Ja men plattformen var från 2008 ,RTI systemet var ju ett skämt.
G GargamelSE skrev:
V70 classic, den sista kom 2016-2017
 
Nu vet ju jag att köpa bil är en mer eller mindre usel investering och att man inte får mycket pengar för en gammal bil. Men med det sagt verkar det som att GTE:erna på begagnatmarknaden gått upp rätt så rejält i pris nu jämfört med i våras (när jag köpte) :) Killgissar att det hänger ihop med hemester och att folk gärna undviker publika transportsätt?!
 
Och när det gäller laddboxar, som det iofs finns andra trådar om här, så har jag köpt en Eeaase och elektrikern kommer om en vecka :) Får hoppas allt flyter på och att det finns pengar kvar hos naturvårdsverket för laddboxstöd samt att installationen går smidigt. Som diskuteras i mitt motsvarande inlägg i GTE-gruppen på FB så saknar ju Eeaase integration med solcellsanläggning, vilket jag har. Kan dock känna att jag inte tror det spelar så stor roll i praktiken.
Och det som utlöste att jag köpte laddbox är inte oro för elbrand, utan det faktum att närmsta schuko-uttag sitter så till att vi måste backa ut från parkeringen på tomten, men ständig risk att bli påkörd eftersom sikten är begränsad. Sedan tror jag det blir halvkul med en isig och insnöad schuko-laddkabel i vinter.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
C carler skrev:
Jag har inte riktigt förmått mig till att köpa en laddbox, utan jag kör en sån här lösning än så länge. Nu med hemarbete pga covid19 laddar jag samtidigt som solpanelerna på taket genererar bra = ingen kostnad för laddningen på elräkningen.
Vet om att det finns viss brandrisk, men kontakten blir inte mer än ljummen och uttaget ser fortfarande bra ut. Om det finns brandrisk i ledningar någonstans har jag ingen aning om, men det var en elektiker som installerade uttaget (fast inte med avseende att ladda bil).
Och det här är gamla schuko-lösningen som jag hänvisade till angående laddbox...
 
Verkar som att man får vara försiktig när man skall sälja sin GTE...
Regeringen föreslår enligt DN att om en elbil exporteras till Norge så skall miljöpremien betalas tillbaka till staten. Och det skall inte göras av den ägare som säljer till Norge utan av den första ägaren oberoende av hur många det är emellan honom och den som säljer till Norge!!!!!
Dvs om man säljer sin GTE så kan man invänta en räkning från skatteverket så snart som den ev exporteras av någon annan ägare till Norge!
Hur kan detta stämma med lagarna kan man undra?
 
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Tur man köpte en begagnad ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tur man köpte en begagnad ;)
Hur blir det om man köpt en begagnad tjänstebil då? Vem var första ägaren?
 
  • Wow
tobbbias
  • Laddar…
Bara ett förslag än så länge, lugna ner er
Lagrådet kommer nog slå ner på detta.
 
Icewing1 Icewing1 skrev:
Bara ett förslag än så länge, lugna ner er
Lagrådet kommer nog slå ner på detta.
Ja, det får vi väl hoppas. Varför skall första ägaren "straffas" för något som senare ägare gör. Om detta förslag går igenom så borde det väl vara den ägare som gör exporten som får betala tillbaka premien eller?
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Rimligt att premien skall återbetalas om bilen exporteras inom de första åren. Men det borde som sagt vara den som var "senaste svenska ägaren" som får stå för detta.

Egentligen tycker jag "bidrag" för laddboxar och bidrag till el/hybrid-bilar är helt fel. Jag tar förstås tacksamt emot dem men tycker det varit vettigare att höja skatten på nya icke-elbilar än att ge ett bidrag till elbilarna.
 
J JohanLun skrev:
Rimligt att premien skall återbetalas om bilen exporteras inom de första åren. Men det borde som sagt vara den som var "senaste svenska ägaren" som får stå för detta.

Egentligen tycker jag "bidrag" för laddboxar och bidrag till el/hybrid-bilar är helt fel. Jag tar förstås tacksamt emot dem men tycker det varit vettigare att höja skatten på nya icke-elbilar än att ge ett bidrag till elbilarna.
Kan tycka att bidragen är extra fel då de bygger på "först till kvarn innan potten är slut". Samma gäller för solcellsstöd, där potten för 2020 sedan länge är slut.
 
C carler skrev:
Och när det gäller laddboxar, som det iofs finns andra trådar om här, så har jag köpt en Eeaase och elektrikern kommer om en vecka :) Får hoppas allt flyter på och att det finns pengar kvar hos naturvårdsverket för laddboxstöd samt att installationen går smidigt. Som diskuteras i mitt motsvarande inlägg i GTE-gruppen på FB så saknar ju Eeaase integration med solcellsanläggning, vilket jag har. Kan dock känna att jag inte tror det spelar så stor roll i praktiken.
Och det som utlöste att jag köpte laddbox är inte oro för elbrand, utan det faktum att närmsta schuko-uttag sitter så till att vi måste backa ut från parkeringen på tomten, men ständig risk att bli påkörd eftersom sikten är begränsad. Sedan tror jag det blir halvkul med en isig och insnöad schuko-laddkabel i vinter.
Har en granne som laddar Tesla med sladdvinda o schuko... Ihoprullad sladdvinda.... :oops:
 
Om man bortser ifrån att sladden inte är utrullad så är det väl inga problem så länge som delarna är korrekt installerade och effekten inte är så hög?
 
J JonasJN skrev:
Om man bortser ifrån att sladden inte är utrullad så är det väl inga problem så länge som delarna är korrekt installerade och effekten inte är så hög?
Nej men det är verkligen inte att rekommendera.

1. En tesla m3 som tar ca 20 timmar att ladda med max effekt från ett vanligt uttag
2. Vi börjar i ett äldre 230V uttag utomhus
3. Till en 25 m sladdvinda antagligen från CO eller Rusta, som vi inte rullar ut mer än 4 m.
4. Schuko laddkabel in i sladdvindan.
 
Kollade en video på en gubbe som mätte temperatur vid olika fall av förlängningskabel och med normal laddstöm var det svårt att få själva ledningen att bli överhettad. Men har man hoprullad sladd och skitiga kontakter så borde väl själva kontakten kunna brinna upp... Känns lite onödig risk kan man tycka. Så länge skarvarna och uttag ligger på något obrännbart borde det inte leda till katastrof dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.