useless useless skrev:
Varför får man lägga i princip alla kablar dolt, men inte EKRK?
Det är av historiska skäl och även från tiden lite närmare nutid då EKRK var EKR dvs moderna formen av plåt-, dödskulo. Med det ganska bräckliga utförandet som lätt kunde spänningssätta plåthöljet sågs det som rimligt att den skulle kunna följas överallt utom kortare genomföringar. Samma med att den kunde skalas och trådarna dras vidare i rör bara manteln inte gick in mer än några (10) cm.

Och i nutid kommer det arvet in även på EKRK pga att de har utvecklats via samma produktstandarder och normer. Så trots att många typer EKRK är en kabel helt i klass med EKLK och de nyare av den sorten får den leva kvar i sitt gamla fack. Numera med tillverkares anvisning i fokus och kulon på väg bort får vi inte se någon uppdatering där även om det vore tekniskt ok.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Men varför envisas du med att titt som tätt ge svar på frågor där du saknar kunskap? Det skapar ju bara förvirring.

...och varför alltid dessa inlägg kring behörighet? Den frågan dryftades överhuvudtaget inte av TS.
Men kanske bra för TS att känna till att han måste ringa en som får göra jobbet så att han inte tror att det är fritt fram att koppla bara för att man läser inlägg skrivna på söndagsskolebasis
 
P Putte 9497 skrev:
Skulle detta vara godkänt att montera denna led Malmbergs MD 881 i apparatdosa i taket och gå med vp från kopplingsdosa fram till denna och vidare till nästa?
Nej, apparatdosan är för liten.

Illustration av en apparatdosa i snitt med mätningar som visar 20 mm i höjd och 40 mm utrymme på varje sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Skulle detta vara godkänt att montera denna led Malmbergs MD 881 i apparatdosa i taket och gå med vp från kopplingsdosa fram till denna och vidare till nästa?
Nu känner jag inte till aktuell apparat men under förutsättning att den är avsedd att sitta på det viset så ja, om installationen utförs korrekt så är det godkänt.

Edit: Tydligen inte!



P Putte 9497 skrev:
Krävs auktorisation
Fråga eller påstående? Avslutande skiljetecken saknas...hursomhelst, ja, det krävs auktorisation.[/QUOTE]
 
useless useless skrev:
Nej, apparatdosan är för liten.

[bild]
Sedär, någon kände till den...
 
useless useless skrev:
Nej, apparatdosan är för liten.

[bild]
Men dessa 20 mm är till brännbart föremål och dosan är väll inte brännbar?

Ledspoten är dessutom på 4,5 Watt
 
En sån dosa i plast räknar jag som brännbar, låt vara att den är fulltankad med flamskyddsmedel och benämns "självslocknande".
Hur varm blir denna ljusarmatur?
 
P Putte 9497 skrev:
Får vem som helst förlägga kabeln på detta vis då eller är det ett behörighetskrävande arbete? Bo har inte kunnat ge mig ett svar på det så jag frågar dig?
Jo, du har redan fått svar på detta i #9. EXLQ är en installationskabel och all ledningsförläggning vid fast installation kräver behörighet. Om man däremot kastar upp en skarvsladd ovan taket så är det inte behörighetskrävande, men det kan falla på andra regler.

P Putte 9497 skrev:
Jo, verkar ju vara riktigt. Jag tror er. Micke kom med det avgörande beviset och har lärt mig något nytt. Vi kom inte med bevisen.
Om TS frågar efter referenser så får han det, även du fick en referens så jag anser det bevisat. Om du bett om ett utdrag ur reglerna hade jag kunnat ge det också. Men du är väl elektriker(?), och då har du tillgång till reglerna. Du borde läsa dem om du ska ge så definitiva svar som du gett i tråden. Normalt behövs det inga utdrag ur regler för att besvara TS fråga eller bevisa något. Regelstudier brukade förekomma när man diskuterade tolkningen av reglerna.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men kanske bra för TS att känna till att han måste ringa en som får göra jobbet så att han inte tror att det är fritt fram att koppla bara för att man läser inlägg skrivna på söndagsskolebasis
Den här typen av trådar handlar om hur något kan/bör/skall göras och inte om vem som bör göra det. Det är för övrigt därför det är viktigt att man svarar endast på det man har erfarenhet av eller kännedom om.

(Hade han ringt till dig så hade de ju slutat med att taket hade rivits ner och det hade väl inte varit så lyckat?)
 
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Men dessa 20 mm är till brännbart föremål och dosan är väll inte brännbar?

Ledspoten är dessutom på 4,5 Watt
Det handlar inte alls bara om det, utan även hur varm själva spoten blir (och får bli).
Så dessa avstånd i utrymmet ska man hålla även om det är plåt med mineralull bakom eller betong etc. Om det inte framgår något annat i monteringsanvisningen.
 
Är det så att Putte är på trollhumör;) :p just nu? Och håller på för att retas med oss? Eller är du allvarlig i dina inlägg? Jag måste utgå ifrån det eller nästan....
Eftersom du är så säker på att du hade rätt med kabeln, så borde du kunna den egentligen enklaste fråga när det gäller el. Man får inte göra någonting. Med små undantag, byta ett vägguttag mot ett likadant... Du får inte ens dra rör i väggen själv. än mindre fk i rören.
Detta är naturligtvis väldigt förenklat. Men utgå ifrån att du inte får göra något själv.
Så dina lampor skulle jag säga var behörighetskrävande. Den väl omtalade kabeln, för du bara titta på egentligen. Tänk på att det jag tar upp som behörighetskrävande innehåller felaktigheter.

:p
 
Har tappat trollspöet.

Men då är det ok att dra upp EXLQ från kopplingsdosan till ledspoten i undertaket och sedan vidare med samma kabel till nästa spot. Hitta pottor på Biltema som jag använder istället för apparatdosor
 
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Tänk om man skulle läsa en eltråd här på forumet och sedan koppla därefter och kåken brinner ner. Undra om man får ut försäkringspengarna då om man hänvisar till bygga hus eltråd!
Är det felaktigt utfört så är det felaktigt utfört, även om den som gjort installationen har haft rätt att göra det.
Några fantastiska felkopplingar har man sett här på forumet, utfört av folk som får koppla.
Sen tror jag helt klart att gemene man kan mycket mindre än de flesta elektriker, men det är en klen tröst om man får hem en elektriker som gör fel. Fel kan alla göra, hur duktig man än är.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tänk om man skulle läsa en eltråd här på forumet och sedan koppla därefter och kåken brinner ner. Undra om man får ut försäkringspengarna då om man hänvisar till bygga hus eltråd!
Det var väl tur att TS ställde frågan här först i stället för att direkt ringa en elfirma. Hade TS gjort det hade ju risken varit överhängande att en elektriker dykt upp och snackat brallorna av TS och hen hade fått riva hela taket för att få in VP-rör helt i onödan.
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det var väl tur att TS ställde frågan här först i stället för att direkt ringa en elfirma. Hade TS gjort det hade ju risken varit överhängande att en elektriker dykt upp och snackat brallorna av TS och hen hade fått riva hela taket för att få in VP-rör helt i onödan.
Där har du helt fel. TS måste ju ha en elektriker som utför jobbet åt honom då han inte får göra det själv. Hade kanske varit bättre för TS att fråga proffset direkt än att fråga hobby elektriker som Bo på denna sida som faktiskt besitter en hög kunskap om något som han själv troligtvis inte får utföra.

Men det finns människor som kan allt om bilar men aldrig kört några..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.