabbt verandan på flyttkartonger innan vi åker till jobbet. Frugan ringer till byggledaren kl 10:30 och får då beskedet att badkaret står på plats i badrummet och att fönstret snart är på plats igen.jezper skrev:Ska konferera med byggmästaren som har hållt i övrig renovering av huset på fredag, men det ser ut som att det är helt kört att få upp det i trapphuset.
Enda lösningen jag kan se än så länge är att ta ut en hel fönsterbåge på verandan och ta in det den vägen med hjälp av lyftkran.
Mycket som är motigt nu och längtar tillbaka till lägenheten...
Äntligen lite medvind!
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Äntligen lite medvind! [/quote]
Det e sköönt med medvind ;D
Grattis till lösningen.
Det e sköönt med medvind ;D
Grattis till lösningen.
kopplade in vattnet till valen, har bara haft trädgårdsslang från kran i tvättstugan.
nu vart det bättre sprutt i valstjärten där vattenfallet sitter så nu funkar det som de ska
justerade även en avtappningskran under karet eftersom det har läkt därifrån. det gick att ta lös armen från kranen och kugga om den tack vare att den hade splines- så nu stannar vattnet kvar
nu vart det bättre sprutt i valstjärten där vattenfallet sitter så nu funkar det som de ska
justerade även en avtappningskran under karet eftersom det har läkt därifrån. det gick att ta lös armen från kranen och kugga om den tack vare att den hade splines- så nu stannar vattnet kvar
Håller på att renovera=bygga nytt badrum och har tänkt skaffa något av dessa kinakar.
Min fråga är hur jag bäst löser vattentillförseln. Jag lägger nya dolda vattenledningar och kan därmed välja precis var jag vill ha ledningarna ut i väggen. Ska jag rätta mig efter de mått man kan se på skisserna till badkaret? detta är ju knappast standardplacering för badkarsblandare.
Min fråga är hur jag bäst löser vattentillförseln. Jag lägger nya dolda vattenledningar och kan därmed välja precis var jag vill ha ledningarna ut i väggen. Ska jag rätta mig efter de mått man kan se på skisserna till badkaret? detta är ju knappast standardplacering för badkarsblandare.
dra "grova" rör, minst 15 mm koppar eller 18 pex. jag har satt 15 koppar och det funkar precis med flödet till vattenfallet. varmvattnet är 15 pex ca 10 meter och det är snäppet för klent. nu sitter vattenfallet på valen lite högre än på dom andra men det har nog inte så stor betydelse. jag har egen brunn med vattentryck mellan 3-5 kg.
karen har flexslang så det går bra att ansluta nästan var som helst i närheten, räcker dom inte till kan man skarva i med en till flexslang.jag satte anslutningarna nere vid golvet strax utanför karet, satte även ballofixkranar. kan vara bra att kunna stänga vattnet om tex en magnetventil "hänger" sej eller vid service/reparation.
karen har flexslang så det går bra att ansluta nästan var som helst i närheten, räcker dom inte till kan man skarva i med en till flexslang.jag satte anslutningarna nere vid golvet strax utanför karet, satte även ballofixkranar. kan vara bra att kunna stänga vattnet om tex en magnetventil "hänger" sej eller vid service/reparation.