J JohanLun skrev:
då den i alla tunnlar och på några ställen till kommer på att 110km/h är rätt hastighet
Jag har klagat här på visningen av hastighetsbegränsningen på vägen man kör på...
Den kan helt oförklarligt slå om från 110 till 50 när man på motorvägen kör över en vägtunnel med en lokalgata...
Men vi har en lång rak väg i Järfälla (Mälarvägen) utan några viadukter eller tunnlar och som är begränsad till 50 eller 60 på olika delar. Här växlar vår GTE upp till 100 och 110 rätt vad det är. Helt oförklarligt är det.
Tur att inte farthållaren är så funtad att den ställer in sig efter den hastighet den själv tror gäller...
 
B Bo Berglund skrev:
Tur att inte farthållaren är så funtad att den ställer in sig efter den hastighet den själv tror gäller...
Det gör den i travel assist läget! Min bil gasar järnet i eugeniatunneln!!!
 
  • Wow
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Skyltavläsningen i kombination med hastigheter från navigatorn lämnar en hel del att önska (speciellt på min som inte uppdaterar kartorna själv).

Och kopplar man det direkt mot farthållaren verkar det ju rent ut sagt livsfarligt, har ni pratat med VW om detta?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Skyltavläsningen i kombination med hastigheter från navigatorn lämnar en hel del att önska (speciellt på min som inte uppdaterar kartorna själv).

Och kopplar man det direkt mot farthållaren verkar det ju rent ut sagt livsfarligt, har ni pratat med VW om detta?
Nix. Jag har nog tänkt någon annan redan gjort det...

Man skulle önskat en knapp som i tex waze där man rapporterar kartfel. Med AI på kartorna borde den dessutom kunna se att få kör 110km/h i eugeniatunneln (även om de flesta faktiskt kör närmare 100 istället för 70) och markera denna som behov av att justera. Kombinerat med att de är Sveriges mest trafikerade vägsnutt borde AI kunna höja prion på just detta vägavsnitt så en ändring kommer till stånd.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nu har vi skaffat en GTE, -16. Vad jag förstår så ingår we-connect de första åren men sen måste man betala ~50kr i månaden? Och måste tecknad på helår, lite dyrt när man mest vill få bilen varm några gånger på vintern.
Upplever ni att det är värt det?
 
Vår GTE börjar behöva förnya både WE Connect och Guidance and Inform.
WE connect kan jag nästan tycka är värt det, med Guidance and Inform fungerar väldigt dåligt på min bil som kräver en wifi-hotspot från en mobil för att kunna hämta hem datan.
 
J jan_martinsson skrev:
Nu har vi skaffat en GTE, -16. Vad jag förstår så ingår we-connect de första åren men sen måste man betala ~50kr i månaden? Och måste tecknad på helår, lite dyrt när man mest vill få bilen varm några gånger på vintern.
Upplever ni att det är värt det?
We Connect ingick inte från början på min -18, så jag struntade i att skaffa det. Tyckte inte det var värt det för att få bilen varm några gånger om året, när alternativet var att öppna dörren och sätta sig i bilen och fixa det.
 
Jag kör min på avfärdstimer, kan tycka det är rätt smidigt att slippa gå ut och slå på laddningen om man ska iväg på helgen eller så.
 
Hej!
Ska köpa en begagnad GTE och spanat rätt länge. Efter att ha läst tråden uppfattar jag att många uppskattar bränslevärmare/parkeringsvärmare. Dock relativt få bilar som har detta. Hur viktigt tycker ni att det är? Bilen kommer står i garage med runt 10 gr normalt sett men på vår passat diesel har det ju varit trevligt med uppvärmd bil när är bortrest på vintern...
Mvh
 
Nu bor jag förvisso långt söderut, men jag har aldrig nyttjat bränslevärmaren som tydligen är installerad på vår bil.
 
Vintertid tycker jag det är skönt med bränslevärmaren när det inte finns elstolpe eller tillräcklig kräm i elen tillgängligt för att köra eluppvärmning. (upplever att 10A är på gränsen för att få upp behaglig värme om temp 0 och under, speciellt om batteriet laddas samtidigt. Bränslevärmaren löser den biffen galant. Går tydligen även att köra i ventilationsläge på sommaren om man vill, inte testat det dock då jag kylt med el i sommar)
 
  • Gilla
karny889
  • Laddar…
engs
Jag tycker det är väldigt viktigt med bränslevärmare, men är ofta ute på hotell, hos kunder osv. utan möjlighet att ladda/förvärma den vägen (även om det blir vanligare att hotellen har laddplatser).

Det är väldigt skönt komma ut på hotellparkeringen till en varm bil med avfrostade rutor och bara dra iväg.
 
  • Gilla
karny889
  • Laddar…
Angående Hybrid kontra Emode
De senaste dagarna har jag gjort en längre tur på 300 km till Karlstad och tillbaka.
Jag ställde bilen på hybridläget eftersom elen skulle helt ta slut efter 4-5 mil annars.
Erfarenheten av detta är:
- Jag använde den inbyggda navigatorn för att hålla reda på återstående distans
- Jag körde på max tillåten hastighet på E18 med farthållaren ställd på +3 km/h eftersom jag kalibrerat hastighetsmätaren med GPS och funnit att den visar 3 km/h för låg hastighet.
- När jag kom fram till målet hade laddningen gått ner till 1 km i båda fallen
- Bensinåtgången blev 5,1 resp 4,7 l/100 km (beräknat av WeConnect), stämmer med tankmätaren.
- Elåtgången blev 2,9 resp 2,6 kWh/100 km

Nu undrar jag:
Eftersom elen "precis" räckte fram till målet i båda fallen verkar det som att bilen optimerar elanvändningen under färd så att resans längd enligt NAV påverkar fördelningen el/bensin.
Kan det vara så eller är detta bara en slump?
Om jag inte hade haft NAV påslagen skulle elen tagit slut tidigare då?

När jag kör till/från landet (93 km) och startar i Emode så tar elen helt slut efter 45 km (också full fart på E18) och den byter automatiskt till Hybrid. Men det är ju ren bensin i det läget eftersom elen tagit slut (0%).
I detta fall spelar det ingen roll om jag har NAV påslagen utan den kör ner batteriet och sen blir det hybrid. Kommer fram med kanske 1-3 km som jag antar att bilen laddat tillbaka under bensinfärden.

Och apropå detta:
Finns där någon inställning som gör att man kan bestämma hur långt ner batteriet får gå?

Eller finns ett "laddläge" som man kan sätta på så att man laddar upp batteriet med bensinmotorn innan man kommer fram till stadskörning på målet? Det borde vara bättre att ladda när motorn går på konstant varv hela tiden...
 
E-mode är el så länge den räcker
Jag är själv obekant med hur den synkar med navigatorn och vilka årsmodeller som har det, men låter som en smart funktion.

Min 2017 har ett läge där jag kan tvinga laddning av batteriet med hjälp av bensinmotorn.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min 2017 har ett läge där jag kan tvinga laddning av batteriet med hjälp av bensinmotorn.
Det den gör då är väl att bromsa bensinmotorn för att generera el. Som jag förstår det är nettoeffekten av detta negativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.