J JohanLun skrev:
Det gör den i travel assist läget! Min bil gasar järnet i eugeniatunneln!!!
Stäng av funktionen, helt värdelös. Finns under "assistenter", klicka på hastighetsskylten.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Stäng av funktionen, helt värdelös. Finns under "assistenter", klicka på hastighetsskylten.
Funkade den skulle den vara skitbra...
 
Går det inte välja så den bara använder skylt data och inte hastighet från kartan? MB som jag hade innan använde skyltdatan men problemet kan ändå uppstå om det är en skylt som syns dåligt men inte lika vanligt.
J JohanLun skrev:
Funkade den skulle den vara skitbra...
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Stäng av funktionen, helt värdelös. Finns under "assistenter", klicka på hastighetsskylten
På min GTE 2020 så finns det bara valen:
- På/Av
- Optisk eller akustisk varning
- Hur mycket fortare innan varning visas

Så det finns inget om att ändra farthållaren efter skyltarna.

Det är ju bra eftersom den här skyltavkänningen är rätt värdelös, visar ofta fel.
Ett exempel är när man kör på en snabb väg tex motorväg där hastigheten är 110 och kör över en vägtunnel eller under en viadukt med en lokalgata, så ändras hastighetsskylten i instrumentet från 110 till 50!!!
Dvs det är den korsande vägen som "vinner".
Man kan ju tänka sig problemen om farthållaren då skulle tvärbromsa från 110 till 50!
Eller tvärtom på lokalgatan...

Och i vårt villaområde där det är 30 slår den om till 5 km/h när man kört in 10 m i området fast det inte finns någon sådan skylt. Vad 17 ser den?
 
Den använder kartdatan, istället för skyltavläsningen i första hand. Där är problemet, hade kartdatan varit sekundär källa så hade det varit mindre fel. Flera biltillverkare som hr gjort på samma sätt tyvärr, dom verkar inte lita på sin egna kamera.

B Bo Berglund skrev:
På min GTE 2020 så finns det bara valen:
- På/Av
- Optisk eller akustisk varning
- Hur mycket fortare innan varning visas

Så det finns inget om att ändra farthållaren efter skyltarna.

Det är ju bra eftersom den här skyltavkänningen är rätt värdelös, visar ofta fel.
Ett exempel är när man kör på en snabb väg tex motorväg där hastigheten är 110 och kör över en vägtunnel eller under en viadukt med en lokalgata, så ändras hastighetsskylten i instrumentet från 110 till 50!!!
Dvs det är den korsande vägen som "vinner".
Man kan ju tänka sig problemen om farthållaren då skulle tvärbromsa från 110 till 50!
Eller tvärtom på lokalgatan...

Och i vårt villaområde där det är 30 slår den om till 5 km/h när man kört in 10 m i området fast det inte finns någon sådan skylt. Vad 17 ser den?
 
Väcker en gammal tråd till liv.

Har precis skaffat en 2017 Passat GTE, men har några funderingar.

1. Vad gör paddlarna bakom ratten när man kör i ren eldrift?

2. Finns det något sätt att ställa hur mkt bilen motorbromsar så man kan köra med en pedal, som på en ren elbil? (dvs den motorbromsar mkt så man i stort sett bara använder bromsen när man behöver nita)

3. Hur ser man om man har en frontkamera? Funderar på att aktivera Lane assist och skylta läsning i efterhand.

Tacksam för svar.
 
Gammal? Uppdaterad i onsdags. ;)

1. Växlar, bilen använder växellådan även i eldrift.
2. Drag växelspaken bakåt så den växlar till "B", dra bakåt igen för att växla tillbaka till "D".
3. Titta på utsidan av framrutan, vid backspegeln.
 
Jag kan nog lova att man inte har kamera om man inte har lane assist så det är inte bara aktivera nåt. Det går att eftermontera kamera men det innebär även byte av ruta.
 
Jag läste på nätet om folk som fått bilen utrustad med kamera med att det inte var aktiverat, men de lär ju vara i minoritet.
Så här ser det ut:
Interiör av bil som visar sikten genom vindrutan utan synlig kamerautrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en potentiell kamerafäste i en bil, synlig bakom vindrutan, utan en tydlig kamera installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen kamera antar jag?
 
Tyvärr inte nej.
 
Borde man skaffa en om man ändå ska byta ruta?
 
Njae, beror på vad det kostar.

Funktionerna som använder den är vad jag kan minnas:
-fotgängarpåkörningsskydd
-farthållare för låga farter, inkl kökörning.
-lane assist
-sign assist.

Lane assist kan jag tycka är praktisk när den funkar, men det är rätt ofta den inte ser linjerna för mig.
Sign assist hade varit bra om den var mer tillförlitlig.
 
Jag hade hoppats att man skulle kunna aktivera traffic sign i displayen med min OBD-eleven men se det gick inte, stöds ej får jag upp. Måste man ha 360-kameran för det?
 
360graderskameran är ett eget system, då har man en nere i grillen.
 
Då borde det ju gå? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.