A avh67f skrev:
Ser ut som att dosan är i område 2. Verkar vara en 60cm yta mellan badkar och vägg?

I så fall är inte uttag tillåtna där.
Attans...Har du något förslag på hur en torktumlare skulle kunna kopplas in hit?
 
60cm är det som gäller och det är inte för ”stänk”. Det avståndet kom till för att det är så långt man når när man sitter i karet.

För övrigt Jonaserik så är det som många skriver inte tillåtet att mata ett 2-fas Elko uttag med Diazed-säkringar. Det som står i svensk standard gällande flerfasgrupper utan flerpolig brytning är ok. Men här står det i tillverkarens anvisningar och det väger tyngre.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
DenGode DenGode skrev:
Har badkar ca 2m ifrån, dock så kommer framtida torktumlaren täcka uttaget...Jordfelsbrytare finns...
Ser jag på bilden du la in i #21 så kan jag inte förstå att det är några två meter till badkaret. Det kan omöjligt stämma?!
 
Fairlane
DenGode DenGode skrev:
Hur skulle jag kunna koppla in torktumlaren där? 0 och jord är redan upptagna utav tvättmaskinen?
Jord och nolla är inget problem att använda samma mot fler faser, men det är nog inte där du har problemet.
 
DenGode DenGode skrev:
Här är en bild med bättre översikt...Fick tyvärr inte tag i någon skiss...
Tyvärr måste maskinen i område 2 vara fast anslutna.
Illustration av området 0, 1 och 2 i badrum. Område 2 är gul och är 60 cm bred från ytterväggen; område 1 är orange, intill badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ser jag på bilden du la in i #21 så kan jag inte förstå att det är några två meter till badkaret. Det kan omöjligt stämma?!
Nä det stämmer inte...Snarare max 1 meter...
 
DenGode DenGode skrev:
Hur skulle jag kunna koppla in torktumlaren där? 0 och jord är redan upptagna utav tvättmaskinen?
Går att lägga dubbelt på jord och noll, fultt legalt. Men det gäller att tamparna kommer in som dom ska och då är det inte bra med Wago, utan ska vara skruvförband. Väldigt lätt att kabeln från TM och TT blir skäggiga, då dom är av flerkardeltyp, ett tips är att skala rätt och tvinna dom innan instick. det är fällbara Wago men inte bra att lågga dubbelt i dom, kan gå att byta dom till någon med fler anslutningar.
 
J jonaserik skrev:
Går att lägga dubbelt på jord och noll, fultt legalt. Men det gäller att tamparna kommer in som dom ska och då är det inte bra med Wago, utan ska vara skruvförband. Väldigt lätt att kabeln från TM och TT blir skäggiga, då dom är av flerkardeltyp, ett tips är att skala rätt och tvinna dom innan instick. det är fällbara Wago men inte bra att lågga dubbelt i dom, kan gå att byta dom till någon med fler anslutningar.
Tack då är jag med...Tips på vart jag kan köpa dessa skruvförband? Något märke eller modell som är att föredra?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jord och nolla är inget problem att använda samma mot fler faser, men det är nog inte där du har problemet.
Förklara gärna mer...Vart har jag problemet
 
Fairlane
DenGode DenGode skrev:
Förklara gärna mer...Vart har jag problemet
Avståndet till badkaret, om du vill sätta ett uttag.
 
A
Det finns ju annars plats för en till kabel i anslutningsdosan på bild i inlägg #1
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
DenGode DenGode skrev:
Tack då är jag med...Tips på vart jag kan köpa dessa skruvförband? Något märke eller modell som är att föredra?
Det finns något som kallas U-båtar och dom ska ha en metalflärp som kläms ner av skruven, detta för att inte skruven ska klippa kardellerna på kabeln. Det går även med s.k sockerbitar som det kallas, men även dom bör ha metallblecket i sig. Du får kolla själv, svårt att se på sökbilder.
 
DenGode DenGode skrev:
Tack då är jag med...Tips på vart jag kan köpa dessa skruvförband? Något märke eller modell som är att föredra?
Det går alldeles utmärkt att koppla/ansluta mångtrådiga ledare och alla andra installationstrådar med Wago 221 eller Wago 222. Dom är minst lika säkra och mycket enklare att göra rätt med än skruvade förband typ sockerbit/ubåt.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det finns ju annars plats för en till kabel i anslutningsdosan på bild i inlägg #1
Egentligen inte tycker jag det ser ut som.
Ser ut som att det bara är en kabelgenomföring i tätmembranet.
 
För att inte göra detta alldeles för komplicerat..

Din plan med att sätta ett uttag är ingen bra ide på grund av avståndet till badkaret.

Stäng av elen. Byt ut kopplingsklämmorna som sitter på jord och nolla mot dessa. Använd de lediga plintarna till torktumlaren. Faserna har redan en ledig plint.

Skruva fast torktumlarens kabel med en dragavlastning precis som tvättmaskinen.

Jobbet är behörigetskrävande så det är sagt.

Edit: Detta förutsatt att du kan sätta dit en till tätningsmembran. Alternativt behöver du byta ut anslutningsdosan
 
  • Produktsida för Jula kopplingsklämmor 12-pack, Wago 221-413, med pris 149 kr och 479 recensioner, betyg 4,9 stjärnor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.