Kör denna mätaren, nu vart inte bilden helt optimal men det syns i alla fall.
Digital instrumentpanel i bil visar energiflöde, hastighet och bränslemätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och för att förtydliga är det mätaren nere till vänster som jag tänker på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Min GTE är inställd så att den har en "analog" mätare för batteriet.
Kan du visa en bild som klargör detta? Jag ser ingen sådan nånstans...
Edit:
Ser att en bild lagts upp nu, men då ser jag också ett helelektroniskt instrument, som jag inte har...

Däremot har jag insett att själva batterisymbolen i guess-o-metern är olika mycket ifylld beroende på status. Så i morse när bilen definitivt hade laddat upp sig och visade 45 km så var symbolen helt ifylld.

Igår gjorde vi en 95 km hemfärd från landet, som startade med 64 km "räckvidd", och där bilen slog om till hybriddrift med tomt batteri efter 44 km. Väl hemma hade den hybrid-laddat in så det fanns 1 km räckvidd men symbolen var helt tom, bara konturer.

Baserat på detta skulle man kunna tro att den använder senaste färd för att "kalibrera" guess-o-metern och då stämmer det ju att det räcker 45-46 km. Men det är ju en ovanlig färd på motorväg i 110 km hastighet då luftmotståndet är så mycket större än vid 70. Motorvägsdelen var 22 km innan batteriet tog slut. Resten före motorvägen var 70-väg.

Och själva symbolen är liksom en termometer för hur mycket batteriet är fyllt...
 
engs
Beror på utetemp samt påslagna funktioner etc den beräknar möjlig sträcka.
Slår man på t.ex. defrostern för att imma av rutorna brukar 10km eller så förvinna.

Kallt ute - kortare potentiell sträcka för batteriet använda även till uppvärmningen osv.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har det analoga instrumentet, antar det är sämre...
 
B Bo Berglund skrev:
Däremot har jag insett att själva batterisymbolen i guess-o-metern är olika mycket ifylld beroende på status. Så i morse när bilen definitivt hade laddat upp sig och visade 45 km så var symbolen helt ifylld.
Nu har jag kört en bit och då ser symbolen ut så här:
Bilens display visar batterisymbol med 8 av 10 streck upplysta och resterande körsträcka på 33 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns 10 streck i symbolen när batteriet är fullt, så nu verkar det vara 80%.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MultiMan
B Bo Berglund skrev:
Nu har jag kört en bit och då ser symbolen ut så här:
[bild]

Det finns 10 streck i symbolen när batteriet är fullt, så nu verkar det vara 80%.
Ujujuj vad dammigt. Saknar bilen kupéfilter?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ujujuj vad dammigt. Saknar bilen kupéfilter?
Solen lyste rakt in. Det var svårt att placera kameran så att det inte blev reflexer....
Dammet syns inte i normala förhållanden.
 
engs
Som referens / jämförelse, såhär ser det ut i GTEs kusin Superb IV.
Dvs batterinivå till vänster och bränsle till höger. Tydligt, men skulle önska bättre upplösning på båda, dvs fler nivåstreck.
Instrumentpanel i bil med batteriindikator till vänster och bränslemätare till höger på en digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
G
engs engs skrev:
Som referens / jämförelse, såhär ser det ut i GTEs kusin Superb IV.
Dvs batterinivå till vänster och bränsle till höger. Tydligt, men skulle önska bättre upplösning på båda, dvs fler nivåstreck.
[bild]
Tycker inte att de strecken inte passar över huvudtaget in med resten av panelen. Ser her malplacerad ut.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
engs engs skrev:
Som referens / jämförelse, såhär ser det ut i GTEs kusin Superb IV.
Dvs batterinivå till vänster och bränsle till höger. Tydligt, men skulle önska bättre upplösning på båda, dvs fler nivåstreck.
Är det så att bilden visar full- laddat och tankat? Dvs är strecken nivåerna och inte graderingen?
Alltså är både batteri och tank fulla?

Håller med GargamelSE att dessa visningar ser lite påträngande ut...
 
Är det någon som klurat ut om man kan få samma funktion på farthållaren som äldre Passater hade. Dvs när man blinkade vänster så börjar bilen öka farten direkt till inställd hastighet?
 
engs
B Bo Berglund skrev:
Är det så att bilden visar full- laddat och tankat? Dvs är strecken nivåerna och inte graderingen?
Alltså är både batteri och tank fulla?

Håller med GargamelSE att dessa visningar ser lite påträngande ut...
Japp, nivå på båda. Det är en Skoda, ingen Alfa Romeo. ;)
Dvs funktion före form.
 
C cap skrev:
Är det någon som klurat ut om man kan få samma funktion på farthållaren som äldre Passater hade. Dvs när man blinkade vänster så börjar bilen öka farten direkt till inställd hastighet?
På min nya GTE 2020 så funkar det så här utan att jag gjort något:
- Farthållare satt på tex 100 km/h
- Kör ikapp en bil som kör 90
- GTE saktar in och låser på framförvarande bil i 90 km/h
- Jag tröttnar och blinkar vänster för att byta fil
- GTE återtar 100 km/h och jag kör om framförvarande.

Detta är mycket praktiskt eftersom man i stort sett inte behöver använda foten på gaspedalen alls.
Och farthållaren är aktiv hela tiden.
En annan praktisk detalj är ju +/- knapparna som höjer/sänker inställd fart till närmaste 10-tal km/h.
Då kan man lätt ställa om farthållaren när hastighetsgränsen ändras.
Betydligt bättre än på min 14 år gamla Saab 9-5...

Slutligen:
I går kalibrerade jag hastighetsmätaren i bilen mot GPS och fann att i likhet med Saab:en så visar den mer än vad man kör (Saab + 4 km/h och GTE + 3 km/h). Så jag finjusterar hastigheten i farthållaren genom att lägga på 3 km med RES-knappen när jag kör.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
...fast jag tycker travel assist slår av sig för lätt, tycker jag ofta kommer på mig med att den är avslagen fast jag inte gjort det, tror den slår ur när man bromsar - vilket man måste hela tiden om man kör tex e4 genom stockholm då den i alla tunnlar och på några ställen till kommer på att 110km/h är rätt hastighet och drar på av bara f-n. Oftast är ju någon framför, men om inte blir det lite jobbigt. Tur jag jobbar hemma mycket, så jag inte får uppleva detta varje dag... Annars vänjer man sig vid radar, haft det på mina tidigare golfar sen 2014 tror jag då jag också lämnade saab som vardagsbil. Likaså den aktiva styrningen vänjer man sig vid, haft det på mina 2 senaste golfar, men där var den (och radarn) markant sämre upplever jag. Framförallt negativt att den inte stannade för stillastående fordon vilket jag upplever att passat 2020 klarar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.