J JohanLun skrev:
Kollade en video på en gubbe som mätte temperatur vid olika fall av förlängningskabel och med normal laddstöm var det svårt att få själva ledningen att bli överhettad. Men har man hoprullad sladd och skitiga kontakter så borde väl själva kontakten kunna brinna upp... Känns lite onödig risk kan man tycka. Så länge skarvarna och uttag ligger på något obrännbart borde det inte leda till katastrof dock...
Jag provade lite för ett tag sedan. 22A i en timme genom vanlig Schuko men det hände inget speciellt. Inte särskilt varmt ens.
Jag tror det hänger väldigt mycket på uttag/kontaktens skick och det påverkas av: Märkesuttag/kontakt eller skräp, ren o torr eller smutsig och/eller blöt, antal i/urkopplingar, om man låter sladden hänga o dingla, om man kopplar ur under last.

Ett bra recept att accelerera åldrandet är nog att behandla laddsladden illa. Gärna låta kontakten ramla i backen o få lite smuts och repor som man sedan gnider mot blecken i uttaget (där man också kopplar in andra förbrukare då och då, tex förlängningssladden till lövblåsen vars kontakt man just släpat i marken). Mycket böjande på kabeln från kontakten är bra också.

Så en pedantskött schuko i ett torrt garage lär hålla bra i flera år, medan ovanstående lär gå varmt rätt snart.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag programmerat på dimljusen tänds I samband med helljuset :ok:
Varför då ?? Med mera närljus ser man sämre längre bort.
 
Isakare Isakare skrev:
Varför då ?? Med mera närljus ser man sämre längre bort.
I ärlighetens namn så nej, dimljuset är inget att hänga i granen så det försämrar inte min syn. Däremot syns jag bättre/har mer effekt när jag blinkar på bländande bilar (y)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Rimligt att premien skall återbetalas om bilen exporteras inom de första åren.
Nej, det är det inte. Vi har ett frihandelsområde inom EU (eller EES om man ska vara petig). Att förstöra det genom villkorade bidrag för vissa varuköp vore djupt olyckligt.

Jag menar förstås inte att det är rimligt att svenska staten de facto ger exportbidrag för elbilar, men bonus-malus-systemet är kasst byggt och lösningen är inte att undergräva frihandeln.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är det inte. Vi har ett frihandelsområde inom EU (eller EES om man ska vara petig). Att förstöra det genom villkorade bidrag för vissa varuköp vore djupt olyckligt.

Jag menar förstås inte att det är rimligt att svenska staten de facto ger exportbidrag för elbilar, men bonus-malus-systemet är kasst byggt och lösningen är inte att undergräva frihandeln.
Ja det vore MYCKET bättre om vi hade samma skatter på nya bilar som i Norge. Då skulle exporten minska drastiskt. Det är väl fullt rimligt att svenska miljöpengsinvesteringar stannar i Sverige.
Dock så kan det bli knepigt att 1a ägaren ska betala. Istället för en bilrabatt år 1 så skulle man ha negativ skatt de första 6 åren, dvs få 10k istf att betala 360:-. Då kan man sälja bil vart/när man vill.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Ja det vore MYCKET bättre om vi hade samma skatter på nya bilar som i Norge. Då skulle exporten minska drastiskt. Det är väl fullt rimligt att svenska miljöpengsinvesteringar stannar i Sverige.
Dock så kan det bli knepigt att 1a ägaren ska betala. Istället för en bilrabatt år 1 så skulle man ha negativ skatt de första 6 åren, dvs få 10k istf att betala 360:-. Då kan man sälja bil vart/när man vill.
Ungefär så var det nät jag köpte en diesel 2006, som ansågs vara miljöbil då. 6000 kr i subvention som drogs på skatten tills pengarna var slut. Alltså noll kr i skatt i 18 månader i mitt exempel.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Verkar vettigt med en sån konstruktion, annars får exportören stå för återbetalningen till staten.
 
Ni som har golf eller passat från 15/16 och som rullat mer än 15k mil.
Hur mycket sämre funkar batteriet idag mot nytt?
 
G
Ni som har el/hybrid-bil.
Laddar ni enbart hemma (och typ på jobbet)?
Får min merca den 9 september, och kommer att till början ladda på publika laddare till 100%. Snabbladdning, där jag handlar/äter osv.
Lite längre fram kanske jag har kunder som har laddningsmöjligheter när jag är hos dem.
 
Hemma och jobbet med hybrid.
Den bättre hälften har med lite tur snart möjlighet att ladda på jobbet, då har vi 100% av pendlingen på el :D
 
G GargamelSE skrev:
Får min merca den 9 september, och kommer att till början ladda på publika laddare till 100%. Snabbladdning, där jag handlar/äter osv.
Har den snabbladdning med högre ström än 16A?
GTE kan inte laddas med mer än 3,7 kW (16A max) så att ladda fullt tar sisådär 4 timmar.
Jag har kört ner den till nära noll ett antal gånger och sedan laddat den i min laddbox. Det mesta den laddats med har varit c:a 11 kWh och det har tagit dryga 4 tim, eftersom jag inte har full kräm till boxen. Så den är nerställd till 12A tror jag.
Det konstiga är att ett 13 kWh batteri som är tomt inte laddas med 13 kWh utan alltid mindre...
När vi är hemmavid i stan så går den nästan helt på el, de dagliga sträckorna är inom batteriräckvidd.
Men till sommarstället 93 km bort blir det omslag till hybrid efter 48 km varav 26 på motorväg.
Har gjort av med en halv tank bensin sedan vi fick den i slutet av maj, har kört 13 resor på 95 km vardera där bensinmotorn kopplat in efter halva vägen när batteriet var helt urdraget.
Har också åkt in till Norrtälje t.o.r. ett antal gånger för att handla så det blivit 49-54 km sträcka per tur, och dessa har gått på 100% el.
Det känns som om det nya större batteriet var det vi behövde för att handla mat mm i Norrtälje.
Har aldrig laddat på en publik station.
 
G
B Bo Berglund skrev:
Har den snabbladdning med högre ström än 16A?
GTE kan inte laddas med mer än 3,7 kW (16A max) så att ladda fullt tar sisådär 4 timmar.
Jag har kört ner den till nära noll ett antal gånger och sedan laddat den i min laddbox. Det mesta den laddats med har varit c:a 11 kWh och det har tagit dryga 4 tim, eftersom jag inte har full kräm till boxen. Så den är nerställd till 12A tror jag.
Det konstiga är att ett 13 kWh batteri som är tomt inte laddas med 13 kWh utan alltid mindre...
När vi är hemmavid i stan så går den nästan helt på el, de dagliga sträckorna är inom batteriräckvidd.
Men till sommarstället 93 km bort blir det omslag till hybrid efter 48 km varav 26 på motorväg.
Har gjort av med en halv tank bensin sedan vi fick den i slutet av maj, har kört 13 resor på 95 km vardera där bensinmotorn kopplat in efter halva vägen när batteriet var helt urdraget.
Har också åkt in till Norrtälje t.o.r. ett antal gånger för att handla så det blivit 49-54 km sträcka per tur, och dessa har gått på 100% el.
Det känns som om det nya större batteriet var det vi behövde för att handla mat mm i Norrtälje.
Har aldrig laddat på en publik station.
EQC:n kan laddas med 112 kW DC. 80 kWh batteri.

Är lite inne på att skaffa BEE för 399kr/månaden, 50 kW laddning har de.
 
G GargamelSE skrev:
EQC:n kan laddas med 112 kW DC. 80 kWh batteri.
Dvs det är inte en laddhybrid liknande Passat GTE som den här tråden handlar om....
Laddhybrider har mindre batteri och laddar med lägre effekt.
Och om man skall skaffa en laddbox passande en elbil med den effekt som krävs att ha hemma får man säkra upp hela huset med stora fasta månadskostnader extra som följd.
Går inte att jämföra elbilar med laddhybrider.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
om man skall skaffa en laddbox passande en elbil med den effekt som krävs att ha hemma får man säkra upp hela huset med stora fasta månadskostnader extra som följd.
Nej, det där är helt feltänkt. Det finns inget behov att snabbladda en elbil hemma. Precis sammma sorts laddare som för en hybrid används lämpligen. Men det är som sagt en diskussion för en annan tråd.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag får 3-fas easee tibber box installerad imorgon, säkrar upp till 25a. Men det är för det inte kostar mer för mig, annars hade jag väntat med det. Då är allt klart för framtida bilar eller om en besökare har elbil.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.