23 750 läst · 229 svar
24k läst
229 svar
EXLQ dold förläggning inomhus
Du kan tänka dig funktionsjord av olika slag ansluten även till ren PE och då med andra färger tex klassisk G0, 0 VDC osv men det är ju udda i hemmiljö. Annars är det som du skriver och som vi gaggat om många gånger för tex mätarskåp den anslutande matningens typ som avgör om skena PE ska ses som möjlig PEN och följande blå till JFB inga andra påhitt för den trådstumpen.Mikael_L skrev:Egentligen ramlar frågan väl ner på ifall det är en PEN-skena eller en PE-skena.
Skulle det vara en ren PE-skena (dvs ev PEN-ledare inte alls ansluter till denna) så blir det nog ett riktigt fel med något annat än rena PE-ledare eller skyddsutjämningsledare till denna, dvs det ska inte synas andra färger än grön/gul anslutna där.
Men som du skrev, ofta ansluter matningens PEN till samma skena som sen är PE, och då blir det ju liksom en kombinerad PEN och PE-skena, och då är plötsligt ansluten blå ledare tillåtet.
Är du på samma spår som mig?
Jag har också minne av att detta har plöjts några gånger, jag har i alla fall ramlat ner i en relativt trygg känsla att ha koll.
Därför blev jag lite orolig när det påstods finnas regel mot det som jag lite då och då gör, och tror (trott) vara regelrätt.
Därför blev jag lite orolig när det påstods finnas regel mot det som jag lite då och då gör, och tror (trott) vara regelrätt.
Du har i rätt många inlägg ordat rätt mycket om det stora ansvaret som ligger på elinstallatörer.E El-Löken66 skrev:Det är inte så många som hunnit dö än men naturligtvis granskas hela kedjan vid tillbud.
I stora drag har man gjort det mer klart att företaget och dess VD har det största ansvaret. Men alla svaga kan ställa till det och straffas, det är inget nytt, ansvar måste utkrävas. [länk]
Du behöver inte bekymra dig för mycket om det nya systemet, även om det kan verka fyrkantigt och intetsägande kan det även erbjuda fler möjligheter, det tillför i vilket fall inte mycket att oja sig över alla regler och lagar man inte håller med om.
[länk]
28 § Beslut om förbud mot fortsatt verksamhet, varning och inskränkning i eller återkallelse av auktorisation ska antecknas i registren.
Jag tycker du bör läsa denna sedelärande historia:
https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-bryta-2-saekringar-foer-att-fa-stroemloest.323388/
Produkter som diskuteras i tråden