P Putte 9497 skrev:
Lätt att slinta på tangenterna:cool:
Tja tangenter? Dags att komma byrålådan och inse att nu har vi inte tangenter längre :p

Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Får och får, jag gör väl som alla andra och kör på den allmänna behörigheten man får på i diverse forum på bygga hus.
Det är väl ingen som säger att man får en allmän behörighet här på byggahus?
Tvärtom så nämns det i de flesta trådar att arbete är behörighetskrävande.
Det hindrar väl inte att folk får reda på hur jobb ska utföras?

För min del finns det flera skäl till att berätta detta:
1. För att se om det överhuvudtaget är värt att be en elektriker komma och titta på jobbet (man förstår att jobbet är mycket större och mer komplicerat än man trott och tycker det då inte är värt det)
2. Man vill kunna ha koll om elektrikern gör rätt (de flesta är nog duktiga, men det är väl bra om jag kan se att de använder fel material eller fel metoder?)
3. Det är intressant rent teoretiskt (eller ska det vara hemligt?)
4. Någon kanske skiter i behörighetskravet och väljer att göra själv. Då är det bättre om denne gör så bra som möjligt åtminstone

• Gilla
clain och 8 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja tangenter? Dags att komma byrålådan och inse att nu har vi inte tangenter längre :p
Nä, men om du läser vad du skriver så behöver du nog ner i byrålådan igen och öva:cool:

Fairlane Fairlane skrev:
Det hindrar väl inte att folk får reda på hur jobb ska utföras?

För min del finns det flera skäl till att berätta detta:
1. För att se om det överhuvudtaget är värt att be en elektriker komma och titta på jobbet (man förstår att jobbet är mycket större och mer komplicerat än man trott och tycker det då inte är värt det)
2. Man vill kunna ha koll om elektrikern gör rätt (de flesta är nog duktiga, men det är väl bra om jag kan se att de använder fel material eller fel metoder?)
3. Det är intressant rent teoretiskt (eller ska det vara hemligt?)
4. Någon kanske skiter i behörighetskravet och väljer att göra själv. Då är det bättre om denne gör så bra som möjligt åtminstone
Precis, håller med dig och antar att dina kunder på ditt jobb tar reda på så mycket som möjligt om det du gör för att se om det är värt kosingen

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Don't feed the ...

• Gilla
clain och 1 till
  • Laddar…
E
P Putte 9497 skrev:
Precis, håller med dig och antar att dina kunder på ditt jobb tar reda på så mycket som möjligt om det du gör för att se om det är värt kosingen
om jag vore elektriker och kom ut till kund och såg att han gjort en massa förberedelser, tex tagit upp hål el förberett annat så att man kunde fokusera på det som jag är behörig att utföra - ja då skulle jag tycka det var ett riktigt smörjobb.

ett annat exempel om man ringer elektriker o säger att man vill koppla in elen till friggeboden, sen när han kommer Ja då ger man han en spade så får han börja gräva själv i den hårda marken.... Bättre att komma till färdiggräven mark och att man införskaffat kabelskyddsrör o dylikt som kanske man inte som elektriker har i bakfickan.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
om jag vore elektriker och kom ut till kund och såg att han gjort en massa förberedelser, tex tagit upp hål el förberett annat så att man kunde fokusera på det som jag är behörig att utföra - ja då skulle jag tycka det var ett riktigt smörjobb.

ett annat exempel om man ringer elektriker o säger att man vill koppla in elen till friggeboden, sen när han kommer Ja då ger man han en spade så får han börja gräva själv i den hårda marken.... Bättre att komma till färdiggräven mark och att man införskaffat kabelskyddsrör o dylikt som kanske man inte som elektriker har i bakfickan.
Tror nog att elektrikern kastar spaden och ringer efter en grävmaskin:D
Det är riktigt, men dessa saker kan man ju fråga yrkesmannen på telefon innan man gör inköpen och då blir det rätt från början istället för att få 150 olika svar här som man ändå inte vet om det är rätt:rofl:

Tror nog att elektrikern vill ha all dötid han kan få, ska han bara göra behörighetskrävande arbeten får han jobba häcken av sig för att få ihop tiden.

P Putte 9497 skrev:
Tror nog att elektrikern kastar spaden och ringer efter en grävmaskin
Det är viktigt att grävfirman har auktorisation för den typen av arbete. Vilken lekman som helst får ju inte gräva ett dike det ska ligga en kabel i.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att väldigt få maskinster har egen behörighet så vi får inte lägga ner sånna små slangar i våra schakt :)

Tvåa på den men nu va vi ot igen

E
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Problemet är att väldigt få maskinster har egen behörighet så vi får inte lägga ner sånna små slangar i våra schakt :)

Tvåa på den men nu va vi ot igen
Det är inte behörighet utan egenkontrollprogram. Det får vi hoppas alla som jobbar med elkablar har.

useless useless skrev:
Det är viktigt att grävfirman har auktorisation för den typen av arbete. Vilken lekman som helst får ju inte gräva ett dike det ska ligga en kabel i.
Precis och hur ska då TS veta det?

Det kollar man på esv s hemsida

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Ja, det hände att kunder kollar upp ungefär vad som ska göras innan och det har jag inget emot.

Tänk så här: En person tänker sig en lösning och tänker att det kan kosta 3000 kr att få det gjort och tycker att det är värt det. Personen stället frågan här om det går att göra på det viset och får ett positivt svar och ringer elektrikern. Eller så får personen ett negativt svar och en förklaring hur man måste göra och förstår att det nog kommer kosta 20000 kr. I det läget känner personen, oj så mycket pengar då struntar vi i det.
Är det verkligen så kul för elektrikern att åka ut och kolla på jobbet och berätta samma sak? Dvs hen har åkt till kunden i onödan.

Sen har vi förstås möjligheten att elektrikern som kommer inte vet hur det kan göras och därför förlorar jobbet för att hen föreslår en onödigt dyr eller komplicerad lösning. Exempelvis en elektriker som tror att det alltid måste vara 2,5 kvmm om man ska säkra med 16 A, som tror att man måste jorda alls husets uttag innan jordfelsbrytare installeras etc. De elektrikerna finns också.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
E
P Putte 9497 skrev:
Precis och hur ska då TS veta det?
jag hänger inte med, menar du att man måste anlita firma som har behörighet/lyder under egenkontrollprogram för att gräva ett dike? Mao en elektriker som kör grävskopa, typ, eller grävmaskinist som är anlitad av elinstallatör?
Jag kan köpa att förläggning av kabeln görs av behörig.

Lättare att hitta en elektriker som vill köra maskin (utan maskinförarbevis) än att hitta en maskinist som har ekp för att förlägga kabel i ett icke koncessionspliktiga nät

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.