Mikael_L Mikael_L skrev:
Är du inte elektriker?
montör inom gatubelysning
 
Jobbar man med gatubelysning så kanske man inte har koll på regler om förläggningsätt. Men att förlägga mantlad kabel lös i vägg/tak tillhör ovanligheterna i Sverige. Det är ett av många olämpliga förläggningssätt som dock är tillåtna.
 
E
J Johan456 skrev:
Jobbar man med gatubelysning så kanske man inte har koll på regler om förläggningsätt. Men att förlägga mantlad kabel lös i vägg/tak tillhör ovanligheterna i Sverige. Det är ett av många olämpliga förläggningssätt som dock är tillåtna.
Va. Olämpligt! Varför?
 
J Johan456 skrev:
Jobbar man med gatubelysning så kanske man inte har koll på regler om förläggningsätt. Men att förlägga mantlad kabel lös i vägg/tak tillhör ovanligheterna i Sverige. Det är ett av många olämpliga förläggningssätt som dock är tillåtna.
Tack, då fick jag det svar jag önskade
 
För att ledningarna går inte att byta utan åverkan på byggnaden.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
För att ledningarna går inte att byta utan åverkan på byggnaden.
Så man ska göra åverkan nu för att slippa göra det sen? Eventuellt. Om kabeln skulle bli omodern.
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
För att ledningarna går inte att byta utan åverkan på byggnaden.
Då är det kanske bättre att lägga vp från kopplingsdosan fram till varje potta
 
E
Oj vad många svar, tack för alla konstruktiva svar.

jag ska inte installera själv bara förbereda allt samt köpa materialet. Jag hade kvar EXLQ kabel och tänkte om det gick att Åter använda slipper jag beställa hem nåt annat.

jag kommer ta upp hålen i taket och förbereda allt tråkigt jobb så att elektrikern kan installera allt. Om man nu inte får förlägga kabel löst ovanför takskivorna så är det bra att veta innan man tar upp hål.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så man ska göra åverkan nu för att slippa göra det sen? Eventuellt. Om kabeln skulle bli omodern.
Nej, jag menade generellt, i kontext till det jag skrev. I detta fall är det kanske det enda möjliga.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Då är det kanske bättre att lägga vp från kopplingsdosan fram till varje potta
Ja, om du har möjlighet att lägga typ flexrör är ju det att föredra.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Nu tänkte jag snällt fråga om jag kan dra en EXLQ från en infälld kopplingsdosa i vägg utan vp rör till en potta över en 4,5 watts ledspot i undertak? Kopplar själv
Mycket svår fråga, det är nämligen många frågor i en här, och många undertoner.
Kan du? Tja, jag har ingen aning, sitter du i rullstol?, har du två armar? Du kanske inte kan, vad vet jag.

Får du? Det beror på.
Ska det gå någon slags ström i kabeln, eller drar du den bara för att det är kul? Är det i utbildningssyfte (det finns vissa undantag i föreskrifterna här) ska kabeln leda svagström eller starkström. Har du egen auktorisation, eller ingår i ett egenkontrollprogram för denna åtgärd?

Jag misstänker att du bara vill krångla och obstruera med dina frågor nu, på något vis. Så därför svarar jag som jag gör.
Svaren är egentligen mycket lättare än så, men allt detta vet du väl.


Om vi sen ramlar ner på utförandet, ifall det gäller starkström, så har du det mest i mitt inlägg #16, läs det.
Man får gärna vara lika noggrann även om det är svagström, men det lyder dock under delvis annat regelverk, så det finns inte krav på samma vis.
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
För att ledningarna går inte att byta utan åverkan på byggnaden.
Jag håller med om att det är smartare att köra fk och rör i väggar.
I ts fall hade inte rör fungerar troligen. Vilket gör att kabel i tak är en smart lösning
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mycket svår fråga, det är nämligen många frågor i en här, och många undertoner.
Kan du? Tja, jag har ingen aning, sitter du i rullstol?, har du två armar? Du kanske inte kan, vad vet jag.

Får du? Det beror på.
Ska det gå någon slags ström i kabeln, eller drar du den bara för att det är kul? Är det i utbildningssyfte (det finns vissa undantag i föreskrifterna här) ska kabeln leda svagström eller starkström. Har du egen auktorisation, eller ingår i ett egenkontrollprogram för denna åtgärd?

Jag misstänker att du bara vill krångla och obstruera med dina frågor nu, på något vis. Så därför svarar jag som jag gör.
Svaren är egentligen mycket lättare än så, men allt detta vet du väl.


Om vi sen ramlar ner på utförandet, ifall det gäller starkström, så har du det mest i mitt inlägg #16, läs det.
Man får gärna vara lika noggrann även om det är svagström, men det lyder dock under delvis annat regelverk, så det finns inte krav på samma vis.
Får och får, jag gör väl som alla andra och kör på den allmänna behörigheten man får på i diverse forum på bygga hus.
 
P Putte 9497 skrev:
Får och får, jag gör väl som alla andra och kör på den allmänna behörigheten man får på i diverse forum på bygga hus.
Är det så jobbigt att bli emotdagd?
 
B Byggdjuret skrev:
Är det så jobbigt att bli emotdagd?
Lätt att slinta på tangenterna:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.