3 485 läst · 67 svar
3k läst
67 svar
Ersätta eldosa med dubbeluttag
Pratar vi om samma sak?J jonaserik skrev:
Nämnda uttag med möjlighet till 2-fasmatning måste ha tvåpolig dvärgbrytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Ja, fast anslutning. Uttag fyller ingen funktion för TM/TT utan innebär bara en risk, plus att det kostar dig 250 kr för uttaget plus installation av en tvåpolig dvärg i elcentralen.DenGode skrev:
Om du inte har dragavlastning och genomföringsnippel för en kabel till för befintlig dosa så köp en ny för 74 kronor. Den har en färdig anslutningsplint.
Hoppas detta hjälper detta är utdrag ur senaste handbok för elinstallationer i badrum. Du kan montera tvättmaskin och torktumlare med fast installation om dom är minst IPX4 och förutsatt att det inte kan stänka vatten på dom ifrån badkaret. Ett duschdraperi räknas inte som avskärmning.
Tack för all klok information allihopa, jag uppskattar verkligen det!
Jag överger min plan på att montera ett dubbeluttag; det får bli en fast installation istället (frugans kusin är elektriker, det är han som ska installera detta om någon undrar)
Nya planen är att koppla torktumlaren till en ledig fas samt dubbelkoppla nolla och jord tillsammans med tvättmaskinen. Samt köpa nytt lock till anslutningsdosan med två kabelingångar samt membran
Klarar jag mig med detta köp eller behöver någonting köpas till/kompletteras/bytas ut?
Tack återigen för all hjälp!
Jag överger min plan på att montera ett dubbeluttag; det får bli en fast installation istället (frugans kusin är elektriker, det är han som ska installera detta om någon undrar)
Nya planen är att koppla torktumlaren till en ledig fas samt dubbelkoppla nolla och jord tillsammans med tvättmaskinen. Samt köpa nytt lock till anslutningsdosan med två kabelingångar samt membran
Klarar jag mig med detta köp eller behöver någonting köpas till/kompletteras/bytas ut?
Tack återigen för all hjälp!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 678 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 678 inlägg
Det är inte svårt MEN det är ännu enklare och säkrare att kasta skruvplinten och använda Wago 221, speciellt då du ska ha mer än 2 trådar.DenGode skrev: