Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Du tror att elinstallationer har något med Wagos att göra?
Eller du spelar rolig igen kanske.
Ja jag spelar rolig, exakt.
Ironi kallas det också.

Nu är du lite nyare på forumet, egentligen innehåller detta inläggs ironi en massa osynliga korsreferenser till en massa gamla trådar i forumet, där "vi okunniga" blir utbildade av upprörda elektriker om att koppla el faktiskt är svårare än hjärnkirurgi, så låter det i alla fall, så kan det tolkas i alla fall.
Så just det gamla bagaget kunde du ju inte veta något om.
Men hänger du med några år kommer du säkerligen lära dig något bra ibland, samt kanske få lite mer kläm hur vi funkar här, och hur obönhörligt vi arbetar för bättre installationer samtidigt som vi hela tiden ifrågasätter systemet med att det är tiden man suttit av på en elfirma, inte kunskap, som avgör ifall man är berättigad att koppla el och andra konstiga saker som att den som kl 07-16 får koppla ihop ett kärnkraft på helgen inte får sätta upp ett vägguttag, ty då försvinner kunskapen på något magiskt vis för att återuppstå på måndag morgon.

• Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Varför skulle det krävas högre löner för att man skulle ha en personlig behörighet?
Om man ser till hur det idag går till att "lyfta sin behörighet" (auktorisation) så medför det kostnader för den individuella elektrikern.
Vanliga vägen är att gå en kurs hos en kursordnare för något mellan 30 och 50-tusen och sen avsätta en del egen tid och troligen lite resor och annat sånt.
Så länge det ser ut så, att man inte vinner något annat än i princip möjligheten att starta eget, att fortsätta vara anställd hela livet ut går lika bra utan detta, så ses ju detta naturligtvis som en onödig kostnad, som man åtminstone skulle vilja ha högre lön för att täcka.

Och från branschen själva, som är tyngsta remissinstanser vid lagstiftningen, finns det inget direkt önskemål att alla får egen auktorisation.
SEF ser med fasa och oro på allt sådant, även om deras medlemmar skulle få det helt gratis, inte påverka dem negativt alls, så vill naturligtvis SEF inte att alla får egen auktorisation. Då blir ju alla potentiella egenföretagare - "fiender" till SEF
Och EIO (eh, numera IN) företagarorganisationen som vill se till sina medlemmar, har medlemmar som inte är så imponerade heller, ty det skulle betyda att alla deras anställda kan när som helst sluta och bli konkurrenter istället.

Så lita på att det aldrig kommer hända något i denna fråga så länge branschen själva får bestämma lagstiftningen och annat sånt.

Men alltså, ville man verkligen ändra på detta, så skulle man kunna göra det.
T.ex. skulle det vara möjligt att baka in hela A-delen i gymnasieutbildningen, problemet är väl mest att få de skoltrötta där att orka med lite mer matte, typ. edit: Det finns förvisso dock en del fördelar med att man först har jobbat några år praktiskt innan man går in i denna del av utbildningen, särskilt för de som är mer praktiska till sitt sätt än teoretiska.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Uppfyller man inte kraven för en egen auktorisation kanske man ska ha mindre komplicerade arbetsuppgifter på mitt jobb behöver man faktiskt ha utbildning för det man ska göra konstigare än så är det inte.
Sen att det är dyrt är ju en annan sak.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vanliga vägen är att gå en kurs hos en kursordnare för något mellan 30 och 50-tusen och sen avsätta en del egen tid och troligen lite resor och annat sånt.
Det låter ungefär i paritet med kostnaden och besväret att skaffa personlig behörighet för att framföra "elektrikerbilen" och det vet jag att väldigt många elektriker skaffat sig. :rofl:

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Oj, fler nyheter för mig, vilken är den andra typen av EKP?
Men återigen , vem skriver under den EKP som du menar skrivs under?
P Putte 9497 skrev:
jag skriver under och det ska man göra, vet du vad ett ekp ens är?
Jo vad EKP (egenkontrollprogram) är (i dessa sammanhang) vet jag nog. Jag har ju författat ett eget för mitt företag.

Men vem är du egentligen. Är du Elinstallatör För Regelefterlevnad (EFR)?, har du auktorisation?, driver du elfirma eller är du anställd? Du skriver under EKP ..? Varför?

E El-Löken66 skrev:
Men jag har svårt att se att det skulle innebära någon större bättring - vi har ju redan det systemet på vägarna - men 9 av 10 bryter nog reglerna ändå.
E El-Löken66 skrev:
Vet inte vad din definition av bra är.
Vi kan ju fråga Dr. Mengele, Syster Högel eller Andreas Lubitz.
Du rör ihop det rejält i dina resonemang och det haltar betänkligt...

Vet inte vad din definition av bra är....men menar du att det skulle vara lite bättre om läkaren du besöker inte skulle behöva en personlig legitimation eller att piloterna på flygplanet du kliver ombord på inte behöver ha personliga certifikat?

Syftet med en personlig behörighet är ju att säkerställa och påvisa att kompetensen är tillräcklig - inte att hantera problem med en eventuella vilja att bryta mot regler eller att använda sitt kunnande att medvetet skapa osäkra installationer.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man ser till hur det idag går till att "lyfta sin behörighet" (auktorisation) så medför det kostnader för den individuella elektrikern.
Så länge det ser ut så, att man inte vinner något annat än i princip möjligheten att starta eget, att fortsätta vara anställd hela livet ut går lika bra utan detta, så ses ju detta naturligtvis som en onödig kostnad, som man åtminstone skulle vilja ha högre lön för att täcka.

Och från branschen själva, som är tyngsta remissinstanser vid lagstiftningen, finns det inget direkt önskemål att alla får egen auktorisation.
SEF ser med fasa och oro på allt sådant, även om deras medlemmar skulle få det helt gratis, inte påverka dem negativt alls, så vill naturligtvis SEF inte att alla får egen auktorisation. Då blir ju alla potentiella egenföretagare - "fiender" till SEF
Och EIO (eh, numera IN) företagarorganisationen som vill se till sina medlemmar, har medlemmar som inte är så imponerade heller, ty det skulle betyda att alla deras anställda kan när som helst sluta och bli konkurrenter istället.

Så lita på att det aldrig kommer hända något i denna fråga så länge branschen själva får bestämma lagstiftningen och annat sånt.

Men alltså, ville man verkligen ändra på detta, så skulle man kunna göra det.
T.ex. skulle det vara möjligt att baka in hela A-delen i gymnasieutbildningen, problemet är väl mest att få de skoltrötta där att orka med lite mer matte, typ. edit: Det finns förvisso dock en del fördelar med att man först har jobbat några år praktiskt innan man går in i denna del av utbildningen, särskilt för de som är mer praktiska till sitt sätt än teoretiska.
Just när det gäller löner pga en personlig behörighet är jag inte på samma nivå som du:D
Men en utbildning på kanske en eller 2 veckor inkl. Kost och logi är i förhållande en lågkostnad. Om vi då ser läraren 3,5års studier för att få en pdf fil som man betalar dyra pengar för men ingenting som syns i lönekuvertet.
Sen hur om det skulle fungera i verkligheten det är en helt annan.

Jag håller med om eio och även facket och esv sitter i samma bastu.

E
jbr jbr skrev:
Du rör ihop det rejält i dina resonemang och det haltar betänkligt...

Vet inte vad din definition av bra är....men menar du att det skulle vara lite bättre om läkaren du besöker inte skulle behöva en personlig legitimation eller att piloterna på flygplanet du kliver ombord på inte behöver ha personliga certifikat?

Syftet med en personlig behörighet är ju att säkerställa och påvisa att kompetensen är tillräcklig - inte att hantera problem med en eventuella vilja att bryta mot regler eller att använda sitt kunnande att medvetet skapa osäkra installationer.
Fel uppfattat.
Syftet är i regel att kunna hitta någon ansvarig att hänga vid fel.
Detta kräver ett system där olika komponenter ansvarar för olika detaljer och där det brister ska ansvar utkrävas.

Man kan även lägga in kompetens som ett krav till ett certifikat men detta handlar då om den säkerhetsmässiga aspekten.

E El-Löken66 skrev:
Fel uppfattat.
Syftet är i regel att kunna hitta någon ansvarig att hänga vid fel.
Detta kräver ett system där olika komponenter ansvarar för olika detaljer och där det brister ska ansvar utkrävas.

Man kan även lägga in kompetens som ett krav till ett certifikat men detta handlar då om den säkerhetsmässiga aspekten.
Fel uppfattat.
Syftet är att komponenter och installationer är säkra och att förhindra att fel uppstår.
Kompetens är A och O och därför ska den finnas hos individen.

Att bygga upp ett system där man accepterar inkompetens i utförandeledet och istället nöja sig med att hänga rätt person är horribelt.

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag röstar på jbr i detta fallet. :)

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag röstar på jbr i detta fallet. :)
Jag med. :)

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Nä, det viktigaste är att nån kan ta på sig ansvaret och avgå.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo vad EKP (egenkontrollprogram) är (i dessa sammanhang) vet jag nog. Jag har ju författat ett eget för mitt företag.

Men vem är du egentligen. Är du Elinstallatör För Regelefterlevnad (EFR)?, har du auktorisation?, driver du elfirma eller är du anställd? Du skriver under EKP ..? Varför?
Jag kanske var lite otydlig. jag skriver under egenkontrollen

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Jag kanske var lite otydlig. jag skriver under egenkontrollen
Aja.
Ja egenkontrollen bör ju ha en underskrift, eller åtminstone något som anger vem som utfört den som får stå för det man sas intygar att man gjort.

Är det möjligen det som ELlöken menade med att det finns två slags EKP? :thinking:

Mikael_L
useless useless skrev:
Nä, det viktigaste är att nån kan ta på sig ansvaret och avgå.
Du har väl inte asperger, du klarar ju av att vara ironisk ... :D :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.