Än mer att komma ihåg till nästa gång jag kör bilen (vilket är rätt sällan nu när jag jobbar hemifrån)
 
För att få slut på trippmätar-diskussionen så kommer här ett facit.

Självklart kan man mäta hur långt man har kört, självklart kan man nolla under tiden man kör och självklart kan man se det hela tiden. Det är 2020!!
Lägsta enhet är dock km så vill man mäta i exempelvis 100-tals meter eller ännu lägre så får man göra på annat sätt. (Finns flertal appar för detta, sök på distance tracker).

1. Starta bilen
2. Bläddra fram "kördata" på skärmen mellan hastighetsmätaren och elförbrukningsmätaren/varvmätaren.
Man bläddrar med knappen till höger och vänster om "OK" på höger ratt-eker och bekräftar med OK.

3. Bläddra fram "körsträcka" med upp och ner-pil på höger ratt-eker. Bekräfta med OK.

4. Väl inne i körsträcka finns tre olika val, 1: sedan start 2: långtids 3: Sedan tankning.
Man skiftar val med OK.

Sedan start: Nollas när du startar en ny resa, pausar du resan upp till ca 1h så nollas den inte. Denna går att nolla under färd genom att hålla inne OK ca 2 sekunder.

Långtids: Nollas endast aktivt genom att hålla inne OK. (Eller om max tid/sträcka uppnåtts). Denna går alltså att nolla utan risken att den nollas automatiskt.

Sedan tankning: Mäter din körda sträcka sedan du tankade senast. Mycket användbart om du vill räkna ut din förbrukning manuellt. Går ej att nolla med OK.

All denna information finns även i panelen till höger om ratten. Nås genom att trycka på CAR-knappen tills menyn förbrukning kommer upp.

Observera att körtid och körsträcka är sammankopplade, nollar du den ena så nollas den andra motsvarigheten, exempelvis långtids.


@Bo Berglund: den sträckan som döljs "under" farthållaren är totalt antal km som bilen har gått. Den är ju inte intressant så ofta..
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Ska kika sen @13th Marine hur man ställer in för släpet. Men är tämligen säker på att det går... Har sett det i menyerna :crysmile:

@StevieGee det Bo mena var att teippmätaren försvinner. Antar att hybrid/Eco mätaren lägger sig ovanför denne.

Mätarställningen ligger som du säger under farthållarenv(y)
 
J Jarlsgård skrev:
Ska kika sen @13th Marine hur man ställer in för släpet. Men är tämligen säker på att det går... Har sett det i menyerna :crysmile:

@StevieGee det Bo mena var att teippmätaren försvinner. Antar att hybrid/Eco mätaren lägger sig ovanför denne.

Mätarställningen ligger som du säger under farthållarenv(y)
Tar man fram trippmätaren som jag beskrivit ovan så är det inget som lägger sig över den. Bara i vissa korta undantag, exempelvis om man kör med farthållaren och börjar närma sig en bil, men det är ju max 2-3 sekunder.
 
S StevieGee skrev:
Tar man fram trippmätaren som jag beskrivit ovan så är det inget som lägger sig över den. Bara i vissa korta undantag, exempelvis om man kör med farthållaren och börjar närma sig en bil, men det är ju max 2-3 sekunder.
Det vet jag! Men bo syftar på teippmätaren längst ner till höger i färddatorn (y)
 
Finns la ingen trippmätare där? Det är ju antal km kvar på el som visas där. Har aldrig sett något annat där under mina 4,5 år som GTE-ägare..

Har du ens en GTE? Det är nog annorlunda i de andra VW-bilarna (icke laddhybrider)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det finns, men den syns inte på GTE har du en bensin el diesel så är det en där :)
 
Hehe. Jo men detta är ju GTE tråden och Bo har en GTE.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Exakt! Så det blev ju svaret till Bo, hade han köpt en bensin eller diesel så hade han haft en trippmätare där :crysmile:

Sen är det mycket möjligt att det går att koda så den är synlig, har inte kikat på detta i o med att jag själv kör diesel :dizzy: och har trippen där :strong:
 
Jag laborerade med knappen 0.0 som sitter i huvudinstrumentet. Det enda jag kunde få att hända var att man kunde ställa om klockan. Jag brukar inte använda tripmätare men kan tycka det är löjligt att ta bort den. Man kan mycket väl tänka sig många tillämpningar man har nytta av tripmätare, tex om man ska få betalt för en del av resan. Det är jobbigt att försöka göra det via Google i efterhand.
 
J JohanLun skrev:
Jag laborerade med knappen 0.0 som sitter i huvudinstrumentet. Det enda jag kunde få att hända var att man kunde ställa om klockan. Jag brukar inte använda tripmätare men kan tycka det är löjligt att ta bort den. Man kan mycket väl tänka sig många tillämpningar man har nytta av tripmätare, tex om man ska få betalt för en del av resan. Det är jobbigt att försöka göra det via Google i efterhand.
Vilket du fortfarande kan. @StevieGee skrev lite längre upp hur man går tillväga. Det enda GTE inte har är just trippen längst ner till höger i färddatorn. Med det sagt så finns det ju fortfarande 3 st trippmätare man kan nyttja (y)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
G
J Jarlsgård skrev:
Vilket du fortfarande kan. @StevieGee skrev lite längre upp hur man går tillväga. Det enda GTE inte har är just trippen längst ner till höger i färddatorn. Med det sagt så finns det ju fortfarande 3 st trippmätare man kan nyttja (y)
Som jag förstog, så ver det för att han körde alltid med farthållaren som tar över den platsen?
 
J Jarlsgård skrev:
Vilket du fortfarande kan. @StevieGee skrev lite längre upp hur man går tillväga. Det enda GTE inte har är just trippen längst ner till höger i färddatorn. Med det sagt så finns det ju fortfarande 3 st trippmätare man kan nyttja (y)
Ok , visste inte man kunde nolla sedan start...
 
Ingen fara! Man lär sig något nytt varje dag :D

Har fortfarande funktioner jag aldrig testat, tex fickparkering.

Den jag har är max utrustad på säkerhetsfronten så har side-, Lane-, Park-, utökad front assist + en hel mängd andra saker. Det enda den inte hade var sign assist men det har jag själv kodat in.

Vidare har den kanske den mest onödiga funktion jag stött på... Trailer assist! Att backa med släp och styra det med backapegelknoppen är otroligt obehagligt :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Ingen fara! Man lär sig något nytt varje dag :D

Har fortfarande funktioner jag aldrig testat, tex fickparkering.

Den jag har är max utrustad på säkerhetsfronten så har side-, Lane-, Park-, utökad front assist + en hel mängd andra saker. Det enda den inte hade var sign assist men det har jag själv kodat in.

Vidare har den kanske den mest onödiga funktion jag stött på... Trailer assist! Att backa med släp och styra det med backapegelknoppen är otroligt obehagligt :crysmile:
Jag hade park assist på min förra och förrförra golf, trailer assist på den sista. Kul funktion men var inte med i något av de bra prisade paketen (valde till rear assist/Side assist då de verkligen är något jag använt) så har det inte på nuvarande bil. Trailer assist var för mig bara till nytta när man ville backa rakt bakåt en längre sträcka, allt annat var svårare styra med spaken än med ratten...

Dock undrar jag om det inte tillkom nåt paket efter jag beställt min bil. Den förra golfen var när de höll på och krångla med certifikat och jag höll på att överhuvudtaget inte kunna få några av funktionerna, endast basverionen fanns att välja. Tyvärr verkar varken datasystem eller säljare vara upp to date med paketen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.