A
D Drömtroll skrev:
Varför ångrar du dig och vad hade du valt istället?
Ångrar mig enbart pga leveranstiden.
Hade jag vetat om ledtiden, så hade det antingen blivit en V60 T6 R-Design eller en Tesla Model 3.
 
Går det inte tillfälligt stänga av parkeringssensor med knappen vid växelspaken? Eller är den knappen borta?

B Bo Berglund skrev:
Har också stått på en färja och misslyckats med att få igång bilen. Panik att komma av...
Nuförtiden antingen stänger jag bilen helt eller också låter jag tändningen vara orörd, det är ju en bil utan avgaser.

Igår råkade jag ut för ett annat konstigt problem när jag skulle vintra in båten.
Då behöver jag frakta hem utombordaren (10 hk) med bilen.
Jag körde ner på en stig som går i kanten av en gräsåker till båtplatsen där jag skulle vända den och backa in.
Så jag svängde in i åkern och skulle sen backa, men då tvärnitade bilen!
Det gick inte att backa hur jag än försökte.
Så jag fick lämna den där och bära motorn längre än jag tänkt.
Frågade en granne som har en Passat fast bensinare om detta och han bekräftade att det inte går att backa i terräng. Måste vara ett salsgolv om man skall backa!
Varför är det så och kan man stänga av denna idiotfunktion?
 
Icewing1 Icewing1 skrev:
Går det inte tillfälligt stänga av parkeringssensor med knappen vid växelspaken? Eller är den knappen borta?
parkeringssensorknappen sitter till vänster om den analoga klockan på min. Borde lösa problemet men har inte testat.
 
Lösningen på erat backa när något är i vägen problem är att trycka på P-sensorknappen..
Sitter till höger om Växelspaken på den nya och vid den analoga klockan på den gamla.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nödbromsen vid backning kan man klicka bort på pekskärmen utan att för den skull behöva stänga av kameran. Har nån gång försökt backa med släpet utan att koppla på elen, och då fått tvärstopp. Om man däremot satt i kontakten till släpet så fattar bilen att den är där och tvärnitar inte
 
S StevieGee skrev:
Lösningen på erat backa när något är i vägen problem är att trycka på P-sensorknappen..
Sitter till höger om Växelspaken på den nya och vid den analoga klockan på den gamla.
Finns bara en aktiv knapp på höger sida och det är den man kan slå av/på back-kameran med.
 
B Bo Berglund skrev:
Finns bara en aktiv knapp på höger sida och det är den man kan slå av/på back-kameran med.
Exakt. Men den har fler funktioner än att slå av backkameran. Den stänger nämligen också av parkeringssensorerna. Både fram och bak
 
Funktionen att tvärnita för att inte köra på grässtrån kunde jag stänga av i menyn så att den inte går igång igen. Detta utan att stänga av backkameran. Det gjorde jag efter att ha haft bilen ett par dagar. Tyvärr har jag inte lyckats göra detsamma med pipen som varnar för grässtråna. Det är möjligt att starta bilen och köra med öppen dörr. Men den stänger av sig så fort man stannar.
 
J Jarlsgård skrev:
@Bosemannen

Jag kör utan mattan faktiskt. Dels för att den e hal som du säger men även för att den tar i om man sänker lastrumsgolvet, vilket jag gör då och då när jag ska ha in barnvagn men ändå vill kunna dra för insynsskyddet (y)

Har mattan liggandes i garaget och slänger in den när jag vet att jag ska ha med mig skitiga grejer :)

Angående matvarorna är mitt bästa råd att använda krokarna, de inre som man trycker ut är att föredra :ok:

Tillägg:
Det kan mycket väl vara så att de lagt på något medel också. När vi köpte vår fabia så hade de rekondat den med något glansmedel.. Man slog halvt ihjäl sig när man klev in i bilen, slant med foten vid pedalerna osv för det var så satans halt. Plockade ur de, drog på avfettning som jag lät verka i 5 min och sedan på med högtrycken så är problemet löst (y)

NUUU fattar jag vilka krokar du menar. De 4 där uppe varav två utfällbara. Ja, de var ju praktiska, men känns lite som en efterkonstruktion eller jag vet inte hur man ska tolka det. Billigare med ett par plastkrokar än att lägga lite extra € på en rejäl gummimatta?

jaja lite spännande är det ju att se om äggen klarat sig när man kommer hem. Vem har sagt att det inte är spännande att köra Passat? #vardagsedge
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Kan någon säga om man kan ändra batterimätaren från att visa km och i stället visa faktisk laddnivå i kWh (eller % av laddkapaciteten)?
Det är ju helt löjligt att man efter att ha laddat fullt se "mätaren" visa vad som helst mellan 44 och 62 km, vilket händer med min bil efter att den laddats med 10-11 kWh (visas på min laddbox på landet men tyvärr inte på den jag har i stan.
Den här s.k. "räckvidden" verkar beräknas med nån sorts slumptal inblandat för varför skulle det annars bli så olika varje gång den laddat fullt?
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
ullberg
B Bo Berglund skrev:
Den här s.k. "räckvidden" verkar beräknas med nån sorts slumptal inblandat för varför skulle det annars bli så olika varje gång den laddat fullt?
Skulle _gissa_ att det beror på att bilen använder (batteri/el-)förbrukningen över den senaste perioden (någon satt sträcka eller tid) för att beräknad förväntad räckvidd. för elfordon har exv. temperatur en stor inverkan och skillnaderna kan bli ganska stora. Den elbil jag f.n. pendlar i har en räckvidd på ~30 mil och jag har sett siffror mellan 240 & 325 km räckvidd när jag kopplar från laddaren, tänker jag till brukar jag kunna förstå baserat på hur senaste tidens körning (och utetemp) varit. Kanske blir avvikelserna i procent ännu större på en hybrid beroende på hur den kombinerar el och fossilt...

Om jag minns tidigare inlägg rätt hade du en Saab 9-5 tidigare, även den använder ett sådant system för färddatorns DTE, du får inte samma DTE-siffra vid alla fulltankningar. Visst, det är sällan lika stora slag men jag har på våra 9-5-or fått 10-tals mil i skillnad på DTE när jag tankat (och ja, jag tankar alltid fullt...) och det har kunna förklaras med hur den körts senaste tiden

/U
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
På engelska används ofta akronymen GOM (guess-o-meter) för den mätaren. Det är förstås tekniskt orättvist, men säger ändå något om att många upplever den som slumpartad.

För egen del skulle jag föredra en kombination, så som vi haft på vanliga bilar i flera decennier. Alltså dels en dum, mekanisk mätare som säger vad man faktiskt har i tanken/batteriet, dels en uträknad sträcka som säger hur långt man tar sig på det under nuvarande omständigheter.
 
Jag har nog aldrig varit med om en GOM där man kan uppnå gissad sträcka. Varken på ng9-3an eller GTEn. Känns som de missar någon parameter.

Anledningen till varför GTEn troligtvis inte skriver ut kWh skulle jag tro är att annars skulle man bli anstormande av en massa folk som undrar varför mätaren visar 8kWh när bilen ska ha ett 10kWh batteri. (För givetvis har VW valt att använda siffran på hur stort batteriet är, inte hur mycket du kan använda).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men man behöver ju inte skriva ut siffran. Skulle räcka bra med en mätare som visar tillgänglig kapacitet i procent.
 
Min GTE är inställd så att den har en "analog" mätare för batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.