Expressen eller Aftonbladet

• Gilla
DenGode
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Hej! Jag tänkte ersätta en eldosa med ett dubbeluttag samt sätta en stickkontakt på elkabeln till tvättmaskinen.

Två bruna tåtar används ej men har ström i sig.

Är min plan genomförbar? Vilka material behöver jag köpa?
Hej,

Jag tycker det låter som du har alldeles för lite kunskap för att utföra detta arbete.

När det kommer till badrum ska man vara väldigt försiktig om man inte vet vad som gäller.
Om du inte har verktyg för att tex testa jordfelsbrytaren eller kolla mätvärdena i dosan tycker jag att du ska låta bli och ringa en elektriker och betala den lilla summan för den säkerhet du får.

Nej
ElektrikerAndré ElektrikerAndré skrev:
Hej,

Jag tycker det låter som du har alldeles för lite kunskap för att utföra detta arbete.

När det kommer till badrum ska man vara väldigt försiktig om man inte vet vad som gäller.
Om du inte har verktyg för att tex testa jordfelsbrytaren eller kolla mätvärdena i dosan tycker jag att du ska låta bli och ringa en elektriker och betala den lilla summan för den säkerhet du får.
Om du hade läst hela tråden, eller iaf TS inlägg, så hade du sett att dosan idag sitter 60-70 cm från badkaret och att TM och kommande TT står dikt badkaret.
Då hade du även läst att TS inte längre ska sätta uttag utan det blir fast inkoppling även av TTn.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Stämmer bra...

Tanken med denna tråden är att skapa mig en bra uppfattning om vad som är den bästa lösningen samt att köpa in all material...Sen får en elektriker (frugans kusin) koppla in torktumlaren (när han kommer förbi på middag någon gång framöver).

Om han motsätter sig denna lösningen så får jag väl tänka om isåfall....

MultiMan
En av Wago-klämmorna är spräckt i plasthöljet och bör inte användas. Alla bör granskas. Sedan ser möjligen den grå kabeln lite konstig ut (kanske bara är kakelfix som på några av de andra):

Närbild av elinstallation med spräckt Wago-klämma och flera anslutna kablar. Vissa kablar är markerade och den grå kabeln ser konstig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan MultiMan skrev:
En av Wago-klämmorna är spräckt i plasthöljet och bör inte användas. Alla bör granskas. Sedan ser möjligen den grå kabeln lite konstig ut (kanske bara är kakelfix som på några av de andra):

[bild]
Tack för påpekandet! Ja, Wagoklämman med jorden ska bytas till en med 3st instick...Den gråa kabeln får vi undersöka vidare...Ska förhoppningsvis inte vara några konstigheter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.