P Putte 9497 skrev:
Där har du helt fel. TS måste ju ha en elektriker som utför jobbet åt honom då han inte får göra det själv.
Om jag får spå lite i spåkulan såhär på lördagkvällen så tror jag att det här kommer att gå alldeles utmärkt utan att någon elektriker blir inblandad.

PS. Det finns gott om folk som tycker de är förträffliga racerförare i sin Volkswagen Transporter också...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker det var mycket vettigt att fråga, även om man väljer att anlita en elektriker för jobbet. Dels kan man ju tipsa elektrikern om att den här lösningen om denne vill riva halva huset, dels så kan man ju uppmärksamma elektrikern om denne försöker den här lösningen med en kabel som inte är tillåten för ändamålet.
Även elektriker för faktiskt fel. Det finns till och med de med egen auktorisation som påstår att en jordfelsbrytare är meningslös att ansluta till ojordade eluttag... (Det ändrades senare efter många om och men till att det inte var lika bra).

Eller så är det vara intressant att veta. Jag läser gärna i elforumet om en massa saker som jag aldrig skulle komma mig för att göra, helt enkelt för att det är intressant.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jag får spå lite i spåkulan såhär på lördagkvällen så tror jag att det här kommer att gå alldeles utmärkt utan att någon elektriker blir inblandad.

PS. Det finns gott om folk som tycker de är förträffliga racerförare i sin Volkswagen Transporter också...
säkerligen, men TS gör som han själv vill men får inget på försäkringen när garaget brinner ned
 
Vad är det här för sandlådenivå? TS har fått svar på frågan, och t.o.m. fått det bekräftat av flera.

Släpp det!
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Jag tror Putte jobbar på en ny banning. Är det den andra eller tredje i ordningen?
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Vad är det här för sandlådenivå? TS har fått svar på frågan, och t.o.m. fått det bekräftat av flera.

Släpp det!
Håller med
 
P Putte 9497 skrev:
Hade kanske varit bättre för TS att fråga proffset direkt än att fråga hobby elektriker som Bo på denna sida...
...eller kanske inte. Det var väl nå'n elektriker högre upp här i tråden som hävdade att dold förläggning inte var tillåten utan att taket måste rivas.

Kanske inte är så dumt att först kolla med någon som faktiskt vet, t.ex. Bo, om man har oturen att råka ut för ett proffs med bristfälliga kunskaper.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror Putte jobbar på en ny banning. Är det den andra eller tredje i ordningen?
Ingen aning men det håller ju du koll på. Nu lägger vi ner detta sjabbel och sluter fred
 
Har läst hela tråden och det förekommer en hel del om vara eller inte vara med montage och regelverk på både gott och ont.
Nu är det så att enligt EU-regler får en kabel läggas/hängas lös i vägg från tak/dosa ner till dosa för apparatuttag ( brytare/vk ) och det är ingen skillnad på vägg och tak.För min del så blir det ett rör av någon sort. Så det som framhålles så starkt av en del, ingen nämnd ingen glömd ( experter ) så är det tillåtet med lös kabel.
 
J jonaserik skrev:
Har läst hela tråden och det förekommer en hel del om vara eller inte vara med montage och regelverk på både gott och ont.
Nu är det så att enligt EU-regler får en kabel läggas/hängas lös i vägg från tak/dosa ner till dosa för apparatuttag ( brytare/vk ) och det är ingen skillnad på vägg och tak.För min del så blir det ett rör av någon sort. Så det som framhålles så starkt av en del, ingen nämnd ingen glömd ( experter ) så är det tillåtet med lös kabel.
Håller med
 
Nu när ni slutat käbbla så tror jag att om det går skjuta in en kabel, så går det få in en VP slang.

Protte
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Nu tänkte jag snällt fråga om jag kan dra en EXLQ från en infälld kopplingsdosa i vägg utan vp rör till en potta över en 4,5 watts ledspot i undertak? Kopplar själv
 
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Nu när ni slutat käbbla så tror jag att om det går skjuta in en kabel, så går det få in en VP slang.

Protte
Krånglet brukar vara att få ib flexslangen i dosans stuts. Därför blir en kabel ett attraktivt alternativ.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Nu tänkte jag snällt fråga om jag kan dra en EXLQ från en infälld kopplingsdosa i vägg utan vp rör till en potta över en 4,5 watts ledspot i undertak? Kopplar själv
Är du inte elektriker?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Krånglet brukar vara att få ib flexslangen i dosans stuts. Därför blir en kabel ett attraktivt alternativ.
Den drar man i med en knort bockad tretumsspik och sidavbitaren. Funkade iaf 1993.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.