Mikael_L
E erkka skrev:
Får EXLQ light förläggas dolt i taket ovanpå gips?
Helt OK.
Du får förlägga EKK, EQQ, EXQ, EKLK, EQLQ, EXLQ och N1XV på det viset, för att nämna några vanliga kabeltyper godkända för den förläggningen.
Kabeln behöver ej klamras eller fästas på annat vis heller, men då ska/bör den vara dragavlastad i var ände.
Man ska beakta risken för skada, t.ex. genomspikning eller gnagarangrepp etc, och välja ställe för förläggning utifrån detta eller anordna annat skydd (detta gäller iofs även för FK i VP-rör).
Även mängden isolering som omger kabeln ska beaktas vid den vanliga dimensioneringen och annat som rör värme, men ligger kabeln nära takytan i rummet under, eller inte är täckt med mer än någon enstaka cm isolering åt något håll i alla fall, så fungerar alla vanliga tumregler för dimensionering.

EKRK /EQRQ är dock en kabel som ej får förläggas såhär, inte ens i VP-rör i taket. Den heter förövrigt QLO hos Draka.

E erkka skrev:
Om nej varför? Och vad bör man ist använda?
Alternativ är väl främst FK/FQ i VP-rör/flexslang.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för dumheter du far med. Reglerna är tillgängliga för alla: [länk]. En tusenlapp har man råd med ifall man behöver. Regler för förläggning har dessutom diskuterats i ett antal trådar så det är bara att söka. Här är några exempel:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Ovan tak är lite speciellt. Det finns inga allmänna regler att en kabel måste klamras eller fästas. Den får ligga löst om det fungerar, och det gör det ofta ovan tak för det finns ingenting där som påkallar att kabeln behöver fästas. Kabeltypen spelar ingen roll, bara att tillverkaren godkänner dold förläggning. Blanda inte ihop detta med lös kabel i vägg.
jag tror dig tills jag dubbelkollat detta med dom som vet bättre än oss andra
 
B Byggdjuret skrev:
Vi kan se det så här, vill du ha korrekta fakta från en källa som är väl trovärdig och då få ordentliga svar enligt regelboken. med källhänvisning. Med problemet att det är svårt att komma åt källan på nätet. Eller vill du ha flytande svar som inte säger något alls? Du väljer själv. -jag vet mitt val.
jag vet mitt svar med när jag kollat upp det med Elsäkerhetsverket i nästa vecka och det är inte omöjligt att Bo har rätt men då vet vi
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt OK.
Du får förlägga EKK, EQQ, EXQ, EKLK, EQLQ, EXLQ och N1XV på det viset, för att nämna några vanliga kabeltyper godkända för den förläggningen.
Kabeln behöver ej klamras eller fästas på annat vis heller, men då ska/bör den vara dragavlastad i var ände.
Man ska beakta risken för skada, t.ex. genomspikning eller gnagarangrepp etc, och välja ställe för förläggning utifrån detta eller anordna annat skydd (detta gäller iofs även för FK i VP-rör).
Även mängden isolering som omger kabeln ska beaktas vid den vanliga dimensioneringen och annat som rör värme, men ligger kabeln nära takytan i rummet under, eller inte är täckt med mer än någon enstaka cm isolering åt något håll i alla fall, så fungerar alla vanliga tumregler för dimensionering.

EKRK /EQRQ är dock en kabel som ej får förläggas såhär, inte ens i VP-rör i taket. Den heter förövrigt QLO hos Draka.


Alternativ är väl främst FK/FQ i VP-rör/flexslang.
Får vem som helst förlägga kabeln på detta vis då eller är det ett behörighetskrävande arbete? Bo har inte kunnat ge mig ett svar på det så jag frågar dig?
 
Mikael_L
Här har du ett utdrag ur SS436 40 00, utg3, sid240 (kap 522.8.8)
Men du får väldigt gärna även dryfta frågan med ElSV.
Schematisk illustration ur SS436 40 00 som visar kabeldragning i isolerad regelvägg med beteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
jag tror dig tills jag dubbelkollat detta med dom som vet bättre än oss andra
Har du en tråkig dag Putte eftersom du fånar dig i tråden? Tror inte du kommer kunna få till ett vettigt entydigt svar värt att redovisa här oavsett var/hur du frågar i diverse "myndighetsled".
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Får vem som helst förlägga kabeln på detta vis då eller är det ett behörighetskrävande arbete? Bo har inte kunnat ge mig ett svar på det så jag frågar dig?
Behörighetskrävande.
(eller kräver auktorisation, iom att man passade på att byta namn på inarbetade namn :mad: ...)

Fast ska jag hårddra det ännu mer, så krävs det bara att man på något vis ingår i ett egenkontrollprogram, vad som nu menas med det ...

Och Bo besvarade faktiskt det, du kan kolla själv.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har du ett utdrag ur SS436 40 00, utg3, sid240 (kap 522.8.8)
Men du får väldigt gärna även dryfta frågan med ElSV.
[bild]
Jo, verkar ju vara riktigt. Jag tror er. Micke kom med det avgörande beviset och har lärt mig något nytt. Vi kom inte med bevisen.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du en tråkig dag Putte eftersom du fånar dig i tråden? Tror inte du kommer kunna få till ett vettigt entydigt svar värt att redovisa här oavsett var/hur du frågar i diverse "myndighetsled".
Klart jag har tråkigt, men jag har fått det svar jag vill ha av en person som bevisar sin kunskap. ESV skulle säkert gå på min ursprungliga linje och där får man vänta någon vecka på det sanna svaret och jag har annat att göra.
 
Tänk om man skulle läsa en eltråd här på forumet och sedan koppla därefter och kåken brinner ner. Undra om man får ut försäkringspengarna då om man hänvisar till bygga hus eltråd!
 
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Tänk om man skulle läsa en eltråd här på forumet och sedan koppla därefter och kåken brinner ner. Undra om man får ut försäkringspengarna då om man hänvisar till bygga hus eltråd!
Om man har gjort rätt så har inte kåken brunnit ner p.g.a elen.

Och har man gjort fel så har man inte läst detta forum.
(Eller åtminstone inte följt det som står här)
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 11 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Klart jag har tråkigt, men jag har fått det svar jag vill ha av en person som bevisar sin kunskap. ESV skulle säkert gå på min ursprungliga linje och där får man vänta någon vecka på det sanna svaret och jag har annat att göra.
Men varför envisas du med att titt som tätt ge svar på frågor där du saknar kunskap? Det skapar ju bara förvirring.

...och varför alltid dessa inlägg kring behörighet? Den frågan dryftades överhuvudtaget inte av TS.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tänk om man skulle läsa en eltråd här på forumet och sedan koppla därefter och kåken brinner ner. Undra om man får ut försäkringspengarna då om man hänvisar till bygga hus eltråd!
Om du mot all förmodan skulle läsa och ta till dig av samtliga eltrådar här på BH skulle du vara så väl rustad att i princip inget felaktigt skulle ske. Har du som kritisk något enda exempel på såna trådar här där felaktiga råd fått stå kvar som korrekt slutsats? Själv känner jag inte till några åtminstone inte som skulle vara av typen som skulle kunna ge allvarliga konsekvenser snarare tvärtom en högre nivå än en medelinstallation.
 
  • Gilla
erkka och 3 till
  • Laddar…
Varför får man lägga i princip alla kablar dolt, men inte EKRK?
 
Skulle detta vara godkänt att montera denna led Malmbergs MD 881 i apparatdosa i taket och gå med vp från kopplingsdosa fram till denna och vidare till nästa?

Krävs auktorisation
 
  • Malmbergs MD 881 Led-armatur liggande på ett bord framför vita stolar, klart för takmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.