Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Det sista du skriver är ju början på någon slags kontroll, du har glömt några viktiga steg men i grund och botten kan fotodokumentation vara ett viktigt steg för att säkerställa utförandet.
Hur menar du nu?

Jag kan skriva i mitt EKP att mina kunder får förlägga kablar ifall de är klädda i clownkostym, eller att mina anställda måste ha foppatofflor när de skruvar i en gruppcentral.
Sen vad det betyder i praktiken är väl svårt att veta, i EKP ska väl egentligen sättet man arbetar på beskrivas, egentligen de delar som har bäring på elsäkerheten och hur man löser det viktiga där.
Så dessa skrivningar skulle vara rätt löjliga, men jag har dock rätt att skriva det i EKP om jag vill.

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Detta är en märklig uppfattning, vad har du som stödjer detta uttalandet?
Du tror bara slangen/röret utgör ett extra lager isolering?
Han frågade om kabel i slang, läs igen.

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han frågade om kabel i slang, läs igen.
Behövs inte. Du kan ju kolla en gång till däremot.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du nu?

Jag kan skriva i mitt EKP att mina kunder får förlägga kablar ifall de är klädda i clownkostym, eller att mina anställda måste ha foppatofflor när de skruvar i en gruppcentral.
Sen vad det betyder i praktiken är väl svårt att veta, i EKP ska väl egentligen sättet man arbetar på beskrivas, egentligen de delar som har bäring på elsäkerheten och hur man löser det viktiga där.
Så dessa skrivningar skulle vara rätt löjliga, men jag har dock rätt att skriva det i EKP om jag vill.
Det är mycket enkelt. Det betyder att du brustit i ditt ansvar. Men nu drabbar ju detta företaget i första hand, då de köpt ditt EKP. Men har man skrivit ett orimligt EKP lär man bli av med sin auktorisation, skadas någon lär även IFR åka i fängelse.
Så länge inget händer klarar du dig, och detta lever många på.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nästa steg då, jag kommer till ett färdiggrävt kabeldike, kan konstatera att det ser bra ut, kastar ner kabeln och åker därifrån, sen grävs det igen utan att jag övervakar ... är det OK nu?
Tja, vem vet ...

Nästa steg är väl att jag åker till kunden och lämnar en rulle med kabel och en rulle med rör, sen grävs det och fixas utan att jag alls är där, och så kopplar jag in bägge ändarna på den nedgrävda kabeln vid nästa besök ... Är detta OK????
Back in the days, vi talar tidigt 90-tal när undertecknad härjade i elbranschen, var dessa två varianter vanliga hos privatkunder och lantbruk med övervikt på färdiggrävt dike. Anlitad grävfirma var i stort sett bara nybyggen.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast nu har vi ju fått svar från ett proffs som även lyckades hänvisa till regeln. Det skulle åtminstone för mig slå högre än en arogant person som inte kunde läsa regelverket själv utan var tvungen att fråga ESV.
Han frågade aldrig

B
P Putte 9497 skrev:
Nu skulle det vara intressant med en källa på ditt påstående samt vem som får göra detta och inte?
frågan gäller ju inte VEM som får göra det, sluta med trolleri....

B Boan skrev:
frågan gäller ju inte VEM som får göra det, sluta med trolleri....
Nä, men ställer man en fråga om växellådan på en Volvo brukar trådarna sluta med svar om växellådan på en Opel... (som ett exempel för att alla ska förstå om nu alla gör det ändå.....).

Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Han frågade aldrig
Nej men svaret kom från en elektriker som kunde detta medan en annan inte kunde. Inget konstigt i sig att inte alla kan allt, tvärtom fullständigt naturligt. Då skadar det ju inte att kunden frågar.

Mina kunder (i en helt annan bransch) frågar ibland "jag har hört att man kan göra ..., stämmer det?"
Ibland vet jag, ibland inte. Vet jag inte så kontrollerar jag. Vet jag så säger jag det och hänvisar ibland till dokumentation för tydlighetens skull. Jag ser inget hot eller prestige i det hela.

På samma sätt försöker jag ta reda på andra saker innan jag köper en tjänst, för att kunna ställa vettiga frågor och förstå bättre. Jag tar reda på lite saker innan jag ber att få en luftvärmepump installerad. Jag tar reda på saker innan jag beställer ett takbyte. Jag tar reda på saker innan jag pratar med läkaren. När jag lämnat in gamla bilen (Saab) på service frågar jag innan vilka tändstift de tänker stoppa i. De flesta bilmekaniker vet att Saab var känsliga på dessa och bara skulle ha NGK, men det hände att proffs sa att det går lika bra med Bosch eller något annat märke. Bra för mig som kund att veta, så jag antingen kan avboka eller tala om hur det ligger till och få rätt.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej men svaret kom från en elektriker som kunde detta medan en annan inte kunde. Inget konstigt i sig att inte alla kan allt, tvärtom fullständigt naturligt. Då skadar det ju inte att kunden frågar.

Mina kunder (i en helt annan bransch) frågar ibland "jag har hört att man kan göra ..., stämmer det?"
Ibland vet jag, ibland inte. Vet jag inte så kontrollerar jag. Vet jag så säger jag det och hänvisar ibland till dokumentation för tydlighetens skull. Jag ser inget hot eller prestige i det hela.

På samma sätt försöker jag ta reda på andra saker innan jag köper en tjänst, för att kunna ställa vettiga frågor och förstå bättre. Jag tar reda på lite saker innan jag ber att få en luftvärmepump installerad. Jag tar reda på saker innan jag beställer ett takbyte. Jag tar reda på saker innan jag pratar med läkaren. När jag lämnat in gamla bilen (Saab) på service frågar jag innan vilka tändstift de tänker stoppa i. De flesta bilmekaniker vet att Saab var känsliga på dessa och bara skulle ha NGK, men det hände att proffs sa att det går lika bra med Bosch eller något annat märke. Bra för mig som kund att veta, så jag antingen kan avboka eller tala om hur det ligger till och få rätt.
Så nu är det kunder som ställer frågor här? Kunder till vem?

Fairlane
Jag är potentiell kund till en elektriker.
Jag är beredd att göra jobbet om det kostar mindre än X kronor. Jag har ett lösningsförslag som borde gå att bygga för under X kronor.
Jag kan fråga här och få svar av 3-4 elektriker som säger att min lösning inte är möjlig utan att man måste bygga enligt en lösning som kommer kosta minsta 3X kronor.
Eller så ringer jag en elektriker som tar en timme av sin tid för att komma hem till mig och kolla på det vara för att få höra samma sak. Jag ser det som att jag har slösat bort en timme utav elektrikerns tid, men du tycker det är mycket bättre?
Eller så får jag 3-4 elektriker som säger att min lösning är godkänt och OK. Jag kan få hem två typer av elektriker.
* sorten som bara kan tumregler, som inte vet hur en JFB fungerar, som inte kan förstå lösningen
* sorten som förstår att det fungerar, antingen direkt eller genom att jag hänvisar till tråden

Hur ska jag som kund veta att jag fått hem en klåpare om allt är så hemligt så att jag inte får lära mig något?
Är det inte bra om jag som kund använder mig av duktiga elektriker? Det borde gynna elsäkerheten.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Självklart är det bättre för dig att få tid till annat och ett snabbt svar. Här på sidan finns bara vad jag vet 1 riktig elektriker (mig borträknad) samt en hel hög som tror att dom är elektriker.

P Putte 9497 skrev:
Självklart är det bättre för dig att få tid till annat och ett snabbt svar. Här på sidan finns bara vad jag vet 1 riktig elektriker (mig borträknad) samt en hel hög som tror att dom är elektriker.
Jodå, du är borträknad. De svar du ger i trådarna är ju inte allt för sällan direkt felaktiga. :cool:

• Gilla
Onkelborg och 4 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jodå, du är borträknad. De svar du ger i trådarna är ju inte allt för sällan direkt felaktiga. :cool:
De är till 99% korrekta

P Putte 9497 skrev:
Man behöver iofs inte vara en ”riktig elektriker” för att veta vad som gäller och för att ge goda råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.